"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler Hvor mye erfaring skal man ha med reptiler før man skal svare i et innlegg.

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 17-02-2009, 13:35   #11
Reptilfreak

Sharkie sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Uti havgapet i Romsdal
Alder: 32
Meldinger: 795
Standard

det er ikke alltid erfaring er det viktigste! det hjelper ikke å ha erfaring, dersom erfaringen du har er gjort feil. Om du hadde hatt f.eks. tokay i 8 år, men holdt den så minimalistisk at den knapt nok klarer seg, vil jeg ikke si dette er en erfaring som er verdt å formidle til andre.
Det er minst like viktig med kunnskap. Derfor er det best å dobbeltsjekke, og trippeltsjekke som Frogger nevnte tidligere. Det er mange forum det går ann å sjekke og dobbeltsjekke på. Bare å søke, så finner du helt sikkert svar på en del spørsmål, hvertfall om du går til noen store forum.

Som mr.repti sier, så er heller ikke alder noe man bør ha med i betrakningen (ikke alltid hvertfall), for det kan være noen som er 16 år som har hatt reptiler i mange år, eller faktisk vokst opp i et hjem med reptiler, og som kan mer enn en person på 30, som er nybegynner.
Gammel 17-02-2009, 13:47   #12
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Noe vesentlig som vi glemmer er forskjellen på Amerikanske og Europeiske oppsett..
Amerikanske oppsett er ofte mindre og mer minimalistiske enn europeiske. Dermed kan et terraie vi mener er forlite være stort i USA.. Det kan lett bli forvirrende for de som søker etter info.. De finner et fint dakta ark etter Amerikansk standard og får pepper når de presenterer sine fakta opplysninger i Norge/Europa.
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 17-02-2009, 14:18   #13
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: Skogen på ene siden, sjøen på andre!
Alder: 28
Meldinger: 2,778
Standard

Om du mente meg Unsafe.. Ja jeg er bare 17, men jeg har vokst opp med dyr. Jeg hadde tokayene for 2 år siden. Om jeg solgte fordi jeg gikk lei, om det var plassmangel eller pga økonomiske problemer har da strengt tatt du ingenting med? OG hva har det med erfaring å gjøre? Som andre her har nevnt så er det noen som har dyr i mange år uten å bry seg nevneverdig om hvordan de faktisk skal ha det, mens andre (Deriblant meg selv) setter seg inn i dyret, leser masse og gjør ting klart før man får det. Da har erfaring lite å si, men interessen for dyrets velferd.
Det virker som om du mener at vi yngre ikke har peiling på dyr? Eller i hvertfall ikke erfaring.
Jeg har holdt på med hest hver dag i 13 år, har jeg da ikke erfaring fordi jeg ikke er voksen og kjedelig enda?

Det samme med reptilene og leddyrene mine. Jeg leser carehseets, snakker med andre om erfaring og gjør alt jeg kan før jeg skaffer dyret. Det tror jeg faktisk gjelder mange andre her også, UNGE som eldre
Miroxx er offline   Svar med sitat
Gammel 17-02-2009, 15:23   #14
Reptilfreak

Gobblin sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 587
Standard

For og svare kort og godt på tittelen på tråden.....Ingen erfaring påkrevd.

Dette er ett forum med mange og unge brukere, og alle er her av samme grunner, deriblant og lære og dele erfaringer. Forventer man spesialiserte svar med tyngde bak kan man gjerne prøve og søke seg frem til andre forum, men man kan like gjerne finne en som har fasiten her.

Sitat Frogger:
Personlig stoler jeg på den personen som gir et skikkelig og gjennomtenkt svar. Man kan ha aldri så mye erfaring man vil, men om man ikke svarer skikkelig er svarene like lite verdt.
En forutsetning når det gjelder forum og internett er at man dobbel- og trippelsjekker svarene og ikke tar alt for god fisk.

Dette er en ting som har vært omdiskutert mange plasser og blir desverre gjort i alt for liten grad. Det er lov og tenke på egenhånd og oppsøke informasjon flere plasser før man danner seg opp en mening

Og ikke minst er en høflig fremtreden veldig viktig, er helt enig med Frogger i sitt utsagn, men uansett hvordan noe står skrevet er det alltid en eller fler som vil ta det på en annen måte en det som står skrevet. Slikt kan være sårende eller provoserende på enkelte selv om det ikke har vært intensjonen.

Dette vil føre til ett mer oversiktlig forum for de som søker svar på ett spesifikt tema også.

Sist endret av Gobblin; 17-02-2009 kl 15:29.
Gobblin er offline   Svar med sitat
Gammel 17-02-2009, 16:37   #15
Reptilfreak

Vol sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Alder: 36
Meldinger: 308
Standard

Det var jeg som nevnte alder her, så Unsafe får kansje litt mye..?
At ungdommer kan få pengeproblemer er jo en selvfølge, det kan alle.
Folk i alle aldre skaffer seg flere dyr enn de har råd/plass og ikke minst tid til å ta vare på.
Impulskjøp er noe de fleste gjør, (meg mer enn andre) men jeg skaffer meg ikke noe dyr uten å ha tenkt noen år frem i tid. De fleste på 16 vet ikke noe om hvor de ska bo eller hva de ska tjene.

Sist endret av Vol; 17-02-2009 kl 16:42. Begrunnelse: ..
Vol er offline   Svar med sitat
Gammel 17-02-2009, 18:17   #16
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Standard

Tja han/hun gjorde kanskje det. Men jeg er bare lei av at folk skal komme (uten noen som helst bidrag i tråder) og komentere/tvile på andres kompetanse. I hvertfall når vedkommende er relativt ny her.
Gammel 17-02-2009, 19:30   #17
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 625
Standard

Hum... synes det blir like feil at mange skal skrike opp om at noen ikke har førstehånds erfaring eller ikke. Har man erfaring med endel reptiler og liker å lese, kan man finne vel så gode svar som noen som har hatt arten en stund, og ikke minst, det er mange nok her til at man får debatt om det skulle være slurvete/ feilaktige svar ute og går.

Gode leveregler for svar er å tenke seg om, vurdere om man tilfører noe, og legge ved kilder på hvor man har funnet noe om man kan. Om man ikke kan det bør man være mer enn litt sikker i sin sak, eller klar for å ta debatt og ikke bli fornerma.
Det er også ikke nødvendigvis absolutte fasiter. Å henge andre for å gjøre ting litt annerledes er folk glade i, selv om den annerledes metoden er innenfor helt greit. Selvsagt skal man slå ned på uforsvarlig.

Hvorvidt noen er nye på et forum sier ikke allverden, det kan være garva folk det og, forskjellen er bare at man ikke kjenner dem og bekgrunnen enda. Nye bør strengt tatt få poste mest, da de ofte trenger å bli kjent/få flest svar.

Ellers er reptiler svært ofte i bruk og kast kategori desverre, men det er kanskje en annen diskusjon...
Gammel 17-02-2009, 19:47   #18
Reptilfreak

Miroxx sin avatar

Standard

Det jeg skrev med nye folk (om du mente meg)
var at nye medlemmer betviler eldre medlemmers kompetanse og erfaring
Gammel 17-02-2009, 20:07   #19
Reptilfreak

norway sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 45
Meldinger: 528
Standard

Jeg syns folk kan svare det dem føler for.så får det være opp til hver enkelt å tenke ut om det føles fornuftig eller ikke.
nette er full av info,så jeg tipper en høy % svarer ut i fra egne erfaringer å fra andres erfaringer online andre steder.
skal "expertene" kun svare,blir det kun enveis kjøring,til slutt gidder ikke andre å spøre om ting å tang eller prøve å svare.
Da hadde det vært like greit å kutte ut hele forumet å kun ha en hjemme side med fakta ark.
norway er offline   Svar med sitat
Gammel 17-02-2009, 21:21   #20
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 625
Standard

For ikke å snakke om at traverne ikke orker gjenta seg evig, da er det faktisk ok at noen andre repeterer det man har sagt i tidligere tråd.

Pesronlig synes jeg det avogtil er viktigere å lese mange tråder og korrigere der noen kanskje er på bærskog, enn å fordype seg selv i noen få avhandlinger.

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
hvor mye mat skal man gi en rødøret terrapin Marthemora Skilpadder 10 21-11-2008 16:19
hvor ofte skal jeg mate? aerox Taranteller 9 31-01-2008 06:07
Hva skal til for å få lov til å ha reptiler hjemme?? Martink Lover og regler 5 08-11-2007 22:55
hvor mye SKAL ensjeggis ha av mat? bendick2112 Fôrdyr 3 16-10-2007 08:22
Ny på reptiler. skal ha kameleon glx-rider Gekkoer 12 13-09-2006 13:03

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 22:41.