"

Øgler Her kan du snakke med andre om øgler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23-10-2016, 10:58   #1
Reptilfreak

Oddbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2016
Sted: Trondheim
Meldinger: 19
Exclamation Hvordan fortelle barn

Hei. endelig går drømmen i oppfyllelse, mot de norske lover.
Kansje litt merkelig og eie et dyr man igrunn står i fare for å få bot for, og værstefall tar de lille jenta, men nå er det slik at vi har et barn på 10år snart, vi lurer på om dere har sittet i samme båt... ungene ønsker jo å skryte av det de har fått og det de har i heimen,. hva skal vi gjøre med dette, vi ønsker så absolutt ikke at Skjeggagam skal bli tatt fra oss..

Dette er en skjeggagam som er 1 år ca, der eiern måtte gi den i fra seg og det hastet, jeg selv har alltid ønsket meg denne + 1000 andre arter, men aldri fått dette pga jeg ikke har visst av hvor og hvordan. da dette spørsmålet kom, så sa jeg ja med engang uten og tenke.
Men ja.. hvordan fortelle dette til vår 10år gammel sønn, han skal jo på skole nå på mandagen og vil antageligvis fortelle dette til hele skolen.
Oddbjørn er offline   Svar med sitat
Gammel 26-10-2016, 18:10   #2
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 788
Standard

Jeg skjønner litt problemstillingen. Våre barn vet helt utmerket godt at gekkoen vår ikke er lovlig å ha pga en meningsløs lov. Litt selvmotsigende siden vi ellers prøver å lære dem å respektere lover og regler. Vi hadde gekkoer fra før vi fikk barn så de vokste opp med dem som en del av livet.
De har selvfølgelig sagt høyt at vi har en gekko og jeg har prøvd å forklare at de ikke skal snakke om den fordi hvis noen sladrer, blir den avlivet. Jeg tror ikke folk rundt bryr seg noe særlig om hvilket dyr man har enn så lenge det ikke er noe "ekkelt" som en slange. Jeg har opplevd at folk ikke vet at alle reptiler og anfibier er forbudt, bare slanger.
Jeg ville vært ærlig med barnet og bedt ham om å ikke snakke om øgla foreløpig. Det er dessverre som situasjonen er nå.
Gammel 26-10-2016, 19:48   #3
Reptilfreak

jungeljens sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Sted: Stavanger
Alder: 39
Meldinger: 836
Standard

Husker for en god del år tilbake da sønnen min gikk i barnehage. Jeg fortalte ham i største alvor at han IKKE måtte fortelle til noen at vi hadde slanger. Joda, hver dag kom han hjem å sa han hadde sagt det til en eller annen men at de hadde looooovet å ikke si det videre. Til slutt tror jeg hele barnehagen, tanter/onkler å alt, visste om det.

En slags konklusjon jeg drog etter dette er at det beste, med små barn, kanskje er å ikke si noe i det hele tatt om at det er ulovlig da det blir såååå mye mer spennende å fortelle videre.

Det endte opp med at jeg plasserte alle dyr inn på et låst rom og sa at jeg hadde solgt de. Slik var det i flere år før jeg omsider valgte å stole på ham igjen.

Det er uansett helt klart en vanskelig problemstilling.

Emner
skjeggagam

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Kan noen fortelle meg hvilken type skilpadde dette er? apaticuz Skilpadder 9 09-11-2014 11:13
kan noen som kan mye om vannskilpadde fortelle meg litt hva dem trenger osv? addey Reptiler 3 15-03-2010 12:10
Kan noen fortelle meg hvilken art dette er? Joggesko89 Taranteller 8 19-02-2010 22:50
Hvordan fortelle ungene om ulovlig hold av reptiler? Fluffy Småprat 8 20-10-2007 16:10
Noen som kan fortelle meg litt om min skildpadde?? Richard Skilpadder 4 24-04-2007 06:53

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 12:51.