"

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03-02-2009, 19:09   #1
Reptilfreak

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 27
Meldinger: 1,629
Standard Morph - for og mot

Denne tråden er splittet ut fra "Triple red" skjeggis

Sitat:
Opprinnelig postet av leo77 Vis post
???????????

Joa kanskje i løpet av 2009 så kommer det inn 1.1 eller 1.2 av dem.
Har vel mine grunner. Etter å ha fått innblikk i hvordan en del oppdretter avler på leopardgecko og kongepytonmorpher, eller morpher generelt så syns jeg det er dumt om skjeggiser skal lide samme skjebne...

Sist endret av sveinjo; 04-02-2009 kl 07:45.
Repti_queen er offline   Svar med sitat
Gammel 03-02-2009, 19:21   #2
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,743
Standard

Hehehe, vel vi trenger vel ikke å fortsette morphekrangelen her.
Folk som er imot avling av morpher vil det alltid være, derfor det er så fint av vi alle har forskjellige syn på dette.
Det finnes jo dem som synes at vi reptileiere er dyreplagere for at vi har dyr som bor i ørkenen/regnskogen i terras hjemme i stua vår(bryr du deg om det, næhh).

Sist endret av sveinjo; 04-02-2009 kl 07:45.
leo77 er offline   Svar med sitat
Gammel 03-02-2009, 19:25   #3
Reptilfreak

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 27
Meldinger: 1,629
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av leo77 Vis post
Hehehe, vel vi trenger vel ikke å fortsette morphekrangelen her.
Folk som er imot avling av morpher vil det alltid være, derfor det er så fint av vi alle har forskjellige syn på dette.
Det finnes jo dem som synes at vi reptileiere er dyreplagere for at vi har dyr som bor i ørkenen/regnskogen i terras hjemme i stua vår(bryr du deg om det, næhh).
Nei, for det er forskjell på å tilrettelegge for dyrene, og det å ødelegge dem ved innavl og selektiv avl

Et godt gjennomført terrarie i stua er bra for dyret. Derimot å avle hensynsløst som veldig mange oppdrettere gjør, er noe helt annet og kan derfor ikke sammenlignes. De kan godt komme til meg å si at de kan mye om avl, men de vet sjeldent en døyt om hva som skjer på innsiden av dyret...

Men nok om det, la ikke denne tråden skli ut til noen slik diskusjon..

Sist endret av sveinjo; 04-02-2009 kl 07:47.
Repti_queen er offline   Svar med sitat
Gammel 03-02-2009, 20:05   #4
Reptilfreak

norway sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 45
Meldinger: 528
Standard

Hold dem originale også, må ikke glemme dem.
Jeg syns det er en stor bløff hele den morphindustrien (pengebløff).
Skal ikke nekte for at jeg syns de div KP-morphene er kule.
Men er du først ute med en ny morhp, er den verdt en hel hau med penger.
Eller feks noen i USA som avler boakryssninger å får frem jungelmorph å noen som ligner 99% på boa c sabogae å selger dem for 10x mer enn det den rene sabogaen koster hehe.

Sist endret av sveinjo; 04-02-2009 kl 07:48.
norway er offline   Svar med sitat
Gammel 03-02-2009, 21:57   #5
Reptilfreak

Kriss sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 204
Standard

Kan ikke dy meg her, MÅ slenge inn min mening om dette temaet.. "MORPHER" = GENFEIL!

Hvordan kan man forsvare det å avle på et svakt gen?????? Det strider totalt i mot det naturlige utvalg og retten til å overleve.

Hvis vi skulle bestemme oss for drive selektiv avl av menneskeheten basert på Albino-gener, hadde det vært en gjeng lysskye vampyrlignende typer med dårlig syn og null pigment, som fløy rundt her. Passer bra i disse dager med ujevnt klima.
Nei, da tror jeg nok vi hadde vært en utdødd art for lenge siden. Helt enig med Reptiqueen her.

Flytt meg gjerne over til en tråd hvor innlegget mitt passer, jeg er alltid rede for en diskusjon om carottail, xantic, jaguar, snowball bla bla bla ........

JABBE, den stakkars skjeggagamen er et såkalt scaleless-indvid. Hvorfor de forekommer vet jeg ikke, men så en skjelløs Acanthophis antarcticus i Australia. En ting er sikkert at den hadde ikke klart seg lenge med bar hud, med tanke på det ugjestmilde habitatet man finner slike i .

Sist endret av sveinjo; 04-02-2009 kl 07:51.
Kriss er offline   Svar med sitat
Gammel 03-02-2009, 22:05   #6
Winter is coming
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,888
Standard

Ja, er klar over at de kalles scaleless. Har vært borti slanger som er født slik, grunnet mutasjoner.
Gammel 03-02-2009, 22:07   #7
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard

Jeg er All ears når det kommer til diskusjon ang morphs. Er veldig lite negativt som står om de forskjellige morphene på nettet utifra hva jeg kan finne, though jeg har hørt mye negativt om blant annet Enigma.
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 03-02-2009, 22:18   #8
Reptilfreak

gatebil-reptilen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Østfold
Alder: 28
Meldinger: 695
Standard

Jeg er for, mange morpher blir fete, noen blir grusomt stygge
Jeg har ingenting mot å krangle litt med genene, man kan jo ikke nekte dverger å få barn sammen, siden de da mest sannsynligvis vil få barn med samme gen, samme med folk som er funksjonshemmede..

Sist endret av sveinjo; 04-02-2009 kl 07:51.
gatebil-reptilen er offline   Svar med sitat
Gammel 03-02-2009, 22:30   #9
Reptilfreak

Kleo sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Oslo
Alder: 32
Meldinger: 58
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av gatebil-reptilen Vis post
Jeg har ingenting mot å krangle litt med genene, man kan jo ikke nekte dverger å få barn sammen, siden de da mest sannsynligvis vil få barn med samme gen, samme med folk som er funksjonshemmede..
Haha, det her må jeg søren meg si at var et av de dårligste argumentene jeg har hørt! Det med funksjonshemmede altså, ikke dverger. Kommer selvsagt an på hva slags funksjonshemning du tenker på, men det er da en grunn til at man ytterst sjelden ser (om man i det hele tatt ser det) folk som er rammet av Down's syndrom få barn. Hvorfor? Jo, rett og slett fordi de som oftest ikke er i stand til å ta vare på et barn, og i alle fall ikke et barn med Down's. Nei, å sammenligne dette med morpher og genpool og så si at man er for morph-avling synes jeg blir feil. Litt å skyte seg selv i foten?

I forhold til morpher står jeg egentlig litt med føttene i begge leirene. Er ikke nødvendigvis for å tukle for mye med naturen. På den annen side så har jo alle de domestiserte hunderasene oppstått via innavl/linjeavl, så og si. Og mange av disse lider ingen nød whatsoever i dag. Og så har man de som har problemer med korte snuter, luftveisproblemer, dårlige rygger etc.

Det jeg undres over er hvor mye kontroll man har på genpool og slikt på disse morphene. Og hva skjer da når det oppstår "tull" på morphene. Disse blir jo da fortsatt avlet på, selv om man kanskje burde la en morph med en defekt "dø ut"? Hva bestemmer om en morph er en morph som har livets rett og hva som ikke har det?

Sist endret av sveinjo; 04-02-2009 kl 07:53. Begrunnelse: leif på besøk
Kleo er offline   Svar med sitat
Gammel 03-02-2009, 22:32   #10
ark
Reptilfreak

ark sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Sør-trønderlag
Meldinger: 225
Standard

Mennesket har jo igjennom flere århundrer drevet selektiv avling for å framme en eller flere kvaliteter vi har vært ute etter i dyrene. Hurtigere vekst, større dyr, dyr som gir mer melk, gir større kull eller kan parres oftere.
Se på hunder og katter, de har blitt avlet opp og inn i alle former og størrelser for å passe til sin jobb, eller helt enkelt som selskapshund/katt. Og her har det vært en del uhell, mange raser sliter med problemer i dag. Se bare på schæfer som har blitt avlet sønder og sammen med sine lave små hofter for utstillings formål.
Reptiler skiller seg i en viss grad ut fra en del selektiv avl som er blitt gjort tidligere fordi det kun avler for det estesike, eller mangel på...alt etter synspunktet.
Den store forskjellen er at i reptiler vet vi at det avles på "dårlige" gener. Setter det i "" fordi jeg ikke vil stemple noe som bra eller dårlig uten grisesolid backing.

Det store spørsmålet må jo være om avling av morpher er mer eller mindre feil enn det var å avle fram små selskapshunder, eller avle inn dårligere hofter i schæferen fordi noen vil ha den slik en gang.

Har vi lært av våre tidligere feil...eller skal vi forbeholde oss retten til å leke gud.
Ødelegger vi dyrene så lenge de som det så fint heter på "reptilsk" funker som de skal?

Sist endret av sveinjo; 04-02-2009 kl 07:55.
ark er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
morph cookiejar22 Leopardgekkoer og andre Eublepharis 27 16-03-2009 19:33
Hvilken morph? Cyanide Leopardgekkoer og andre Eublepharis 0 01-02-2009 22:15
Morph Kp jonnybrun Boa og pyton 5 28-01-2009 13:33
Morph - Leo korse Leopardgekkoer og andre Eublepharis 2 30-09-2007 15:54
Hva slags morph? Olliw Småprat 1 18-09-2007 11:10

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 18:21.