"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler Hvor mye erfaring skal man ha med reptiler før man skal svare i et innlegg.

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16-02-2009, 17:54   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2008
Alder: 36
Meldinger: 28
Standard Hvor mye erfaring skal man ha med reptiler før man skal svare i et innlegg.

Hvorfor kan ikke folk som ikke har peil eller erfaring med spesifikke reptiler, som er nevnt i artikkelen,holde seg for gode til å svare, og heller overlate det til folk som har førstehåndserfaring.

Selv om jeg har lest en caresheet om Tokay, vil jeg ikke kommentere det da jeg ikke har goodt grunnlag til å svare.

Syns dette går igjen i mange tråder.

Dette innlegget med tilhørende svar er splittet ut fra tråden http://www.reptilfreaks.no/forum/sla...kay-gecko.html
-Frogger-

Sist endret av Frogger; 16-02-2009 kl 20:57.
unsafe er offline   Svar med sitat
Gammel 16-02-2009, 18:23   #2
Reptilfreak

Sharkie sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Uti havgapet i Romsdal
Alder: 32
Meldinger: 795
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av unsafe Vis post
Hvorfor kan ikke folk som ikke har peil eller erfaring med spesifikke reptiler, som er nevnt i artikkelen,holde seg for gode til å svare, og heller overlate det til folk som har førstehåndserfaring.

Selv om jeg har lest en caresheet om Tokay, vil jeg ikke kommentere det da jeg ikke har goodt grunnlag til å svare.

Syns dette går igjen i mange tråder.
Vet ikke hvem du snakker om her, men jeg kan med sikkerhet si at Androctonus har hatt Tokay, så han har erfaringer med dette. Vet ikke hvem andre som har first-hand experience, men om du ikke vet hvem som har first-hand erfaring og ikke, bør du være litt forsiktig med å anklage folk for det.
Gammel 16-02-2009, 18:49   #3
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: Skogen på ene siden, sjøen på andre!
Alder: 28
Meldinger: 2,778
Standard

vel Unsafe.. Både jeg og Androctonus har hatt tokayer. De andre vet jeg ikke.
Miroxx er offline   Svar med sitat
Gammel 16-02-2009, 19:50   #4
Reptilfreak

Vol sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 308
Standard

Hvor lenge ska du ha hatt et dyr før du kan si du har erfaring da?
Når jeg ser ungdommer som har "hatt" en bråte med dyr lenge før de er 20, så lurer jeg litt.
Får inntrykk av at en del reptiler er bruk og kast....
Vol er offline   Svar med sitat
Gammel 16-02-2009, 21:01   #5
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 41
Meldinger: 1,646
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (3)
Standard

Vi sier erfaring.
Men hva hjelper det hvis man har gjort det feil i 20 år. Man har jo da erfaring, men har ikke peil hvordan dyret egentlig skal ha det.

Sist endret av sveinjo; 17-02-2009 kl 10:45.
shelob er offline   Svar med sitat
Gammel 16-02-2009, 21:12   #6
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Eller man kan snu på det.. Man hadde et dyr i to år, gikk lei og solgte det og fikk seg et nytt dyr som man også gikk lei etter en stund og fikk seg et tredje og fjerde men ble lei av de også og fikk seg et....

Egentlig et vanskelig spørsmål som det ikke finnes et fullgodt svar på.
Personlig stoler jeg på den personen som gir et skikkelig og gjennomtenkt svar. Man kan ha aldri så mye erfaring man vil, men om man ikke svarer skikkelig er svarene like lite verdt.
En forutsetning når det gjelder forum og internett er at man dobbel- og trippelsjekker svarene og ikke tar alt for god fisk.

Sist endret av sveinjo; 17-02-2009 kl 10:46.
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 16-02-2009, 22:11   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2008
Meldinger: 28
Standard

Var overhodet ikke meningen å forsøke å henge ut noen her. Det var ikke intensjonen, var nok et dumt sted å slenge inn bemerkningen. Tar det til etterretning.

Veldig enig med Frogger i at et skikkelig og gjennomtenkt svar duger, da det finnes forskjellige meninger om stell og hold etc. Synes forsåvidt det er veldig mange svar i trådene, særskilt når det gjelder reptiler som er lite gjennomtenkt og vitner om manglende kunnskap. Feks om man har hatt en leo noen måneder vil ikke det si det samme som at man vet hvordan den oppfører seg om den er stresset eller ikke. Mange svar av typen "jeg mener at dette ikke er noe problem da min trives utmerket, osv". Hvordan har personen belegg og erfaring til å hevde dette?

Litt off topic: lurer for så vidt på hva som skjedde med tokayen siden du er 17 år og allerede har hatt en tokay. Hvor ble den av, døde den for tidlig eller ble du/dere lei, eller hva skjedde?

fred ut...

Sist endret av sveinjo; 17-02-2009 kl 10:50.
unsafe er offline   Svar med sitat
Gammel 17-02-2009, 08:16   #8
Reptilfreak

Kleo sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Oslo
Alder: 32
Meldinger: 58
Standard

Veldig enig med de to rett over her!

Ofte kan det i mange tråder bli endel synsing og slikt, etter min mening. Jeg har for eksempel ingen førstehånds erfaring fra hverken slanger eller frosk, men leser daglig om disse da jeg har en genuin interesse for begge deler. Og til og med jeg blir noen ganger litt sjokkert av hva andre folk her inne svarer på enkelte tråder.

Førstehåndserfaring er ikke _alltid_ 100% nødvendig, men om man da skal svare på en tråd burde man være rimelig bomba sikker på at det man sier er riktig. Og da helst ha gode kilder som støtter opp under dette. Og med gode kilder mener jeg ikke at det holder å referere til en caresheet som "ligger og slnger" et sted på webben, selv om disse også _kan_ være gode kilder til informasjon.

Og sånn på et mer generelt grunnlag:
Man hører ofte mye forskjellig, både her inne og rundt på nett ang diverse temaer. Bruk sunn fornuft, gjør deg opp en mening du kan forsvare å stå for og jobb ut ifra dette. Det man lærer først, er ikke nødvendigvis det som er riktig for deg og ditt dyrehold!
Gammel 17-02-2009, 10:35   #9
Reptilfreak

reibrus sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: I midten
Alder: 40
Meldinger: 114
Standard

Jeg har hatt leo i en mnd nå. Før jeg skaffet meg det leste jeg om de på nett pluss noen bøker. Jeg lærer noe nytt hver dag og tror nok aldri jeg blir helt utlært. Jeg synes mine leos reagerer forskjellig på ting f.eks. stress, mat, interesse for noe nytt i terra.

Jeg har null erfaring med tokay, men kanskje forskjellige individer reagerer ulikt som jeg synes mine leo gjør...
reibrus er offline   Svar med sitat
Gammel 17-02-2009, 12:49   #10
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 26
Meldinger: 2,838
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av unsafe Vis post

Litt off topic: lurer for så vidt på hva som skjedde med tokayen siden du er 17 år og allerede har hatt en tokay. Hvor ble den av, døde den for tidlig eller ble du/dere lei, eller hva skjedde?

fred ut...
Okey, ho er 17 og har den ikke lenger.. Hva om ho hadde vært 27? det virker som en del her prøver å få reptiler bort fra de som er yngre..
Jeg er 16(i dag faktisk), holdt på med reptiler siden jeg var 13.. Har en del erfaring med en del forskjelige gekkoer og frosker(mest pilgift)
Jeg har hjulpet mange som er eldre en meg, og hjelper fortsatt folk.. Nå kutter jeg ned på antall dyr, jeg selger nesten alle gekkoene jeg har, og har solgt alle froskene, da jeg ikke har tid til så mange forskjelige dyr lenger, jeg har bestemt meg for at jeg ska satse på 2 gekko arter, og 4 slange arter som jeg holder pr dags dato..

Det er mange som ikke aner hva de skriver om, og det kommer som regel av nye brukere, sånn har det alltid vært.. jeg stoler aldri på nye brukere(Selv om de har noe fornuftig å si)
når nye brukere har vært her en stund og ikke er nye brukere lenger, så får de mer erfaring med forumet, og begynner å skrive ut i fra det de faktisk vet..(av det jeg har erfart i vertfall)
Jeg selv har ikke noe erfaring selv med tokay gekkoer, men jeg har blandt annet lest om de, og har såppas erfaring med tre levende gekkoer, at jeg kan sette et standar mål på terrarie til en tokay(nå har jeg holdt søsken barne til tokayen en stund (gekko vittatus) )

Så det lureste løsningen til nye brukere som kan tro de veit en del.. hva om det hadde vært slik at nye medlemmer har et vis antall poster om dagen, slik at de ikke kan poste i hytt og pine?
Når admin/moderatorer mener de er klare for å skrive fler poster, så fjerner de denne løsningen? jeg husker meg selv, og jeg tror mange andre husker meg også.. når jeg posta i hytt og pine om alt jeg ikke hadde noe som helst peiling på..

Og unsafe: selv om man er ung og ikke har et dyr man hadde før, så betyr ikke det at man MÅ ha solgt det, fordi man har gått lei.. Ungdommer kan plutselig få økonomiske problemer de også, og det kan hende at man bare mener at arten ikke passer for seg..eller at man har såppas mange dyr at man må kutte ned på noe(Slik som jeg gjør akkurat nu, det er ikke det at jeg vil selge froskene og gekkoene, men jeg må. fordi jeg har rett og slett ikke tid til så mange forskjelige dyr, og da er det bedre for de at jeg selger noen av de, og bruker mer tid på de jeg virkelig brenner for, eller har tid til)

Mvh.
Mr-repti
mr-repti er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
hvor mye mat skal man gi en rødøret terrapin Marthemora Skilpadder 10 21-11-2008 16:19
hvor ofte skal jeg mate? aerox Taranteller 9 31-01-2008 06:07
Hva skal til for å få lov til å ha reptiler hjemme?? Martink Lover og regler 5 08-11-2007 22:55
hvor mye SKAL ensjeggis ha av mat? bendick2112 Fôrdyr 3 16-10-2007 08:22
Ny på reptiler. skal ha kameleon glx-rider Gekkoer 12 13-09-2006 13:03

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:39.