"

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 02-07-2010, 11:35   #21
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2008
Sted: buskerud
Meldinger: 360
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av _Nagash_ Vis post
Fordelen med invertebrater og insekter er at mange av de oppfattes som "meget eksotiske" av menigmann, og koster som regel brøkedelen av en del reptiler, samt pass og hold er enklere og billigere. Tror det er greit å basere parken på reptilene, men det skal ikke så mye ekstra til før man får en generelt mer spennende park, som også møter et bredere spekter av interesserte.

I ORP er for eksempel Tigergutt,brutus, holding av slange og DEN SORTE ENKEN!!! det mest spennende for de fleste.
Å holde en sort enke(i terrarium, ikke hånden for de som ikke tok denne) er minimal jobb, krever riktignok at man har hodet på rett plass, men det bør alle som starter en park for eksotiske dyr ha.
Om man har 1 eller 50 taranteller er nok ikke så vesentlig for menigmann, men der kommer "nerdene" inn. Har man da 1 vanlig tarantell, tilfredstiller man 80%, så ved å ha noen uvanlige arter i tillegg, tar man med "Nerdene" på lasset.

Mvh
Robin
Den sorte enken er ikke en av di viktigste dyrene i ORP, det er langt fler som spørr om tellaene. Tror faktisk de store sneglene får like mye oppmerksomhet. Den sorte enke er spennende ja men tviler på at omsetningen hadde falt stort om den var borte. Pilgift froskene får mye mer oppmerksomhet f.eks. At buggs er enkle å holde er greit det men det krever fortsatt at du setter deg inn i hver enkelt art og setter opp terra der etter. Jeg syntes helt klart det er lurt å ha noe buggs men ikke ta helt av da det er mye viktigere å kunne tilby alle å holde en slange, gjerne noe som er større enn en KP selv om KP er utmerket til skeptikere. Og det er nok heller 5% som er nerder og 95% som er fornøyd med mye mindre. Det som er viktig er å tilby de som er i trondheim og omegn en flott opplevelse, ikke de få nerdene som kommer til å stå for mindre enn 5% av inntektene. Jeg har pratet en del med han som skal starte parken og jeg tror han har tenkt mye mer på alle aspekter enn noen av dere har gjort, så jeg er helt trygg på at han kommer til å få dette til når start kapital og tilatelse fra MT kommer på plass.
Har aldri møtt noen i reptil hobbyen som har hatt en så gjennomtenkt og god plan for noe som helst, derfor blir jeg oppgitt når det alltid er noen som veit bedre og kan mer. Dere burde heller støtte han istede for prøve å endre planene hans, går det så det suser etter noen år så er det sikkert rom for å spe på attrakasjonene som trekker folk og er det buggsa så kommer det sikkert mer
evak er offline   Svar med sitat
Gammel 02-07-2010, 11:39   #22
Reptilfreak

Parabuthus sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,379
Standard

Nå synes jeg at evak skal roe seg ned litt! Det er ingen som har kritisert dette prosjektet. Vi har kun kommet med et forslag som kan gjøre prosjektet enda bedre. Jeg har kjent til dette prosjektet en stund og har sagt til de som står bak at jeg vil støtte dem så mye jeg kan når de tok kontakt med meg tidligere i år.

Trondheim har ikke hatt noe tilbud om noe som helst siden Klæbu Dyrepark la ned for mange år siden og flyttet sørover (nå Amadeusparken). Jeg støtter dette prosjektet 100%.

MVH

Jan Ove

Sitat:
Opprinnelig postet av evak Vis post
Det jeg vil frem til er at det er en reptilpark, og tror nok den blir ganske unik i trondhein. Så hvorfor er ikke hans ide god nokk? Men det er jo altid slik at det andre gjør kunne blitt bedre om de hadde gjort ditt og datt. Uannsett hvor stor en park er vil det alltid bli utelatt noe, og så vidt jeg veit kommer det noen buggs dit. Og det er er ikke lett nå over alt når en skal starte noe slikt på egenhånd her, å det er ikke bare å putte buggsa i et bur så folk kan se på de, en må jo sette opp terra til hver enkelt art på samme måte som med reptilene så det er godt mulig han allerede har nokk å gjøre en stund med det han selv har brukt lang tid på å planlegge. Har egentlig ikke tro på at det er så veldig stor økonomisk gevinst på å bruke mye tid og plass på mye bugs, de få som faktisk er spesielt innr i det har sikkert det meste selv da det er lovlig. Det samme gjelder jo reptilene, ta oslo reptilpark- fiji iguanene trekker ikke så mye oppmerksomhet som den grønne iguanen, varanene oppe- folk ser ikke forskjel på de som er sjeldne og de som er helt vanlige, angola pythonen- ingen omtrent som bemerker den annet enn at de syntes den ligner på ball pythonen. Det er folk som ikke er spesielt innr som en tjener penger på ikke 500 av oss freaks så jeg tror hans ide er meget bra.
Parabuthus er offline   Svar med sitat
Gammel 02-07-2010, 12:06   #23
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Parabuthus Vis post
Nå synes jeg at evak skal roe seg ned litt! Det er ingen som har kritisert dette prosjektet. Vi har kun kommet med et forslag som kan gjøre prosjektet enda bedre. Jeg har kjent til dette prosjektet en stund og har sagt til de som står bak at jeg vil støtte dem så mye jeg kan når de tok kontakt med meg tidligere i år.

Trondheim har ikke hatt noe tilbud om noe som helst siden Klæbu Dyrepark la ned for mange år siden og flyttet sørover (nå Amadeusparken). Jeg støtter dette prosjektet 100%.

MVH

Jan Ove
Er rolig som skjera på tunet jeg
Men når en hadde foretrukket annet navn på parken og annet innhold er vel det kritikk? Selv om det er godt ment. Jeg syntes faktisk selv om det ikke kommer godt frem igjennom mine poster at noe buggs er viktig men det er nok ikke mye som skal til for å tilfredstille den vanlige gjesten, jeg tror det er store\fargerike og\eller aktive reptiler som trekker flest folk i reptilpark. Bugs blir en bonus opplevelse.
Tror også at navnet han har valgt treffer fler folk en ditt forslag.
Flott du støtter han også.
Gammel 02-07-2010, 14:19   #24
Reptilfreak

lompah sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 796
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Er da taranteller og skorpioner som er store og fargerike, og det er nok en god del av befolkningen som finner taranteller og skorpioner like interessante som reptiler og amfibier...
Gammel 02-07-2010, 15:15   #25
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av lompah Vis post
Er da taranteller og skorpioner som er store og fargerike, og det er nok en god del av befolkningen som finner taranteller og skorpioner like interessante som reptiler og amfibier...
Ja det er sikkert tellar og skorpisser som trekker flest folk til en reptilpark, beklager at jeg er så dum at jeg ikke forstår det. Det blir bare så rart siden jeg ikke kan se at det er noe etterspørsel etter det i ORP.
Har pratet med noen hundre barn og voksne der og det er ikke en som har gitt signaler om at de ønsker mere buggs, de ønsker å få holde mest mulig øgler og slanger, noen vil til og med holde kaimanen. En og annen streifer ønsker å holde en tella men det er ikke mange nok til å forsvare det økonomisk.
Men ja det finnes kule buggs også som folk helt sikkert hadde satt pris på å se, men hvor mye mer buggs enn det jeg nevnte tidligere er nødvendig for å tilfredstille behovet til de fleste? (jeg nevnte tella, skorpis,kneler og skolopender) Og hvor stor er den delen som syntes buggs er mer\like inntr enn\som reptiler?
Det er vel ikke mange sjelene bortsett fra de som sitter her på freaks?
Gammel 02-07-2010, 18:38   #26
Reptilfreak

Parabuthus sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,379
Standard

Ser ikke noe poeng å dra ut diskusjonen noe mer her, og vil gi entusiastene bak TRP faglige råd direkte hvis de ønsker dette (om invertebrater, for reptiler har jeg faktisk ikke peiling på . Og vi kan alle være enige om at vi krysser fingrene for at dette prosjektet lykkes!

Tilslutt vil jeg bar nevne at jeg har vært involvert i nærmere 10 småkryputstillinger med kun invertebrater i Trondheim de siste 20 årene, og det har ikke manglet på interesse fra befolkningen. Den siste jeg satte opp på Vitenskapsmuseet i Trondheim ga dem ny besøksrekord så vidt jeg husker. Så det at folk "kun" er interessert i reptiler tar jeg med en klype salt.

MVH

Jan Ove
Parabuthus er offline   Svar med sitat
Gammel 02-07-2010, 20:24   #27
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2009
Meldinger: 10
Standard hei hei alle sammen:)

først vil jeg si takk for støtten til alle sammen. jeg klarer nokk ikke å tilfredstille alle behov ved oppstartten,derfor går jeg frem på den måten jeg gjør, det viktigste er jo å komme i gang.
Jeg har å planer klar for vidreutvikling. jeg tross alt brukt noen år på dette.
SlangenKa er offline   Svar med sitat
Gammel 02-07-2010, 21:15   #28
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2009
Meldinger: 10
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av SlangenKa Vis post
først vil jeg si takk for støtten til alle sammen. jeg klarer nokk ikke å tilfredstille alle behov ved oppstartten,derfor går jeg frem på den måten jeg gjør, det viktigste er jo å komme i gang.
først vil jeg si takk for støtten til alle sammen. jeg klarer nok ikke å tilfredstille alle behov ved oppstarten,derfor går jeg frem på den måten jeg gjør, det viktigste er jo å komme i gang.

vart litt skrivefeil der,beklager, blir litt ivrig til tider.
SlangenKa er offline   Svar med sitat
Gammel 02-07-2010, 21:38   #29
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 492
Standard

Melder meg som ansatt jeg og^^ Hehe
ederlezi er offline   Svar med sitat
Gammel 03-07-2010, 10:31   #30
Reptilfreak

lompah sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 796
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av evak Vis post
Ja det er sikkert tellar og skorpisser som trekker flest folk til en reptilpark, beklager at jeg er så dum at jeg ikke forstår det. Det blir bare så rart siden jeg ikke kan se at det er noe etterspørsel etter det i ORP.
Har pratet med noen hundre barn og voksne der og det er ikke en som har gitt signaler om at de ønsker mere buggs, de ønsker å få holde mest mulig øgler og slanger, noen vil til og med holde kaimanen. En og annen streifer ønsker å holde en tella men det er ikke mange nok til å forsvare det økonomisk.
Men ja det finnes kule buggs også som folk helt sikkert hadde satt pris på å se, men hvor mye mer buggs enn det jeg nevnte tidligere er nødvendig for å tilfredstille behovet til de fleste? (jeg nevnte tella, skorpis,kneler og skolopender) Og hvor stor er den delen som syntes buggs er mer\like inntr enn\som reptiler?
Det er vel ikke mange sjelene bortsett fra de som sitter her på freaks?

Unnskyld meg, men oppfør deg litt a Og det er en god del taranteller i ORP, men alle er ikke framme i utstillinga, MEN de har alikevel rundt 5 stk til utstilling og det holder for så vidt. En slik park skal ikke kun være til for å få HÅNDTERE dyrene, men for å øke kunnskaper om dem, om det så er insekter eller reptiler/amfibier. Greia var det at det er fint å vise fram og dele kunnskaper om insekter også, for det er faktisk en god del av befolkningen som ikke takler den slags skapninger selv om det er lovlig. Har jobba i dyrebutikk hvor det sto en T. Blondi (tarantell) og der var det folk som kom innom KUN for å titte på den, så det at det ikke er folk som er interessert i det er rett og slett usaklig. Jan Ove har også et godt motargument på det der, som taler veldig sterkt for seg.
Det er nok flere som synes insekter er interessante å se på, selv om ikke akkurat du har merka det

Men som SlangenKa selv sier, så er det det å få starta opp som er det viktigste.

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
dyrlege i trondheim ark Småprat 1 30-06-2010 11:44
Trondheim Spaniolen Messer og utstillinger 2 30-03-2010 09:51
Boaslange tatt i Trondheim Janka Media 14 13-02-2010 17:50
Leilighet i trondheim? Sharkie Småprat 1 15-07-2008 18:43
Trondheim selgere? stinelur Terrarier 2 19-12-2007 23:09

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:27.