"

Reisebrev Har du vært ute å reist eller skal reise et sted. Fortell oss om det!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 20-09-2013, 02:34   #1
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard Florida 2013

Jeg og min samboer har kommet hjem fra 2 uker i Florida, og jeg tenkte et reisebrev var som forventet!

Turen har bestått av diverse eventyr, med først en uke i Orlando hvor det var parker og shopping som sto på menyen, hvor vi så omsider trakk lenger sørover på kartet mot Everglades og så til slutt Keys-øyene.
MEN! Jeg vet jo hva dere vil se. Så derfor blir ikke dette noe særlig follow-through reiseblogg greier, men heller en bildedump med litt info. Reisebloggen kommer senere.
Bildekvaliteten vil variere litt, da det er både bilder fra mobil, lite kompaktkamera, Go-Pro og Canon 7D.

Første dagen var det egentlig ganske tilfeldig hvor vi endte opp på morningen. Vi hadde kjøpt hver vår Subway til frokost, og hadde lyst til å finne en park å spise dem i. Så vi snublet tilfeldigvis over Shadow Bay Park, som viste seg å være en park for utryddningstruede planter og gopher skilpadder.

"Spanish moss" finnes det mye av i Florida, og henger elegant ned fra enkelte trær. Gir det en veldig "swamp-look", hvilket jeg digger!

Hamskift fra en slange, trolig en svart racersnok.

American Beauty-berry bush

Her har trolig en gopher skilpadde gravd ut en hule. Det kule med slike huler er at veldig ofte så er det flere dyrearter som deler selve hulen. Så man kan lett finne kaniner, smågnagere, klapperslanger og skilpadde boende i samme undergrunn-system.

Liten tass,

Gopher-skilpadde territorium

Og en liten grønn anole,

Samme dag plukket jeg også et par bøker jeg tenkte ville være kjekt å ha,

Dag 2, og vi tok en tur til Animal Kingdom. Der møtte vi opp med ei jente som nylig hadde fått jobb i parken og hun viste oss rundt og fortalte det hun kunne. Generelt en veldig flott park, som legger mye vekt på at innhegningene ikke skal se gjerdet inn mange steder. Ganske imponerende!

"Tree of Life", som er helt 100% menneskelagd. Men det er en hemlighet..

I inngangen møtte vi forøvrig på denne tassen, en neshorns-iguan.

Mount Everest - "det høyeste fjellet i Florida".

CamStatic er offline   Svar med sitat
Følgende 2 medlemmer liker CamStatic sitt innlegg:
Gammel 20-09-2013, 02:35   #2
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Saddle-billed Stork,

En bongo, en utrolig vakker Afrikansk antilope.

Okapi, en annen utrolig vakker Afrikansk antilope,

Eland,

En del av innhegningen til elefantene. Legg merke til null gjerder og synlige barrikader..

Flotte hannløven som poserer så pent!

En glansstær,

En personlig favoritt, Toco Tukan,

African Jacana

Stor fyr!

Wings of Wonder- fugleshow,

Ganske utrolig hvordan de har funnet en handler som likner på fuglen sin..

AMURRICA!

De har et utdanningssenter i parken som heter Rafiki's Watch, hvor man må kjøre tog for å komme til. Det var igrunn veldig interessant!

Vivarier

Gammel 20-09-2013, 02:35   #3
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Denne var ganske tøff!

Insekt-rommet,

Stort terra med noen slanger (husker ikke nøyaktig hvilken - en slags boa?)

Litt forskjellig dyremat. Fun fact of the day - de store brune pelletsene er primat-mat, og i teorien kan mennesker spise omtrent bare det og få i seg mesteparten av nødvendig næring. Vi er jo primater..

Hodeskaller. Jeg liker sånt, jeg da. :p sjekk sjiraffen!

Caiman lizard terra,

Her gjør parken operasjon og helsesjekker på dyrene sine foran besøkende!

Finn flodhesten..

Flodhest-skalle vs alligator-skalle

Gorilla-innhegning

Oter-trening på gang,

Asia-delen av parken,

Absolutt ikke mitt kamera som kommer i veien, nei..

I morgen kommer det mer!
Følgende 10 medlemmer liker CamStatic sitt innlegg:
Gammel 20-09-2013, 13:55   #4
Reptilfreak

Kornsnok sin avatar

Medlem siden: Oct 2012
Alder: 25
Meldinger: 375
Standard

Så utrolig fine bilder !
Kornsnok er offline   Svar med sitat
Gammel 20-09-2013, 16:35   #5
Reptilfreak

kvist sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Bergen
Alder: 23
Meldinger: 106
Standard

Utrolig vakre bilder! Likte spesielt godt bildet av tukanen
kvist er offline   Svar med sitat
Gammel 20-09-2013, 18:59   #6
Winter is coming
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,888
Standard

Denne har jeg ventet en stund på =)
Gammel 22-09-2013, 22:22   #7
Reptilfreak

Dantalian sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Akershus/Bærum
Alder: 39
Meldinger: 214
Standard

Drit fine bilder
Gammel 23-09-2013, 18:23   #8
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

"I morgen" ble et par dager senere, men sånn går det. :p

Dag 3 var det tid for SeaWorld.

Inntrykket av parken er egentlig ganske blandet. Jeg har vært veldig bevisst på å ikke lage meg noen fordommer mot hold av havpattedyr i fangenskap før vi dro dit, og vet ikke helt om jeg ble så fryktelig mye smartere på temaet etter jeg var i SeaWorld heller.
Vi var der ved åpningstid og skyndet oss til første show, som da var delfin-showet.
Nå, dette er vel det showet jeg satt med mest avsmak av i hele parken. Litt bakgrunnsinfo ang meg, så er jeg veldig interessert i trening av dyr og forhold mellom trener og dyr. Dette fikk man se litt mer av i Kolmården på delfinshowet de har der, men i SeaWorld var det en annen greie og de satset mer på Circ de soleil opptreden enn et dyreshow.

Omtrent 70% av showet var det trapesartister som hadde kledd seg opp i latterlige kostymer som spant rundt i trapes. En liten del først og på slutten av showet hadde de med delfiner, og man skulle liksom følge en slags Disney-fortelling om en prinsesse eller hva faen... Jeg vet ikke, jeg får en veldig avsmak for den slags show. Det funker med bikkjer og katter, funker dårlig med dyr folk gjerne skulle lært mer om.. Jeg ble faktisk såpass skuffet at jeg omtrent ikke tok noen bilder under hele forestillingen..

Det som reddet showet litt for min del var alle de friflyvende papegøyene de hadde. Flere grupper ble bare sluppet fri i luften og tok seg noen runder over publikum og overalt. På et punkt hadde de også en kondor som fløy rett over stadioen, fullstendig uforventet.

Rent estetisk sett så er parken vakker og har fine plasseringer og løsninger på hvor alt er. Så er trivelig å gå rundt i den og kikke.
Her plukker de perleskjell.

En lang brygge man kan krysse for å komme til Shamu stadio, med gode sjanser for å se litt vilt fugleliv.

Hvis det er èn ting SeaWorld kan - så er det å bygge rollercoasters! Første droppen på Kraken testet G-kreftene noe vanvittig, og Manta Ray var bare helt vanvittig unik. Så disse to får terningkast 6 av meg!

SeaWorld er kjent for å ha litt fisk, da.

På vei til selshowet deres så møtte vi på disse to her. En spoonbill fugl som har mistet vingen sin og må derfor leve livet i fangenskap for å overleve.
Dette er også ting nummer 2 som gir meg litt avsmak i munnen når det gjelder SeaWorld: De har et voldsomt behov for å rettferdiggjøre parken sin. Flere steder i parken møtte vi på rehabeliteringsdyr som av grunner ikke kan bli sluppet fri lengre. Facebook siden deres er full av "sjekk hvilken dyr vi denne helgen har sluppet tilbake i naturen!"
SeaWorld får jo mye pes pga hold av hav-pattedyr, så de føler vel at de må bevise for verden at de ikke bare gjør onde ting, men også hjelper dyr.. men jeg vet ikke helt. Jeg syns det hele ble litt for latterlig hvor ivrige de var på å vise folk de dyrene de redder. Det var ingen som hadde en presentasjon av et dyr de IKKE hadde reddet.

Her er det en caracara, som også er et redningsprosjekt. Jeg spurte fyren som hadde fuglen ute, og på spørsmål som var utenom det vanlige kunne han ikke svare på. Morsomme var at han snakket om at disse fuglene ble det mindre og mindre av i Florida pga utbygging av theme-parks...
Uansett, denne caracaraen ble antageligvis funnet som nyklekt og tatt inn hos en privatfamilie som trodde det var en kråkeunge. Fuglen voste og viste seg fort å ikke være en kråke, og fuglen ble da gitt til SeaWorld. Og det var visst slik at hun var så vandt med å få mat av mennesker at det ville være for farlig for henne å bli sluppet løs igjen.
En ting er sikkert - VAKKER FUGL!
Følgende medlemmer liker innlegget til CamStatic
Gammel 23-09-2013, 18:23   #9
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Sjøløveshowet deres var veldig morsomt. Mindre pompøst og de tok både hverandre og dyrene mye mindre høytidelige, det virket som både dyr og mennesker hadde det gøy. Noe av det beste å se var vel egentlig når dyrene ikke nødvendigvis gjorde 100% riktig alt de ba dem om å gjøre, så kunne de likevel le det av og forsøke på nytt igjen.

Etter det så skyndet vi oss videre til spekkhogger-showet. Dette showet er så pompøst at det nærmer seg steget latterlig, men hvalene var fine og showet var igrunn greit nok. Igjen, jeg savner informasjon. De har en stadio FULL av mennesker, vi snakker lett over 1000 publikum pr show som går 4 ganger om dagen, og de klarer ikke å dele noe kunnskap om dyrene. Alt skal bare være show. Irriterer vettet av meg.
Showet heter "One Ocean" og har mye fokus på "livet i havet" (sånn rent visuelt sett). De har tre svære skjermer på scenen som viser bilder fra havet, sjøløver som leker og så har man en sang som spiller i bakgrunnen som sier et eller annet om å leve i harmoni eller noe sånt... Ironisk, da spekkhoggere sparker ræva til sjøløver i naturen. Så kom man til et punkt hvor man ser to mennesker på skjermen si noe, og de snakker om hvordan man kan "hjelpe disse majestetiske dyrene". Svaret? Jo, vi trengte ikke å bekymre oss, fordi vi har kjøpt billetten inngangsprisen til SeaWorld og hjalp dermed automatisk til! Screw recycling og holde strender rene for søppel, am I right?
*grøss* uansett...
Som sagt, hvalene var søte. Her var det to stk som lekte seg før showet startet, det virket som det var mor og unge.

Hvalene tittet nysgjerrig på publikum. Det mest komiske var egentlig at hvalene på fullstendig eget intinativ sprutet vann på publikum! Igjen, før showet startet.

Den kalven var så herlig, der han gjennomførte de samme triksene som flokken.

Så litt ellers generelle bilder fra parken...

En beluga-hval, som lekte ivrig med ballen.

Sist endret av CamStatic; 23-09-2013 kl 20:28.
Gammel 23-09-2013, 18:24   #10
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

De hadde noen havskilpadder de hadde reddet fra diverse ulykker de hadde vært igjennom. En guide sto og fortalte om dyrene da vi kom.

På vei til det nye spetakkelet, "Antarctica", da vi sto i kø for å se pingviner så knipset samboer dette bildet. Veldig rart å være i en isverden i 38 varmegrader.

Her inne var det forresten 1 minusgrad! Amerikanerne holdt på å fryse ihjel!

Det var alt fra Seaworld.... Mer bilder senere!
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Pseudemys nelsoni (Red Bellied Cooter Florida) mikke Skilpadder 4 05-09-2013 21:37
Red Bellie Cooter Florida mye i vannet. mikke Skilpadder 8 22-08-2013 18:28
Pytonslange slukte hjort i Florida gadfader Media 2 02-11-2011 02:16
Florida september 2009 juli Reisebrev 9 11-02-2011 19:29
Pytonslanger sprer skrekk i Florida sveinjo Boa og pyton 4 18-09-2010 17:13

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 23:04.