"

Pinnedyr Her diskuterer vi pinnedyr.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18-11-2008, 21:09   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2008
Meldinger: 5
Question Pinnemix?

Ble i dag ferdig med mitt nye terrarie (se bilde) som skal huse mine to nye Peruphasma schulteier. Dette er mine første "pinner og jeg gleder meg villt. Noe jeg lurer på er om man kan ha forskjellige pinnearter i samme bolle? Har også hørt at denne arten kan være litt giftig? Noen som vet hvor jeg kan lese litt om de?

All info er god info..

Hilsen nyetablert reptilfreak..
Vedlagte miniatyrbilder
Pinnemix?-dsc01161.jpg   Pinnemix?-dsc01162.jpg   Pinnemix?-dsc01163.jpg  
Snake Eye01 er offline   Svar med sitat
Gammel 18-11-2008, 21:24   #2
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,230
Standard

Flott bygd det der, men jeg vil anbefale deg å bytte ut underlaget med ugjødslet/naturlig torv som du kan få kjøp på bla. plantasjen. Dette hjelper å holde fuktigheten mye bedre oppe + at det er mer naturlig.. Du kan sikkert sette inn flere grener over alt også! Tommelfinger regel er 1 art pr terrarium, selvom sikkert noen arter kan gå sammen. Skal ikke uttale meg om pinnedyr da jeg ikke har erfaring med denne arten.
Gammel 18-11-2008, 21:28   #3
Reptilfreak

Chixz sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 30
Meldinger: 2,821
Standard

Ja det stemmer at denne arten kan skape irritasjoner. Blir den litt for provosert eller skremt kan den spraye ut en irriterende væske for å beskytte seg. Denne irritasjonen gir seg som regel etter noen minutter og er ikke farlig, bare husk å vaske deg på hendene etterpå, som jeg syntes er en grei regel når man har holdt på med terrariedyr uansett art

Informasjon om denne arten kan du finne her: www.Phasmatodea.com ::

Ellers kan denne arten være litt territoriel mot andre pinnedyr arter, så hvis du velger å sette dem sammen med noen andre arter, må du være oppmerksom på at det kan bli problemer. Du bør derfor ha et annet terrarie klart. Vær også oppmerksom på de kan bli stresset av å gå sammen, og at dette ofte ikke vises som aggresjon med ved for eksempel at de taper matlyst.

Lykke til, håper at du har fått skaffet deg en jevn og god tilgang på fôrplanter :aww:
Gammel 19-11-2008, 07:53   #4
Reptilfreak

Standard

Sitat:
men jeg vil anbefale deg å bytte ut underlaget med ugjødslet/naturlig torv som du kan få kjøp på bla. plantasjen. Dette hjelper å holde fuktigheten mye bedre oppe + at det er mer naturlig..
Takk for at du svaret Bendick, men i følge et caresheet jeg fikk av Chixz trives denne arten bedre i et litt tørrere miljø en andre "pinner"..
Gammel 19-11-2008, 14:34   #5
Reptilfreak

Chixz sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 30
Meldinger: 2,821
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Snake Eye01 Vis post
Takk for at du svaret Bendick, men i følge et caresheet jeg fikk av Chixz trives denne arten bedre i et litt tørrere miljø en andre "pinner"..

bendick2112 har faktisk helt rett. Torv er mye bedre i et terrariet. Og for det andre kan barken inneholde naturlig insektsgift, det er akkurat derfor den brukes til reptiler. Gå heller for ugjødlet torv eller jord, det er kjempe billig og du har det lenge

Hvis du fortsatt sverger til å handle fra dyrebutikk har jeg også sett at den del dyrebutikker har begynt å ta inn torv fra Exo-terra. De ser ut som små klosser og utvider seg når du putter dem i vann slik at de får trukket til seg fuktighet.

Men som sagt billigere å kjøpe på hagesentrene (om de har det inne på denne delen av året).

Lykke til
Gammel 19-11-2008, 18:38   #6
Reptilfreak

Standard

Okay Chixz, siden du sier det så stemmer det sikkert og jeg ta turen til plantasjen i morgen den dag..hehe.
Var i oslo og hentet mine 3 føste pinner i dag og de ser jo ut til å trives med første øyekast. 2 hanner og 1 hunne (som jeg tror er proppa av egg) og de virket ganske rolige når jeg løftet de en og en ned i det nye huset sitt...

Hva med lys om natten, bør det skrues av eller står det på??

Sist endret av Snake Eye01; 19-11-2008 kl 19:15.
Gammel 19-11-2008, 20:28   #7
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Vest-Agder
Meldinger: 1,037
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (3)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Snake Eye01 Vis post
.........
Hva med lys om natten, bør det skrues av eller står det på??
12/12 med lys/mørke er fint.

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 13:41.