"

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03-02-2009, 23:50   #31
Reptilfreak

GekkoGalaksen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Denmark
Meldinger: 120
Standard

Nej nu säger jag tack och god natt...den här Leopardgecko avlaren drar sig tillbaka och fortsätter att stilla njuta av sina defekta djur och ser fram emot den nya säsongens ungar och överraskningar.
Jag önskar också att alla andra hållare och avlare av reptiler och allt annat, njuter av det och har lika kul som vi har.
Som jag sa allra först...huvudsaken är att man har kul...när den känslan försvinner är det dags att packa ihop!

Henrik og Lotta
http://www.GekkoGalaksen.dk
GekkoGalaksen er offline   Svar med sitat
Gammel 03-02-2009, 23:56   #32
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av GekkoGalaksen Vis post
*skrattar*...du är ju skön gibbs
Jag kan säga så mycket att jag har en unge som var helsvart när den kläcktes...nu avlar vi vidare i år på den ungen och dens föräldrar + att vi gör en massa heta djur på dom här generna. Så får vi se vart det leder...

Hva skal man svare på noe sånt... eeh håper du er dame..litt vel bløtt hvis du er mann mener jeg hehe

Har du telling på hvor langt du har kommet i innavlingen din? Altså fra F1 hvis det starten din, til f.eks F20 hvis det er siste avkom? Hvis du skjønner hva jeg mener..
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 04-02-2009, 00:00   #33
Reptilfreak

Antoine sin avatar

Medlem siden: May 2008
Alder: 29
Meldinger: 226
Standard

Jeg har ikke så mye å bistå med annet enn dette ordet : motbydelig.
Da fikk jeg endelig sagt det i en passende tråd også.
Antoine er offline   Svar med sitat
Gammel 04-02-2009, 00:25   #34
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Nå er selektiv avl ikke noe nytt eller spesielt for reptiler (håper jeg).. Dette er jo noe man har drevet med både på katt og hund med varierende resultat.

Ut i fra oppdrett på andre dyr vet jeg at det med jevne mellomrom ofte legges inn et ledd med friskt blod for å motvirke defekter og for å styrke rasen/varianten ytterligere.
Er dette noe man også gjør på reptiler eller kjører man på uten å trekke inn friskt blod?

Sist endret av sveinjo; 04-02-2009 kl 08:32.
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 04-02-2009, 00:27   #35
Reptilfreak

Dufman sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østfold
Alder: 30
Meldinger: 54
Standard

Svart leo hadde vært utrolig kult, men er ikke så fan av de med røde øyne.
Men er ikke 'Cave-Gecko' svart med røde øyne ?
Den har riktignok mønster, men det er vel et lettere sted å starte ?
De er jo ganske like leo'ne.
Dufman er offline   Svar med sitat
Gammel 04-02-2009, 00:33   #36
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard

Hva er det som er motbydelig?

innavl? Morphene generelt? "Industrien"? Grunnen bak morphs?

jeg avler jo på morphs i år, og jeg gjør det langt ifra for penger. For meg så er avl alt om å forbedre, og da snakker jeg ikke om sterkest farge eller kulest mønster.. jeg driver ikke med innavl, iallefall ikke bevisst. Jeg kommer aldri til å parre far x datter etc.
Jeg kunne sikkert avlet masse normale, men for meg så syns jeg det er kjempespennende å avle morphs. Egoistisk? Joda, men hvilket dyrehold er IKKE egoistisk?

Hvis jeg kunne velge, skulle jeg ønske alle morphs var like "dyre/billige" som normale. Men jeg føler jeg liksom må holde samme pris som resten av planeten gjør.

Hvorvidt disse morphsene ville overlevd i det fri, syns jeg ikke egentlig er noen debatt engang.. de lever i fangenskap. De skal jo aldri ut i det fri.

Though, jeg sliter litt med å forstå etikken med å avle på defekte dyr. Spider hos kongepyton er jo et eksempel, med denne head-wobblingen sin. En ting er med defekter man kan bli kvitt ved å utvanne den med større genpool, men spideren ser ut til å få tilbakeslag på denne wobblingen gang på gang.
Det ser ikke ut til å hemme dyrene på noen måte, de har god mat-respons og oppfører seg ellers helt normalt.

Av kullet jeg fikk i 2008 med leopardgekkoer, så var det et par stk som skilte seg ut.
Denne har en mor som er normal, og en far som er bandit bold jungle. spådommen var at alle ungene trolig bare ble normale.

Han her er knæsj gul. Bilde er noen måneder gammelt, og han er fortsatt like gul den dag i dag. Tror det var Lotta som sa at hvis jeg fortsatte å avle på ham og at ungene også ble gule som ham, så har jeg da klart å skape min egen linje med tangerine. (hvis jeg forsto det riktig??)
Hvorvidt jeg har tenkt til å gjøre det er en annen sak.. Men dette er jo en såogsi en "morph" som dukket opp hos to foreldre som ikke er nært beslektet i det hele tatt. Er dette da en usunn fyr i avle på videre?
(gekkoen blunker på bilde, den er ikke skadet. :p men det er dette bilde gulfargen virkelig slår igjennom..)

Jeg er veldig delt når det gjelder morph diskusjonen. Og Repti-Queen; hva er det som skjer på innsiden hos morphsene?
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 04-02-2009, 00:34   #37
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Nå er selektiv avl ikke noe nytt eller spesielt for reptiler (håper jeg).. Dette er jo noe man har drevet med både på Katt og hund med varierende resultat.

Utifra oppdrett på andre dyr vet jeg at det med gjevne mellomrom ofte legges inn et ledd med friskt blod forå motvirke defekter og for å styrke rasen/varianten ytterligere.
Er dette noe man også gjør på reptiler eller kjører man på uten å trekke inn friskt blod?
Jo, man trekker inn friskt blod så mye som mulig.
Spider x spider hos kongepyton, f.eks, er ikke mye gjort i det hele tatt, nettopp pga wobble head greia.

Og det samme gjelder vel den nye morphen Enigma på leoser? Enigmaen har litt defekter som man prøver å vanne ut med nytt blod.
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 04-02-2009, 03:33   #38
Reptilfreak

GekkoGalaksen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Denmark
Meldinger: 120
Standard

Gibbs:
Jodå...jag är allt en Dame Men kanske vi använder ordet skön lite annorlunda på "slang" svenska.

F1, F2 osv använder man för att tala om vilken generation det är efter viltfångade djur.

Menar du hur långt vi har kommit vad gäller linjeavlen av den "svarta"?
Inte så långt...jag köpte gruppen av djur förra året. Föräldra djuren och den svarta ungen.
Tyvärr så vet jag inte så mycket om dom och hur mycket linjeavel dom varit med om.
Moren är faktiskt en helt normalfärgad hona som är kläckt i Polen.
Faren är den som är mer intressant...han kommer från Vitryssland ( Belrussia ).
Han är en sk White and Yellow, hur dom är framavlade vet jag inte
heller inte hur mycket linjeavel som förekommit.

Det är en ganska unik gecko den lilla svarta ( en avlare till har lyckats ta fram den med hjälp av W/Y)...den har också kolsvarta ögon. Om det är en Eclipse gen den bär på ( samma typ som Raptor ) så borde det vara möjligt att så småningom ha den svarta med röda ögon.

Nu är det här ett riktigt stort projekt och jag är inte säker på att jag reder ut det själv...man måste kläcka fram ett otroligt stort antal ungar. Och det är inte svårt...det svåra är att ta hand om dom och att ha plats. 200 ungar är okej...men säsongen därpå när det kanske rör sig om 6-800 *Phhuuu*
Så efter att ha sett vad vi får ut ur äggen den här säsongen...så kommer vi nog att låta en av världens bästa morphavlare hjälpa till med den fortsatta utvecklingen.

Henrik og Lotta
http://www.GekkoGalaksen.dk
GekkoGalaksen er offline   Svar med sitat
Gammel 04-02-2009, 09:57   #39
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 788
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av GekkoGalaksen Vis post
*skrattar*...du är ju skön gibbs
Jag kan säga så mycket att jag har en unge som nästan var helsvart när den kläcktes...nu avlar vi vidare i år på den ungen och dens föräldrar + att vi gör en massa heta djur på dom här generna. Så får vi se vart det leder...

Jeg er ikke noe særlig interessert i morpher, men denne er jeg veldig interessert i og skal følge med på. Utrolig fin farge. Det hadde vært fint å vite hvordan fargen blir som voksen, siden de kan forandre seg ganske mye.

Sist endret av sveinjo; 04-02-2009 kl 10:34.
Dendroaspis er offline   Svar med sitat
Gammel 04-02-2009, 10:00   #40
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 788
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Av kullet jeg fikk i 2008 med leopardgekkoer, så var det et par stk som skilte seg ut.
Denne har en mor som er normal, og en far som er bandit bold jungle. spådommen var at alle ungene trolig bare ble normale.

Han her er knæsj gul. Bilde er noen måneder gammelt, og han er fortsatt like gul den dag i dag. Tror det var Lotta som sa at hvis jeg fortsatte å avle på ham og at ungene også ble gule som ham, så har jeg da klart å skape min egen linje med tangerine. (hvis jeg forsto det riktig??)
Hvorvidt jeg har tenkt til å gjøre det er en annen sak.. Men dette er jo en såogsi en "morph" som dukket opp hos to foreldre som ikke er nært beslektet i det hele tatt. Er dette da en usunn fyr i avle på videre?
(gekkoen blunker på bilde, den er ikke skadet. :p men det er dette bilde gulfargen virkelig slår igjennom..)

Er denne gekkoen fra samme kull som vår Leonid?

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
morph cookiejar22 Leopardgekkoer og andre Eublepharis 27 16-03-2009 19:33
Hvilken morph? Cyanide Leopardgekkoer og andre Eublepharis 0 01-02-2009 22:15
Morph Kp jonnybrun Boa og pyton 5 28-01-2009 13:33
Morph - Leo korse Leopardgekkoer og andre Eublepharis 2 30-09-2007 15:54
Hva slags morph? Olliw Småprat 1 18-09-2007 11:10

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:25.