"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > D.I.Y Gjør det selv > Prosjektspørsmål Hvor smidge og spenstige er skjeggagamene?

Prosjektspørsmål Har du spørsmål ang. prosjekter i arbeidsloggen kan du stille dem i dette forumet.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10-08-2017, 17:59   #1
Junior Member

Medlem siden: Aug 2017
Alder: 32
Meldinger: 4
Standard Hvor smidge og spenstige er skjeggagamene?

Endelig har året kommet! Året hvor jeg i full lovlighet kan innrede et vivarium for en kaldblodig skapning. Joda, jeg har huset både skolopendere, tusenbein, edderkopper, larver og biller i isbokser og musebur over kortere perioder, men dette er første gangen jeg gjør det for et dyr med ryggsøyle; Det er selvfølgelig stas, men det skaper også noen utfordringer:

Jeg tror jeg har overvurdert skjeggagamens evne til å komme seg opp og rundt. Jeg holder på å lage et "solefjell" og ser nå at denne trappa kanskje er en utfordring for flate dyr med sidestilte bein. Trappa måler 10cm på det smaleste og deler av den er fritthengende. Hva tror dere? Bør jeg lage nedre del på nytt, legge trappa inntil glasset og lage bredere trinn? Det skal etter hvert være mulig å komme seg opp på fjellet fra den andre siden, men det er uansett dumt om en del av terrariet ikke blir brukt i det hele tatt. Høyden på trinnene er på det meste 3cm, men vil bli noe mindre etter fugemasse og maling er påført.

Jeg setter pris på alle synspunkter rundt dette.
Vedlagte miniatyrbilder
Hvor smidge og spenstige er skjeggagamene?-20794984_1679650575431890_403728675_o.jpg   Hvor smidge og spenstige er skjeggagamene?-20794784_1679648575432090_781135712_o.jpg  
Mustela er offline   Svar med sitat
Gammel 11-08-2017, 19:36   #2
Reptilfreak

Honey Badger sin avatar

Medlem siden: Mar 2016
Alder: 28
Meldinger: 30
Standard

Trappa og åpningen på hula kan være en smule smal for en voksen skjeggagam ja. Men de er overraskende smidige og gode hoppere, min "Lille" jente klarer uten problem og hoppe 20 cm opp på en plattform vi har i åpningen av buret, så jeg ville kanskje laget et platå på den flate siden og latt det være veien opp.
Honey Badger er offline   Svar med sitat
Gammel 11-08-2017, 20:27   #3
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Det der blir ingen problemer for agamen å komme opp på, eller inn i De er gode klatrere og der vil den kunne klatre både opp trappen og på den bratte siden om den vil.. Men kunne det vært en idé å laget den bratte siden ikke fullt så bratt? Ser mer naturlig ut og blir enda enklere for den å komme opp/ned.
Høyden på trinnene har ikke noe å si. Vil du glatte det mer ut, har du jo bare på mer flislim/husfix etc..
Gammel 11-08-2017, 20:49   #4
Junior Member

Standard

Så flott! Da er de sprekere enn jeg fryktet Men jeg tror jeg gjør om trappa slik at åpningen blir større uansett, det ble ikke helt som jeg hadde tenkt. Alle hjørner alle hjørner og kanter skal jeg gå over etter hvert, så det skal nok bli bra! Det er morsomt å lage i hvert fall!
Gammel 11-08-2017, 21:00   #5
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Dyr liker ofte huler med litt trangere inngang og romsligere inni (foruten dyr som leopardgekkoer, som liker det temmelig trangt uansett). Men det blir sikkert bra uansett. Agamene bruker ofte ikke hulene likevel. Min har brukt ved dvaling. Men det er jo greit de har muligheten Tips til isoporkrafsing: De isoporkulene blir jo fryktelig statiske og har en fæl tendens å henge seg fast på hendene: smør hendene godt inn i fuktighetskrem, så blir de ikke så statiske lengre. Bare pass på at det ikke blir så glatt at du glipper kniven eller noe sånt..
Følgende medlemmer liker innlegget til KarlKanibal
Gammel 12-08-2017, 12:32   #6
Junior Member

Standard

Det er et godt poeng om hulen ikke lenger føles som et skjulested.. Jeg laget en stor inngang med tanke på enklere rengjøring. Det skal bli en mindre hule på den andre siden hvor jeg tenker å sette inn en boks og lage avtagbart tak. Denne inngangen kan dermed bli mindre, men begge bør jo fungere for dyret selvom de ikke benyttes så mye. Det er en utfordring å lage et hjem til et dyr som jeg nesten bare kjenner gjennom teori,så dette forumet er alfa og omega for meg nå!

Takk for tips angående isopor. Jeg drar med meg isoporkuler OVERALT
Gammel 12-08-2017, 18:27   #7
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 907
Standard

Hvis du vil ha god tilgang til hula for rengjøring (tommelen opp forøvrig, god idé!), ville jeg vurdert å ha en "lokk" som kan taes av. Hvis du har en stein oppå som gjør at dyret ikke kan lettet på lokket innenfra vil det fungere som en hule, og du kan ha trang åpning.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline   Svar med sitat
Gammel 14-08-2017, 20:39   #8
Junior Member

Standard

Ja, det ser ut til at jeg går for den løsningen på denne siden også. Takk for svar
Svar

Emner
bakgrunn, fake rock, falsk stein, skjeggagam

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvor mye mat? Pinki Øgler 7 07-01-2014 10:39
Mat, hvor får jeg tak i? monjanse Pinnedyr 5 18-04-2013 18:03
Hvor ofte og hvor mye fôrer dere? nemesis230ce Boa og pyton 10 30-03-2009 10:31
Hvor mye mat? Dahlia Øgler 6 24-01-2009 23:29
Hvor mange reptiler finnes det.. Â hvor finner man dem? Media 5 11-12-2003 15:20

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 13:57.