"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Reisebrev Mystiske edderkopper fra India og Kina og hei på dere!

Reisebrev Har du vært ute å reist eller skal reise et sted. Fortell oss om det!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26-02-2008, 01:50   #1
Junior Member

Kermit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: For tiden London. Ellers Kina(Kunming), og Bergen.
Meldinger: 4
Cool Mystiske edderkopper fra India og Kina og hei på dere!

Ship ohoy!

Jeg heter Ole Johs og er en 24 år gammel student for tiden bosatt i London. Studiene mine i Sosialantropologi har de siste årene brakt meg til India og Kina hvor jeg har studert over kortere og lengre perioder. Da jeg var i India studerte jeg to måneder (sommerkurs) i en by som heter Hyderabad som ligger ganske midt i India, og bodde på et universitet som var mer eller mindre ute i jungelen, noe som gjorde sitt for at dyrelivet preget campuset. Det var ikke uvanlig å finne skorpioner som lokal'sene hadde skvist med steiner på vei til klasserommet om morgenen, og om kvelden/natten måtte en passe seg for slanger som det var en del av.

En kveld, da jeg satt med noen oppgaver, hørte jeg mye latter og hyl fra terrasse-plattingen utenfor rommene våre. Kompisene mine som tok seg en øl hadde funnet en kneler, et vakkert lite beist hvis temperament jeg snart skulle stifte nærmere bekjentskap med. Jeg tok den i hånden min og studerte den nærmere, tok et par bilder etc. Jeg løftet den opp så den var nesten helt inntil ansiktet mitt for å studere den. Da nikket den litt på hodet sitt og snudde seg rundt. Så meg dypt inn i øynene. Harmonisk som jeg var der og da sa jeg hei på både norsk og hindi til den, men fikk noe helt annet til svar. Istedet lente den seg tilbake, før den bykset frem og stanget meg i pannen. Jeg gikk rett i bakken av den lille sneipen, men jeg må si det i grunn sjarmerte meg mest.

Høsten 2005 og våren 2007 studerte jeg i Shanghai og Kunming i Kina, henholdsvis antropologi og kinesisk. Da jeg studerte antropologi var en sentral del av kurset knyttet til et feltarbeid jeg gjorde helt sør i Kina, på et deilig lite tropisk område som heter Xishuangbanna. Her bodde jeg noen uker i en landsby ved navn Jingzhen, hos Dai-folket (nært beslektet med Thai). Siden landsbyen var i jungelen krydde det av innsekter og dyr, alt fra blodsugende igler til gekkoer, til edderkopper og tusenbein. Jeg må innrømme at jeg har et mildt tilfelle av arachnofobi. Det vil si, jeg er fascinert av edderkopper, men jeg tåler ikke å få dem på meg. Resultatet var at jeg mer en èn gang kravlet/lente meg godt inn i buskas som krydde av edderkopper for å se på dem på kloss hold. Det var flere typer. Jeg husker ikke navnet på den første, men den var i følge lokal'sene ikke så kjekk å bli bitt av (selv om jeg ikke tror den var spesielt farlig).

En annen som barna synes var riktig spennende men som foreldrene moste uten nåde var denne, som på folkemunne ble kalt tiger-edderkoppen. Den var visstnok heller ikke veldig farlig, men ingen trivelig opplevelse å bli bitt av.

[

Den desidert råeste edderkoppen jeg noensinne har sett er denne:

Etter feltarbeidet gikk turen videre til en større landsby (spesielt iscenesatt av staten for turister, hvor minoriteten bodde på tradisjonelt vis). Et par medstudenter og jeg gikk gjennom en liten gate i det vi så et gigantisk spindelvev i et tre over oss. Der så vi en stor edderkopp som vi pekte og bar oss over. Dette tiltrakk en gammel kone som hadde stått og betraktet oss en stund over gjerdet til huset sitt. Hun fant smilende fram en bambusstang som hun slo til nettet med, og edderkoppen deiste i bakken. Små-fobisk som jeg er skreik jeg litt til og gikk litt unna (jeg sto tross alt nesten rett under), mens dama bare lo. Hun plukket den rolig og kontrollert opp, hele tiden smilende, før det så ut som hun trakk ett eller annet av hoderegionen dens, jeg vet ikke riktig hva.

[

Den begynte derretter å blø noe brunt gørr utover hånden hennes før hun slapp den ned på bakken. Et par minutter etterpå var den død.

Noen som vet hva slags edderkopp dette var? Var den giftig, og hva tror dere egentlig bestemor gjorde med den?

I fjor vår dro jeg tilbake til Kunming for å studere kinesisk. Kjæresten min kom for å besøke meg i Mai, og vi dro da sammen til Beijing. En dag da vi svimet rundt i storbyens gater og bakgater, fant vi denne restauranten som serverte følgende snadder:

Jeg kan for ordens skyld nevne at jeg ikke spiste dem. Jeg hadde en gang en heller begredelig opplevelse med honningfriterte veps (i en Yi-landsby i Yunnan), og har siden holdt meg mer eller mindre unna innsekter i matform.

Det er et par andre bilder i galleriet mitt; et tusenbein fra den indiske byen Chandigarh, samt noen flere edderkoppbilder og noen andre innsekter hvis en skulle ønske å se bittelitt mer.

Ellers gjenstår det vel egentlig bare å si at jeg ser frem til å høre hva dere synes om bildene og si hei til deg som leser dette nå

Sist endret av Frogger; 26-02-2008 kl 19:26.
Kermit er offline   Svar med sitat
Gammel 26-02-2008, 02:02   #2
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Velkommen til Reptilfreaks brutter!
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 26-02-2008, 02:30   #3
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Vennesla Vest-Agder
Alder: 31
Meldinger: 1,893
Standard

var akurat inne å så på bildene før du la ut tråden meget fine edderkopper fikk ikke opp alle bilden :( men de jeg fikk opp var flotte

å velkommen til oss
Gammel 26-02-2008, 02:57   #4
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,475
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Super presentasjon, og flotte bilder! Ser ut som du har hatt en spennende tid der nede ja.

Identifikasjon fra bilder er jo som regel usikker, og jeg er ikke dreven nok til å hjelpe deg lengre enn til slektsnivå på et par av edderkoppene. Ta det som småkvalifisert gjetning.
Edderkoppen som gamla tafser på er en eller annen Nephila-art. Muligens en Nephila pilipes? (se bilde her) Ellers er det mystiske insektet en tege (Hemiptera) av en eller annen sort, og den tigeredderkoppen er en Argiope sp.

Flotte alle sammen, uansett art
DanFekar er offline   Svar med sitat
Gammel 26-02-2008, 03:32   #5
Reptilfreak

Gobblin sin avatar

Meldinger: 587
Standard

Utrolig flott presentasjon, og fasinerende.

Jeg tror den gamle damen rett og slett nappet tannsettet av koppen for og bevise att den ikke var så farlig. De ser litt anderledes på ting der nede enn vi gjør. Det er definitivt en nephila art men tør ikke si vilken.

I thailand opplevde jeg noe lignende, men med en tarantell som de hadde gitt navnet earth tiger(Haplopelma minax)
Helt hvorfor forsto jeg aldri og fikk ett svar jeg ikke skjønte på ett språk jeg ikke forsto.

Du må ikke kvi deg for og legge ut bilder av reptiler og amfibier også vis du tok noen av den sorten
Gobblin er offline   Svar med sitat
Gammel 26-02-2008, 10:39   #6
Reptilfreak

Zatii sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Møre og romsdal
Alder: 28
Meldinger: 651
Standard

Velkommen
Støtter teorien om at det er en Nephila art. Nephila pilipes eller Nephila maculata. (Eller er de to artene den samme?) Hadde en sånn i høst, men den var så underenært og lite matglad at den dro til et bedre sted ikke lenge etter at jeg fikk den. :(
Kjempestilige bilder og flott presentasjon ihvertfall
Likte historien om kneleren. ^^
Gammel 26-02-2008, 13:15   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2008
Meldinger: 144
Standard

Velkommen til forumet
Eg misunner deg veldigt, du har sikkert eit kjempe gøyt liv!!

Håper du kommer til å trives godt her!
master92 er offline   Svar med sitat
Gammel 26-02-2008, 14:05   #8
Reptilfreak

Shibiz sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Stockholm
Meldinger: 177
Standard

Velkommen skal du være.
Fikk du med den noen fine dyr, eller insekter med hjem?
Gammel 26-02-2008, 14:56   #9
Junior Member

Kermit sin avatar

Sted: For tiden London. Ellers Kina(Kunming), og Bergen.
Meldinger: 4
Standard

Kjaere alle sammen,

Tusen takk for veldig hyggelig velkomst og tilbakemelding! Skal ta og google edderkoppene naa som jeg vet hva de heter
Jeg hadde ingen kjaeledyr de gangene jeg bodde i utlandet, ei heller tok jeg noen med meg hjem. Paa den andre siden har jeg en kompis som kjoepte seg et par skilpadder paa blomster -og fuglemarkedet i Kunming, der faar en kjoept omtrent hva det skal vaere. Han skaffet seg et lite akvarie med sand, noen steiner etc. Av og til tar han dem ut av akvariet og lar dem svoemme rundt i vasken eller badekaret, da ser de riktig fornoyde ut! Tror jeg har noen bilder av ulike skilpadder fra samme markedet som jeg kan vise.

Jeg har generelt veldig mange bilder fra Kina og India, men er usikker paa hvor mange flere edderkoppbilder jeg har. Er paa universitetet naa, men naar jeg kommer hjem kan jeg i det minste klaske opp bildet av den faele vepseretten jeg spiste en gang i tiden. Ellers har jeg en del bilder av andre dyr (fugler, orangutanger, aper, den slags + noen ganske kule flaggermus) i levende tilstand (samt andre dyr i tilberedt tilstand). Men jeg vet ikke helt om det oenskelig aa hive sistnevnte opp, det er jo tross alt et reptilforum dette her.

Sist endret av Kermit; 26-02-2008 kl 15:02.
Kermit er offline   Svar med sitat
Gammel 26-02-2008, 15:55   #10
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Meldinger: 5,099
Standard

Har du noen bilder av alle gekkoene som pleide å falle ned i sengen din om natten?
Frogger er offline   Svar med sitat
Svar

Emner
dere, edderkopper, fra, hei, india, kina, mystiske

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Kina igjen... Trist Jonas Filmsnutter 7 09-06-2008 01:47
kina knelere Kris10an94 Knelere 7 28-02-2008 15:44
Mat i kina Olliw Småprat 13 10-12-2007 18:24
Kina Skolopender Jafi skolopendre og tusenbein - Myriapoder 7 12-08-2007 00:26

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:28.