"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Reisebrev Oman, The empty quarter of the Arabian Peninsula

Reisebrev Har du vært ute å reist eller skal reise et sted. Fortell oss om det!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23-07-2009, 01:26   #1
Reptilfreak

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 27
Meldinger: 1,629
Standard Oman, The empty quarter of the Arabian Peninsula

Tenkte jeg kunne legge ut et par bilder fra dette fjerne landet som ikke akkuratt mange tenker på som et eksotisk reisemål, men som på mange måter kan være like eksotisk som hvilket som helst annet tropisk land. Forskjellen er bare at regnskogen er byttet ut med milevis av sandørken.
Denne omanske delen av den arabiske peninsulaen oppsto da den arabiske, indiske, eurasiske og afrikanske platen en gang for nærmere 400 millioner år siden koliderte slik at den Arabiske platet ble skjøvet oppå den eurasiske og indiske platen. Man finner derfor fjell på over 3000meter som ligger som en lang rekke og skiller landet i fra Yemen og som en kunstig grense fra Iran. Fjellet er hovedsaklig kalkstein (limestone), noe som ikke er rart da det er gammel havbunn som er brutt opp.
Vi var oppe på 1800 meters høyde og her oppe kunne vi se fult av fossiler som dateres 360 millioner år bak i tid, noe som skulle tilsi rundt Devon og Karbon hvis vi skal følge de geologiske tidsepokene.
Under flere istider som har vært opp igjennom tidene har mye av fjellene blitt erodert bort eller blitt til sand som har kvalt mye av området. I dag finner vi en sandørken som regnes for å være verdens vakreste sandørkenen, eller Wahibaen og konkurerer kun mot de endeløse slettene i Jordan.
Sandørkenen finner man i innlandet noen gode mil fra kysten og dekker hele 600 000 km2 av innlandet. Dette området kalles ikke uten grunn for ”The Empty Quarter” . Om sommeren så rekker det over 50 grader i skyggen her, og som en anbefaling bør dere ikke tråkke i sanden uten skikkelig fottøy, dette gjelder også om natten om sommeren (endte opp med store blemmer under mine føtter...)
Til tross for brennhet ørken finnes det massevis av liv. Omans geologi er også slik at i Sør finner man et område som er grønt, hele året. Salalah som ligger i Dofar regionen er omgitt med Wadis (daler med konstant vannføring), her finner man yrende dyreliv og også de fleste slangearter som befinner seg i Oman trives rundt disse områdene.

Man drar kanskje først og fremst til Oman for å dykke. Dette var også en av grunnene til at vi reiste ned, så vel som at dette er hjem til mange arter reptiler. 22 arter slanger, men grunnet mye av en del utilgjengelige områder er det ikke umulig at det finnes langt flere arter her.
Dette er også en av få plasser man virkelig har god sjangs for å se havslanger.
Ikke bare det, men nå i Juni/Juli er det også sesong for flere havskilpadder som legger eggene sine på strendene langs hele Omans kyst. Desverre kom vi to dager for sent til å se klekkingen av 5 reder og de neste redene klekte på natten den 17.juli og vi reiste hjem på kvelden den 17, så vi gikk akkuratt glipp av det.

Jeg har desverre ingen dykkerbilder å vise dere, men kan begynne med et par bilder fra Musandam, som er en egen del av landet (som ligger i AE, men regnes som en del av Oman). Her i Kashab finnes flere endemiske arter av reptiler blandt annet en søt liten kar jeg legger ved bilde av.

Den første uken ble tilbringt i forlatte Musandam, som er en egen stat. Vi bodde rett utenfor Kashab downtown. Kashab består hovedsaklig av høyefjell med et høyeste punkt er rundt 2000moh eller noe lignende. Resten av byen liger nede ved sjøen.
Dette sier Wikipedia om Musandam forresten:
Khasab (Arabic: خصب‎) is a city in an exclave of Oman. It is the local capital of the Musandam peninsula. Khasab is located 500 kilometers from Muscat and is dubbed the "Norway of Arabia"…
…The breathtaking beauty of the mountains, the unspoiled beaches and steep wadis are aplenty in Khasab.

The majestic fjords dotted with islands and the crystal clear waters shimmering in the sun along with the Khasab Fort, the Telegraph Island and underwater adventures account for a truly memorable holiday.

Vel, det fines en eneste fjord, den er IKKE majestetisk, vanner er absolutt ikke crystallklart noen tid på året (sikt på kanskje maks 20meter).
Men moro at Norge blir sett på som noe eksotisk her hehe.

Anyways, ble mye platter og jattign fra min side her. Nu kjæm bildan.
Må bare beklage at en del av bildene er litt ”uklare” i 50 grader og vind er det tjokfult av støv i luften her så sikten er elendig..

Her er den ”majestetiske” fjorden sett fra 600 meters høyde.

Skarvlignende fugl som det krydde av i hopetall. I følge lokalbefolkningen skal det være over en million av dem i områdene rundt Kasahb og fjorden.

Her er vi opp vel over 1500 meters høyde og kikker på gamle fossiler:

Fjellveggene var proppfulle av dem. Disse fossilene er rundt 300millioner år gamle.

Kanskje dere greier å se sjøstjerna.

Oppe i høyden finner man et fåtall antall drikkekilder, men alle er forurenset av alger

Beduinene er avheninge av eslene for frakt av mat, og generelt som bærehjelp
Gammel 23-07-2009, 01:27   #2
Reptilfreak

Repti_queen sin avatar

Standard

Vel nede i fjorden rundt en liten øy som kalles Telegraph Island fant vi en morsom sak jeg ikke greier å sette fingeren på hva het sånn på sekundet..
Denne var sær å få opp og satte seg fast i tanken min.

På denne Dowhturen ble vi møtt av noen nye kamerater. En Humphback delfin mor og hennes unge.

Og for å gi et lite bevis på hvor brutal jordskorpene er, så ser dere her hvordan jordskorpene er brutt rett opp.

Jo lenger ned man kommer, jo varmere og tørrere blir det. Dette er ved foten av fjellene i Kashab. Noen kilometer lengre nedi her driver vist hans Majestet sultanen å bygger et feriepalass eller noe lignende.

Her regner det under 250mm i året så tørt er det..

For en 5000 år siden var landene mye mer frodige og disse steingraveringene daterest fra 3000BC og bakover. Legg merke til tegningen av et menneske med tre bein. Denne figuren betyr mann

Men vi kom ikke hit bare for å beundre naturen...

Det var en del arter jeg virkelig ønsket å finne og en av disse var den sjeldne gekkoen
Bunopus spatalurus hajarensis. Eller Ground banded Gecko som den populært kalles. Dette er en utrolig liten gekkoart som finnes nedi de tørre sprekkene. Jeg brukte nesten en uke før jeg så tegn til dem, og heldigvis hadde jeg hellet med meg og fant et nydelig eksemplar, til tross for at den manglet en fot.

Bunopus spatalurus hajarensis

Samme plassen kommer jeg også over et lite eksemplar av en Skolopender art.
Dette var muligens bare en liten tass, for den var ikke stort større enn 5 cm eller lignende. Art er desverre uvist.

På den ene plassen der vi var for hovedsaklig å lete opp en del slangearter fant vi også mange av disse. Som jeg vil tippe er enten en Hottentotta jayakari salei eller en Hottentotta jayakari jayakari.

(beklager det dårlige bildet, disse klikket helt når de ble oppdaget og pilte så raskt bort at det ikke var sjangs til noe bedre hehe.

Vel videre kom jeg heldigvis over en av de andre artene jeg også håpet å få med meg.
Asaccus caudivolvulus, også kjent som Musandam Leaf-toed gecko. Denne gekkoen er endemisk, noe som gjør det enda mer spesielt.

Asaccus caudivolvulus

Her ser dere mønsteret bedre

Og her kommer en liten closeup fra et annet bilde jeg tok i Musandam

Og se som de smiler

Videre sto jeg siste dagen i Musandam i banken for å veklse noen dollar over i Omanske penger (Rial) da jeg traff på denne karen som sto på lamellene uttenfor vinduet..
Mantis religiosa

Vel som siste dag i Musandam må man jo bare nyte et siste glimt av ørkensolen fra denne siden av Oman.
Gammel 23-07-2009, 01:28   #3
Reptilfreak

Repti_queen sin avatar

Standard

Etter Musandam dro vi videre til Muscat som regnes som hovedstaden i landet. Muscat er som en liten attpåklatt by som prøver og prøver, men ikke helt får det til.
Uansett har de nå greid å bygge ”the grand Mosque” som vistnok skal ha verdens største teppe som er stort nok til å romme 15.000 mennesker. Jeg har riktignok hørt at Barhain har laget et enda større teppe som kan romme hele 17.000 mennesker.. alt handler jo bare om å være størst og best her nede, så å ta turen inn moskeen sto ikke akkuratt høyest på lista, men den så fin ut utenifra da..

Litt utenfor Muscat finner man Wahibaene. Disse var egentlig en av grunnene for å dra ned. Sandsurfing og ørkennetter i sanddynene er IKKE å forakte, og noe jeg vil anbefale alle. Lei dere firhjulinger og ha det moro. Man MÅ ha med seg Guide da ørkene er strengt nevoktet nærmed byene. Whatever, man kan også betale for å leie en 4WD med guide, kan anbefales, så har man hvertfall Aircondition.

(nå skulle jeg ha vist 5 forskjellige slangearter som vi fant men det kameraet er inne til reperasjon grunnet fuktproblemer. Tydelig at kameraene ikke liker kondensen som oppstår når man tar dem fra 16 grader til 50 grader 23423430904954 ganger i løpet av en dag...og selvfølgelig glemte man å ta ut minnekortet..)
Såd ere får bare vente litt til det kameraet kommer tilbake så skal dere få se noen flere slangebilder

Meeen som et lite plaster på såret kan jeg vise sporerne og plassen vi fant sandboa.. Eryx jayakari om jeg ikke husker helt feil, er vel en 3 forskjellige arter sandboaer innenfor den Arabiske peninsulaen..
Disse liker seg IKKE i ren sand, som kanskje veldig mange tror, de liker seg i god luftig mudderjord som er tørket og preprarert. Helst av mennesker. Man finner dem overalt på jordene. Jeg fant noen rett utenfor Muscat i en liten landsby her i denne jorden:
Kanskje dere greier å se sporerene etter dom og hvis dere ser ekstra godt etter

Ellers så snart man nærmer sg sivilisasjon så dukker plutselig mer og mer fugleliv opp. Den mest irriterende fuglen som jeg møter på uansett hvor i Arabia jeg måtte befinne meg er Acridotheres tristis også kjent som Idian Maya, Common maya ect ect.. Denne frarøvet meg mange gode fruktmellommåltider..

I tilleg var jeg så heldig å komme over massevis av gecko babyer i veggen på hotellet utenfor Muscat. Dette er nok en Hemidactylus art, men jeg har ikke tatt meg tid til å bla gjennom boken for å finne nøyaktig art. Det er en del forskjellige arter av husgekkoene her nede og i den størrelsen tørr jeg ikke si noe som helst sikkert. Søt er den nevertheless

Nede ved strandkanten kom jeg stadig over denne stakkaren som jeg ikke vet om jeg skal synes synd på eller ikke. De sto gjerne i sanden, selv når det var på det varmeste og nermest danste ettersom de ikke kunne stå i ro..artige rakkere Ukjent art forøvrig.

Dette var en liten brøkdel av bildene. Jeg håper det andre kameraet kommer snart, så kan jeg vise et par av de flotte slangeartene man finner
Gammel 23-07-2009, 03:34   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Vestlandet
Alder: 29
Meldinger: 362
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 92% (8)
Standard

Flott reisebrev og flotte bilder. Eksotisk destinasjonsvalg må jeg si Ser frem til resten av bildene.

Skorpionen på bildet er forøvrig Hottentotta jayakari. H. j. jayakari og H. j. salei er ikke gyldige underarter lenger, H. salei ble opphøyet til artsstatus etter Kovariks revisjon av slekta. Om det enn skjedde på et meget tynt grunnlag, er revisjonen flere år gammel og folk ser fortsatt ikke ut til å ha fått det med seg Men det er vel kanskje like greit, er vel bare et tidsspørsmål før neste revisjon utkommer, og da spørs det om ikke H. salei går tilbake til å bli en underart av H. jayakari, eller kanskje til og med synonymisert. Men dere så altså mange av disse? Egentlig ganske morsomt at en art som er så ettertraktet i hobbyen er så vanlig ute i det fri
psychofox er offline   Svar med sitat
Gammel 23-07-2009, 07:59   #5
Reptilfreak

Bengt1 sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Sted: Norge
Meldinger: 18
Standard hei

dette var supert skrevet, og veldig interessant.
Gammel 23-07-2009, 08:42   #6
Reptilfreak

Repti_queen sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av psychofox Vis post
Flott reisebrev og flotte bilder. Eksotisk destinasjonsvalg må jeg si Ser frem til resten av bildene.

Skorpionen på bildet er forøvrig Hottentotta jayakari. H. j. jayakari og H. j. salei er ikke gyldige underarter lenger, H. salei ble opphøyet til artsstatus etter Kovariks revisjon av slekta. Om det enn skjedde på et meget tynt grunnlag, er revisjonen flere år gammel og folk ser fortsatt ikke ut til å ha fått det med seg Men det er vel kanskje like greit, er vel bare et tidsspørsmål før neste revisjon utkommer, og da spørs det om ikke H. salei går tilbake til å bli en underart av H. jayakari, eller kanskje til og med synonymisert. Men dere så altså mange av disse? Egentlig ganske morsomt at en art som er så ettertraktet i hobbyen er så vanlig ute i det fri
Takker så mye for informasjonen! Skal se om j3g ikke får tid til å rette det opp
Disse ble ikke sett uten videre, det var en del leting som skulle til litt avbhengig av område. Ved foten av fjellene i Kashab var vi på en rasteplass/piknikkplass der de lokale ofte kom for å kose seg med familien i fritiden fant vi generelt temmelig mange av dem. De vi fant varierte fra 3-5cm i lengde ca, og vi kom vel mer over dem som en tilfeldighet hvis vi løftet på steiner og lignende. Men ja, moro å finne en ettertraktet art og se hvordan de egentlig lever i naturen
Gammel 23-07-2009, 11:31   #7
Moderator

Jonas sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Tromsø
Alder: 41
Meldinger: 792
Standard

Kjempefin tråd RQ!
Takk for god info og flotte bilder
Jonas er offline   Svar med sitat
Gammel 23-07-2009, 13:49   #8
Reptilfreak

EKn88 sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Litt forskjellig
Alder: 30
Meldinger: 151
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Meget spennende, takk for at du deler
EKn88 er offline   Svar med sitat
Gammel 24-07-2009, 11:44   #9
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,750
Standard

Jeg digger slike tråder

Har du muligens et habitatfoto for Hottentotta jayakari ?
allan er offline   Svar med sitat
Gammel 24-07-2009, 12:57   #10
Reptilfreak

Repti_queen sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av allan Vis post
Jeg digger slike tråder

Har du muligens et habitatfoto for Hottentotta jayakari ?
Yepp har det Kan legge ut senere når jeg kommer hjem fra jobb.

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:32.