"

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03-02-2009, 23:15   #21
Reptilfreak

Gobblin sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 587
Standard

Morpher er og blir genfeil og genmanipulasjon og selektiv avl er en uting mennesker har fått for seg. Vi finner feil med det naturlige og "forbedrer" det, som på langsikt har motsatt effekt.

Morphene har stort sett ett formål og det er å tjene en slant, for folk betaler gjerne en pen sum for både slanger og øgler med skrikende farger.

Med det sagt er morphene og ikke til å unngå helt, man kan derimot utsette det noe med og tilføre mer friskt blod i hobbyen. For på stor skala er selv veldig mange av reptilene i slekt med hverandre lengre ute, og mange kjøper søskenpar på messer og avler videre på disse og da har jo man allerede bidratt med sitt for å svekke gode gener.

Personlig liker jeg best naturfarger, men skal innrømme enkelte morpher er veldig pene, men holder meget lite av dem selv, men får avkom iblant enten jeg vil eller ikke fra mine "naturfargete" dyr som absolutt ikke er naturfarger som igjen bunner ut i genpølen.

Sist endret av sveinjo; 04-02-2009 kl 08:25.
Gobblin er offline   Svar med sitat
Gammel 03-02-2009, 23:17   #22
Reptilfreak

GekkoGalaksen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Denmark
Meldinger: 120
Standard

Kriss:

Varför i hela världen skulle jag utsätta mina albinos för 12 timmars uv-ljus???
Leoparder behöver inte det minsta av det...och jag har aldrig hört talas om någon albino ( ingen annan heller )Leopard med hudcancer under mina år som hållare av dom, men för den skull ska jag inte säga att det inte förekommer.
Bara brännskador när någon utsatt dom för för starkt uv-ljus...

Våra Leoparder har tillgång till vanligt dagsljus och albinona har ögonen öppna lika mycket som våra normalfärgade.

Ja...vi håller normalfärgade också och sub-arter. Och vi tycker precis lika mycket om alla varianter.
Och våra morpher fungerar precis lika bra som våra F2 subbar...

Henrik og Lotta
http://www.GekkoGalaksen.dk
GekkoGalaksen er offline   Svar med sitat
Gammel 03-02-2009, 23:20   #23
Reptilfreak

GekkoGalaksen sin avatar

Standard

Reptiqueen:
Om du inte visste det innan...och jag som har fått uppfattningen om att du själv tycker du är så smart, så är det genom att titta på genetiken och ta reda på hur den fungerar och se efter genetiska defekter, som man kan upptäcka fel. Både på in och utsidan!

Henrik og Lotta
Gammel 03-02-2009, 23:27   #24
Reptilfreak

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 27
Meldinger: 1,629
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av GekkoGalaksen Vis post
Reptiqueen:
Om du inte visste det innan...och jag som har fått uppfattningen om att du själv tycker du är så smart, så är det genom att titta på genetiken och ta reda på hur den fungerar och se efter genetiska defekter, som man kan upptäcka fel. Både på in och utsidan!
Hvor i all verden har jeg gitt utrykk for et jeg er så mye smartere? Jeg stiller bare kritiske spørsmål.
ettersom jeg selv er meget interessert i biologi og genetikk og er så heldig å fått være med på litt av hvert etter som en meget god familievenn jobber med akkurat dette, og når jeg da får innsikt i hvordan det fungerer, så er det klart jeg stiller kritiske spørsmål.

Det er egentlig litt meningsløst å snakke om defekt eller ikke når det gjelder genetikk, enklere å snakke om varianter av gener. Du har versjonen av genet som finnes i naturen og varianter av disse som kan gi ulike effekter, enten positive eller negative. Eller begge deler. Alle former for genetiske varianter kan dukke opp i naturen ved mutasjon, det er ikke slik at noen bare oppstår i fangenskap. Men hva som skjer videre med nettopp denne genetiske varianten er ulikt for ville dyr og husdyr. I naturen vil en mutasjon som er til fordel for dyrets evne til å overleve eller parre seg sannsynligvis bevares og spre seg, mens en ugunstig en vil stoppes ved at dyret dør eller ikke får parret seg. I avl vil man vente på at en mutasjon skal oppstå av seg selv og la dyrene som har disse få parre seg videre. Man kan jo derfor kanskje definere alle ting som ikke vil få leve videre i naturen som en defekt, men da inkluderer man ting man gjerne vil se hos husdyrene, som mindre redsel for mennesker.

Mange morpher stammer fra albinisme, men langt i fra alle!

Albino er en enkel mutasjon som oppstår nå og da hos ville dyr. Disse får som regel ikke formert seg, fordi de skiller seg såpass ut at de fort blir tatt av rovdyr. Mennesker favoriserer derimot ting som ser uvanlig ut, og derfor vil en albinomutasjon som oppstår hos et husdyr gjøre at dyret får lov til å parre seg, fordi menneskene vil ha flere av dem.

Sist endret av sveinjo; 04-02-2009 kl 08:27.
Repti_queen er offline   Svar med sitat
Gammel 03-02-2009, 23:29   #25
Reptilfreak

GekkoGalaksen sin avatar

Standard

Kriss:
Jag ber om ursäkt...såg inte att du pratade om dagaktiva albino.
Det har jag ingen erfarenhet av och kan tyvärr inte uttala mig om...

Henrik og Lotta
Gammel 03-02-2009, 23:35   #26
Reptilfreak

Kriss sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 204
Standard

Sitat:
Kriss:

Varför i hela världen skulle jag utsätta mina albinos för 12 timmars uv-ljus???
Leoparder behöver inte det minsta av det...och jag har aldrig hört talas om någon albino ( ingen annan heller )Leopard med hudcancer under mina år som hållare av dom, men för den skull ska jag inte säga att det inte förekommer.
Bara brännskador när någon utsatt dom för för starkt uv-ljus...

Våra Leoparder har tillgång till vanligt dagsljus och albinona har ögonen öppna lika mycket som våra normalfärgade.

Ja...vi håller normalfärgade också och sub-arter. Och vi tycker precis lika mycket om alla varianter.
Och våra morpher fungerar precis lika bra som våra F2 subbar...

Du er nok litt for rask på avtrekkeren her GekkoGalaksen, jeg vet utmerket godt at leopardgekkoer er nattaktive, men det finnes jo albinisme hos dagaktive reptiler også, ta for eksempel den grønne iguanen, det er jo en riktig solelsker. Men jammen har man klart og få fram en albino form der og, som alle andre iguaner trenger den UVA/UVB men hvordan tåler den det?

Hva ville en albinoiguana gjort i naturen? Ville den søkt de mest utsatte solplassene av rent instinkt da den har et medfødt instinkt om å trekke ut i solen? Men er den samtidig klar over sin egen farge da en hvit iguana i toppen av et grønt løvdekke ville være temmelig utsatt for flygende predatorer?

Hva mener du forresten selv om å avle på albinisme, som bevist er et svakt gen med de baksidene det medfører.

Sist endret av sveinjo; 04-02-2009 kl 08:29.
Kriss er offline   Svar med sitat
Gammel 03-02-2009, 23:38   #27
Reptilfreak

norway sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 45
Meldinger: 528
Standard

Sitat:
Reptiqueen:
Det går vel an å holde en normal diskusjon om morpher uten å angripe andre?
Det hun sier er helt rett. Det du gjør er å prøve å fortelle oss det er helt greit å gjøre det.
Hvordan klarer du å se på geneticen?
Har du alt det naturen har å tilby i et lite terra? Med alle farer osv det fører med for et vilt dyr i det fri?
Tror jeg ikke. Det vi ser etter i fangenskap er om dem klarer å spise-shite. Og at de ser helt normale ut i kroppsformen.
Skjer det en mutasjon i naturen, er det opp til naturen om denne mutasjonen skal overleve eller ikke.
På veldig mange nettsteder blir sannheten om morphs slettet pga hovedsponsorene til de store foruma der ute er sponset av morphoppdrettere selv.

Sist endret av sveinjo; 04-02-2009 kl 08:30.
norway er offline   Svar med sitat
Gammel 03-02-2009, 23:38   #28
Reptilfreak

GekkoGalaksen sin avatar

Standard

Reptiqueen:

Du har helt rätt i en del du säger...att vi människor formar om för att få det vi vill ha.
Jag älskar min Pekingeser...men jag är helt klar facinerad av vargar.
Nu väljer jag pekingesern för att den tilltalar mig utseende mässigt, mentalt och dens behov passar ihop med mina.
Precis som alla av mina Leoparder ( jopp...jag tror inte ens mina F2 skulle klara sig om jag släppte ut dom på den plats deras mor och far föräldrar kom ifrån...dom tror att maten kommer uppifrån ) så skulle inte min hund klara sig lång stund i det "vilda".
ja ja...jag vet att det kommer kommentarer om att man inte kan jämföra hundar och reptiler. Men det här var bara en parallel till att vi människor gör om djur till att passa våra behov och till vad vi tycker är vackert.

Henrik og Lotta
Gammel 03-02-2009, 23:39   #29
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Sitat:
Men nu är det så att jag gärna vill ha en svart Leopard med rubinröda ögon...och det kommer jag att sträva mot. Och skulle jag ha sådan tur att att kunna få fram en sådan. ja...då scorar jag kassan och det kommer jag inte att gråta över.

Kan jeg spørre deg hvor langt du har kommet på vei med dette prosjektet å få en svart med røde øyne? Har du kanskje noen bilder av det nærmeste du har kommet til en hel svart? Hvor mye kan du selge en sånn for?

Av en eller annen grunn har jeg alltid likt svarte dyr veldig, så derfor jeg lurer litt
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 03-02-2009, 23:44   #30
Reptilfreak

GekkoGalaksen sin avatar

Standard

*skrattar*...du är ju skön gibbs
Jag kan säga så mycket att jag har en unge som nästan var helsvart när den kläcktes...nu avlar vi vidare i år på den ungen och dens föräldrar + att vi gör en massa heta djur på dom här generna. Så får vi se vart det leder...

Henrik og Lotta

Sist endret av GekkoGalaksen; 03-02-2009 kl 23:53.
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
morph cookiejar22 Leopardgekkoer og andre Eublepharis 27 16-03-2009 19:33
Hvilken morph? Cyanide Leopardgekkoer og andre Eublepharis 0 01-02-2009 22:15
Morph Kp jonnybrun Boa og pyton 5 28-01-2009 13:33
Morph - Leo korse Leopardgekkoer og andre Eublepharis 2 30-09-2007 15:54
Hva slags morph? Olliw Småprat 1 18-09-2007 11:10

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 21:03.