"

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12-04-2009, 23:55   #1
Junior Member

Higi sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Alder: 30
Meldinger: 7
Standard Utdanning

Nå er jeg virkelig desperat, her. Jeg har lyst til å bli herpetolog, men jeg aner ikke hvordan jeg kommer meg dit. Jeg har søkt på biologi på diverse skoler, for jeg tenkte at jeg kan ta biologi, så zoologi, så herpetologi i utlandet. Men nå lurer jeg på om det er rette veien å gå? Jeg vet at det ikke går an å studere herpetologi i Norge, men jeg vil gjerne studere i utlandet, så jeg lurer på om noen vet hvor og hvordan jeg kan bli herpetolog...?

Jeg har søkt på google på både norske og utenlandske sider, men finner egentlig ingenting.
Higi er offline   Svar med sitat
Gammel 13-04-2009, 00:03   #2
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

USA eller Australia er land som er verdt å ta en titt på om du har lyst å studere herptologi.
Om du ikke finner noe kan et alternativ å ta kontakt med noen av de kjente herptologene for å få noen gode tips av dem.
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 13-04-2009, 00:07   #3
Junior Member

Higi sin avatar

Standard

Men tror du det er lurt å begynne med biologistudier?
Og hvordan får jeg tak i en herpetolog...? :S
Gammel 13-04-2009, 09:16   #4
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 32
Meldinger: 1,111
Standard

jeg har også tenkt på samme utdanning som deg.. og har vært og snust litt rundt.. jeg tenker hvertfall at det er greiest og begynne på biologi først, og så gå den veien.. det er sikkert noen snarveier også, men kanskje best og få hele grunnlaget så man har mere og gå på og mere muligheter?

lyat og bli herpetolog jeg også.. men jeg har nylig fått unge, og har ikke lyst og drasse med familien til utlandet og vil ikke være så lenge vekke fra familien..:/

her kan du spørre en herpetolog:
Norsk Herpetologisk Forening

du får si ifra når du finner ut av noe!
Gammel 13-04-2009, 11:25   #5
Reptilfreak

Kristian sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Oslo
Alder: 39
Meldinger: 25
Standard

Det er vel bare å ringe en studieveileder f.eks ved UIO. Bare å ringe sentralbordet og spørre seg frem vil jeg tro.
Kontakt UiO

Man får somregel mye bedre svar ved å ta en telefon enn å sende mail eller google

Har en kammerat som gikk endel av biologistudiene sine der, så de har iallefall noe tilbud. Men herpetologi aner jeg ikke. De vil helt sikkert kunne gi deg tips om hvor uansett.
Gammel 13-04-2009, 11:41   #6
Reptilfreak

ElHein sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Nordland.
Alder: 27
Meldinger: 224
Standard

Fortell oss gjerne hvordan det går! Har bestandig hatt jævlig lyst til å bli biolog! Så skal søke meg til Australia til neste år! Du kan også sjekke i Praha, utrolig populære studier for nordmenn. Bl.a pre-meden deres er kjempebra. Hører rykter om at dersom du får godskrevet kurset, så kan du slippe R1, Bi (1, 2) eller KJ eller FY osv. Hater matte sjøl, så kommer nok til å gjøre dette.
Gammel 13-04-2009, 13:25   #7
Moderator

Jonas sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Tromsø
Alder: 41
Meldinger: 792
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Higi Vis post
Nå er jeg virkelig desperat, her. Jeg har lyst til å bli herpetolog, men jeg aner ikke hvordan jeg kommer meg dit. Jeg har søkt på biologi på diverse skoler, for jeg tenkte at jeg kan ta biologi, så zoologi, så herpetologi i utlandet. Men nå lurer jeg på om det er rette veien å gå? Jeg vet at det ikke går an å studere herpetologi i Norge, men jeg vil gjerne studere i utlandet, så jeg lurer på om noen vet hvor og hvordan jeg kan bli herpetolog...?

Jeg har søkt på google på både norske og utenlandske sider, men finner egentlig ingenting.
Hei Higi.
Først vil jeg si at grunnen til at du ikke finner herpetologi som noen egen utdanning i Norge (og mange andre land) fordi det ikke finnes noe som heter herpetologistudie her. Herpetolog er heller ikke en beskyttet tittel, dvs. at hvem som helst kan kalle seg for "herpetolog" uten noen som helst formell utdannelse. På samme måte er sexolog og eiendomsmegler titler som ikke har noen formelle utdanningskrav bak seg.
På den andre siden så tror jeg du allerede har skjønt hvordan du på best mulig måte kan kalle deg "herpetolog". Om du først tar en grad i biologi for så å peile deg inn på zoologi hvor du spesialiserer deg på herpetiler så vil jeg si at du er ganske godt i mål. Jeg syns det hørtes mest fornuftig ut. Eventuelt bli veterinær og fordype deg i våre vekselvarme venner

Lykke til med fremtidige studier!
Jonas er offline   Svar med sitat
Gammel 13-04-2009, 14:50   #8
Junior Member

Higi sin avatar

Standard

Oj så mange hjelpsomme svar
Jeg har tenkt å ringe litt rundt til diverse skoler kanskje for å høre, men regner med at ingen tar telefonene i dag, siden det er helligdag.
Praha hørtes ikke så dumt ut. Jeg er ikke så veldig flink i fag som kjemi, fysikk eller matte, så er redd for at jeg kommer til å gjøre det for dårlig i disse fagene.

Tusen takk for hjelpen!
Post gjerne flere hjelpsomme ting, jeg føler jeg trenger det...

Jeg skal holde dere oppdatert om hvordan det går
Gammel 13-04-2009, 17:10   #9
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Sitat:
På samme måte er sexolog og eiendomsmegler titler som ikke har noen formelle utdanningskrav bak seg.
Man har kanskje ingen egen utdanning for å bli "sexolog" f.eks, men man må absolutt ha emner eller kurs som skulle tilsi at du vet hva du gjør. UiT har bl.a. et emne som heter "sexologi" som en valgfri del av psykologiundervisningen.

Når det kommer til herpetologi er jeg enig at veien å gå sannsynligvis er å ta en normal bachelor, for så å ta fordypningsemner i zoologi. Tror derimot ikke Norge har emner rettet mot herpetologi - av den enkle årsak at Norge ikke har så mye herptiler i naturen og den generelle interessen blant de fleste studenter ikke fins. Man kjører ikke et emne om det bare er 1-2 studenter som ønsker å ta det.

Når det kommer til biologi som fag så - beklager å si det - er det i stor grad tverrfaglig. Det vil si at man bør ha et minimum av forkunnskaper i KJ, FY og matte. Det er mange biologiske prosesser man ikke kan forklare på andre måter enn å benytte seg av kjemi. Her i Norge (iallefall på NTNU og UiT) må man også ha et emne som heter calculus (mattematikk altså) - et emne som må bestås (om jeg ikke tar helt feil). - Derav har man også adgangskrav på studiet, slik at studentene har forkunnskaper og har gode muligheter til å bestå kursene.

I utlandet har man jenket ned på adgangskravene, men studiet i seg selv er nok minst like hardt.. Husk på at disse skolene tjener gode penger på deg (i form av skolepenger). Måten å få deg ned dit på er å sette ned adgangskravene.
Det betyr likevel ikke at utdanningen der nede er dårligere enn her hjemme - sannsynligvis tvert imot om du skal bli herpetolog. Men tro bare ikke at studiet blir enklere fordi de har slakkere adgangskrav - det blir kanskje til og med vanskeligere, nettopp fordi du ikke har forkunnskapene i KJ, FY og matte..

Når det er sagt er det også lurt å tenke på hva du skal gjøre med tittelen når du er ferdig. Vil du få deg jobb? - og evt hvor i verden kunne du vært intr. å bosette deg?
Jeg har en venn som nylig fullførte sin biologi utdannelse. Hun jobber nå i barnehage, ettersom hun ikke får seg annen jobb.. Så, tenk litt på framtiden også - ikke bare en spennende utdannelse..
Som Jonas sier - snust på veterinærutdanningen?

Lykke til ja!
Gammel 13-04-2009, 17:14   #10
Reptilfreak

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 27
Meldinger: 1,629
Standard

FY 1 eller 2 er ikke lenger et krav til vanlig biologi bachelor..

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Utdanning, dilemma Janka Småprat 15 03-04-2008 17:18
utdanning [ hjelp!! ] GaboonViper2004 Helse og sykdommer hos reptiler 8 14-02-2005 20:18

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 18:30.