"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Reisebrev Beijing Zoo & Aquarium

Reisebrev Har du vært ute å reist eller skal reise et sted. Fortell oss om det!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 02-08-2009, 20:31   #1
Reptilfreak

Snowballs sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Finnmark
Meldinger: 139
Cool Beijing Zoo & Aquarium

Denne sommeren valgte jeg å spandere en ferie på meg og min samboer til Beijing, Kina, noe som ble en herlig ferie, med mye god mat, severdigheter og selvfølgelig masse kinesisk kultur.

Selvfølgelig, som den reptilfreaken man er, bruker man jo enhver ledig mulighet til å spore opp det som finnes av zoo og dyrebutikker og natur-safari for å se etter reptiler og andre dyr.
Desverre på denne turen ble det lite turer ut i naturen, selv om vi var i både Beijing og Xian (stedet med terracotta-hæren), men man fikk iallefall med seg en tur til Beijing Zoo & Aquarium. I tillegg fikk man med seg noen dyr også i Xian Oceanworld, som er temapark med fokus på havet. Sistnevnte var egentlig en begredelig opplevelse, og jeg kan klart bare advare folk mot å dra dit.

Beijing Zoo var en av tingene som var planlagt allerede før utreise fra Norge, og var en av alt jeg SKULLE se mens jeg var der. Etter besøket er jeg noe skuffet over hele dyreparken, men "slik er det i Kina": Respekten for dyr og behandlingen av dyrene er IKKE hva vi er vant med i Norge. Til tross for mange irriterende opplevelser der, så var vel turen innom zoo'en og akvariet alt i alt en grei tur.
Kinesere mangler totalt respekt for dyr, og dyreparken i seg selv utviser null håndheving eller moralsk sanksjon mot besøkendes direkte herjinger med dyr;
Flere av innhengningene med dyr fløt med flasker o.l, hvor besøkende hadde kastet tomflasker mot/på dyrene, enten av ren skadefryd eller for å få late tigre, flodhester osv til å røre på seg. Stod det skilt på dyr som man kom nært innpå hvor det stod "no touching", så kunne du banne bein på at det motsatte skjedde. Alt uten inngripen fra dyreparkens side. I en dam med masse skilpadder som var i rekkevidde, drev besøkende å trakk i luffene og banket på skallene til skilpaddene. På toppen av dette er mange av innhengningene til dyrene veldig små, ikke tilpasset eller generelt bare begredelig når man ser det ikke fremstår som "naturlig habitat"... Og man blir småforbanna når man ser arktiske dyr som snørev o.l ligge å pese i +35 grader...

Sett bort fra dette, så er det jo noen hyggelige opplevelser, som er de få årsakene til at man bør ta turen innom: Kjempepanda, rød panda, gorillaer og selvfølgelig reptiler. I tillegg er akvariet, som er en del av zoo'et, også en flott opplevelse, med eget delfinshow og sjøløve-show. Meget underholdende!

Her følger noen bilder fra zoo'en, jeg vet ikke de norske navnene på alt...

Radiated Tortoise, sjarmerende liten krabat

Closeup på en kaiman

Bullfrog, pokker til feit en jævel

Krokkissen

Piskehaleiguana

Jewel Lizard

Skjeggis, Pogona Vitticeps

Banded tegu, Tubinambis teguixin

Australian water dragon, Physignatus lesueurii

Ukjent for meg. Noen som vet?

Savannah Monitor, Varanus exantemathicus

Red Tegu, Tupinambis Rufescens. Som man ser av bildet så hadde den/holdt den på å skifte ham. Stor en rakker, virkelig interessant øgle.

Chlamydosaurus Kingii, krageagam. Denne sperret opp kragen sin, men jeg rakk jo selvfølgelig ikke å knipse bilde av det i løpet av det sekundet den holdte på...

Double crested basilisk, basiliscus plumifrons

Bengal Monitor, clouded monitor

Grønn Iguana, Iguana Iguana

Gerrhosaurus major

Ukjent, sinisaurus crocodilius?
Snowballs er offline   Svar med sitat
Gammel 02-08-2009, 20:32   #2
Reptilfreak

Snowballs sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Finnmark
Meldinger: 139
Standard

Daggekko

Anolis Equestris

Big-eyed keel-back snake

Albino Burmesian Python

Som nevnt, se flaskene...

Jeppers, her er den søte men livsfarlige pandaen. Like greit at den var bak glass, så man slapp å miste en arm?

Målt opp andre dyreparker jeg har besøkt, rager ikke denne akkurat i toppen, for å være ærlig
Snowballs er offline   Svar med sitat
Gammel 02-08-2009, 20:59   #3
Reptilfreak

norway sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 45
Meldinger: 528
Standard

Artig
Den gorillan så ganske så bøs ut hehe.
norway er offline   Svar med sitat
Gammel 12-09-2009, 12:34   #4
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Tråden er splittet.. Tarantella forum! - Reptilfreaks.no52

Fine bilder Snowballs!
Frogger er offline   Svar med sitat
Svar

Emner
akvarium, dyrepark, kina, zoo

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
london zoo eller london aquarium? moonica89 Generelt om reptiler 2 28-02-2009 21:27
350 L Aquarium Evenruden Utstyr 1 27-11-2006 22:38

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:43.