"

Reisebrev Har du vært ute å reist eller skal reise et sted. Fortell oss om det!

Vis meningsmålingsresultat: Har du lyst å reise til India?
Jaa!! 43 72.88%
Har allerede vært, men vil dra en gang til! 3 5.08%
Nei, det frister ikke 13 22.03%
Velgere: 59. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03-07-2010, 07:17   #1
Reptilfreak

Snowballs sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Finnmark
Meldinger: 139
Talking India 2010

Her kommer mitt reisebrev fra India, som jeg var i nå nylig (mai-juni).
Forutenom det reptilske av turen så har India vært en fabelaktig tur i mat, opplevelser, mennesker og dyr, og litt varme og sol
Jeg og madammen reiste til New Delhi, så til Goa, deretter opp til Corbett National Park (valget stod mellom Corbett og Ranthambore), deretter til Agra (Taj Mahal) og så tilbake til noen siste dager i New Delhi.

Har variert mellom 3stjerners hotell (helt ok, priser på litt over 200,-) til femstjerners for en pris av 1000 nok per natt (wows).
Servicen på alle hotellene har vært utrolig, man føler seg regelrett behandlet som en konge uansett hvilket hotell man bor på. I tillegg er indere utrolig smilende, blide og hyggelige, og det var vel fåtallet som IKKE kunne engelsk (med unntak av på bygda)

Reisen var faktisk billig; Det kostet litt over 4000 fra oslo til New Delhi, og med fly fra New Delhi til Goa kostet 750,-.
For safarien i Corbett National betalte vi 480 euro for to personer, som inkluderte privatsjåfør fra New Delhi til Corbett (400km) overnatting med bespisning på en luksusresort i 2 netter i Corbett, en jungelsafari på jakt etter tiger med jeep og en elefantsafari i bushen, deretter en kjøretur fra Corbett til Agra (350km), overnatting der og så kjøring tilbake til New Delhi (250km)... Altså vanvittig billig. Prisen inkluderte altså safariene med guide, bil, inngangspris til nasjonalparken osv osv.

Maten i India er fabelaktig. Det man får av indisk mat i Norge kan ikke måles! Vi styrte unna gate-restaurantene, og satset mot det som så ut som forholdsvis gode plasser. Var det mye folk der, så stolte vi på at både maten og renholdet var ok.... Funket greit for oss, ingen av oss som ble sjuke på hele turen

Så til det viktigste: Dyrelivet! Jeg dro til India nettopp for den delen, og selvfølgelig maten.
Livet med dyr er enormt her, og selv i New Delhi vrimlet det med dyr; Hauk, ekorn forskjellige fugler (papegøyer, duer osv), og apekatter her og der... og kyr kyr kyr.
Utover det var dyrelivet preget av bøfler, aper, en utrolig masse øgler og slanger, villgriser, fugler, mer apekatter, løshunder (overalt), +++.
Forutenom de dyrene jeg legger ut bilder av nedenfor i tråden, var det stort sett ett eneste villdyr jeg ikke rakk å knipse og et jeg ikke fikk se:
En steike svær pyton på rundt 2.5 meter, og jeg fikk heller aldri se en kobra. Vel, jeg så heller ikke tiger i Corbett, men vi så iallefall spor etter den

Bilder kommer straks!
Snowballs er offline   Svar med sitat
Gammel 03-07-2010, 11:31   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Akershus
Alder: 28
Meldinger: 108
Standard

bilder
Naitsh er offline   Svar med sitat
Gammel 03-07-2010, 19:15   #3
Reptilfreak

Snowballs sin avatar

Standard

Da kommer bildene fortløpende. Noen er tatt med et Canon EOS 500d med 55-250 zoom, andre er kjapt knipset med et Ixus 200. Til tross for zoom; Noen av dyrene var såpass langt unna at jeg ikke klarte få noe nærbilder.

Ukjent edderkopp.
Denne skremmende typen hengte på veggen og målte vel 6-7cm mellom bena.....
Denne ble sett nede i Goa

I Goa besøkte vi også et gammelt portugisisk kloster, ca 350 år. I kjelleren under den krydde det med.... Flaggermuuuuus! Desverre ikke helt enkelt å få knipset bilder av dem i mørket

Hver kveld på hotellet vi bodde på ble det et helsikes froske-orkester ved bassenget... utrolig nok, området var avsperret, så det viste seg at de kom opp gjennom rørene. Også dette i Goa.

På stranden i Goa oppdaget vi en masse små hull i sanda, og la merke til noen bevegelser etter at vi hadde sittet en stund i ro. Det viste seg å være sandkrabber, noen små krabater på centimeteren og opp til et par centimeter. Sky krabater, og kjappe! Ble også vitne til en liten kamp mellom ei kråke og en krabbe, og det var utrolig hvor kjapp kråka var å snu seg etter den. Krabbene var morsomme, der de rullet ut små kuler av sand fra hulene sine.

Noen av øyenstikkerne nede i Goa var rimelig svære, iallefall rundt 7cm lange, og fantastisk fine å se på!

Så den første øgla vi så i bush'en. En ukjent salamander(?). Passelig stor, rundt 30cm, som solte seg i sola på ei stolpe.

Gammel 03-07-2010, 19:30   #4
Reptilfreak

Snowballs sin avatar

Standard

Så en mye sett øgle, vet ikke hva den heter på norsk.
Oriental Garden Lizard, Eastern Garden Lizard, Changeable Lizard (Calotes versicolor) er navnet på engelsk. Generelt blant inderne het den kun "garden lizard".
Krabatene fantes vel omtrent i hvert tre, og det så ut som de hadde sine spesifikke territorielle trær de levde i.
Veldig sky og vanskelig å komme innpå, og jeg måtte gå baklengs mot treet for å lure øgla til å ikke stikke av!
De fleste var rundt 20-30cm. Alle ble sett i Goa.

En av disse ble også sett springende rundt bassengområdet, på utforsking. Fikk tatt noen flotte nærbilder av den.

Gammel 03-07-2010, 19:44   #5
Reptilfreak

Snowballs sin avatar

Standard

Neste sett med bilder er fra Corbett National Park, som er nord-øst for New Delhi.
Vi var på safari i denne parken og det var et yrende dyreliv her; Forskjellige fugler, hjort, skilpadder, apekatter og tigeren som jeg ikke fikk sett (Corbett er tiger-reservat).

Det første vi fikk sett på safarien var faktisk en svær varan, Bengal monitor (Varanus bengalensis) eller "Common Indian Monitor".
Stor og feit jævel på rundt en meter!
Dessverre fikk vi ikke lov å gå ut av jeepen for å ta bilder, så det ble bare å zoome inn med kameraet på avstand.

Så noen av hjortene vi så. Favorittmåltidet til tigeren!

Det krydde av aper overalt, også i byene. Langur-apen var den mest vanlige, men her var de i sitt naturlige element, i Corbett national park.

Denne languren tror jeg var sinnsyk.

En liten baby-ape, ikke gamle krabaten. Zoom inn for å se nærmere.

Påfuglene krydde det også av, og det var fantastisk fine.

Beviset for at det FANTES tiger. Sporet var veldig ferskt, så den var i nærheten.
Gammel 03-07-2010, 19:59   #6
Reptilfreak

Snowballs sin avatar

Standard

Av alle øglene vi så i Corbett, så tok denne prisen. Denne fantes i hagen til hotellet, og var fantastisk flott i farvene!
Litt kamerasky, men jeg klarte faktisk komme inn på den ganske nært før den pilte avgårde.
Garden lizard, men i Corbett var kallenavnet blandt inderne "Girgit" på den.

Overalt i dammene fantes det små frosker, som var et par cm store. Mye lyd på dem om kvelden når de satte igang med kakafonien sin!

I hagen og ellers rundt omkring i Corbett var det noen feite svære humler, reneste flygende traktorene! Lyden var som en Widerøe

Dette var den eneste slangen jeg fikk knipset bilde av, og dette var en mindre slange (pyton?), på rundt meteren. Ble fanget inne på hotellområdet og satt ut. Da betjeningen skjønte at jeg digget slanger og øgler, dro en av karene på hotellet frem bildesamlingen på pc'en sin for å vise hva de hadde fanget/sett, heriblant kobra

På kveldstid fikk vi oss en overraskelse: Rundt lysene på veggene surret det jo ganske mye insekter, og etterhvert kom det krypende frem noen helt hvite øgler på jakt etter disse! Disse gekkoene var utrolig tøffe i farven, de så nesten gjennomsiktig ut!
Navn: House Gecko (Hemidactylus)

Denne var på jakt under taket, og fanget en rimelig svær gresshoppe.

Jep, vi fant en bitteliten juvenile, som dere ser av bildet var den ikke stor. Var jeg fristet å ta den med hjem? Ja. Eneste grunnen til at jeg ikke puttet den i en fyrstikkeske, var at jeg ville hatt problemer med å finne mat til den hjemme i byen min

Og til skilpaddelskerne, her er krabaten vi så i bushen på elefantsafari.
Gammel 03-07-2010, 20:12   #7
Reptilfreak

Snowballs sin avatar

Standard

Siste del av bildene, disse er tatt i Agra.

En av apekattene som levde rundt Red Fort i Agra, og som rett etter bildet kom hoppende etter meg og skremte skiten av meg

På Red Fort fantes det også en drøss med flaggermus, noe vi oppdaget tilfeldig; Mens vi gikk rundt i bygget så jeg plutselig masse bajs på gulvet... Var rimelig kjapt å legge sammen 2+2, og så opp i taket.

Har selvfølgelig en drøss med andre bilder, men har bare lagt ut de beste og viktigste
Gammel 03-07-2010, 20:29   #8
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Meldinger: 1,489
Standard

Mange fine bilder/dyr, og du(dere) har tydeligvis hatt en fin tur med masse dyreoppdagelser.
Gammel 03-07-2010, 20:38   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Akershus
Meldinger: 108
Standard

stilig tipper du hadde en fin tur! masse fine bilder likte veldig "girgit"
Naitsh er offline   Svar med sitat
Gammel 03-07-2010, 21:10   #10
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard

Flotte bilder
Jeg tror faktisk favoritten min blant mengden er flaggermus-bildene dine. Nydelige dyr!
CamStatic er offline   Svar med sitat
Svar

Emner
dyreliv, india, reptil, safari, Øgle

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
A new Buthoscorpio from India Parabuthus Skorpioner 0 15-06-2010 10:13
A new Lychas from India Parabuthus Skorpioner 0 26-04-2010 14:40
Liocheles nigripes in India Parabuthus Skorpioner 0 14-04-2010 12:41
Mystiske edderkopper fra India og Kina og hei på dere! Kermit Reisebrev 17 28-02-2008 09:58

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:51.