"

Øgler Her kan du snakke med andre om øgler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 08-10-2016, 19:32   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2016
Alder: 16
Meldinger: 106
Standard hjelp til skjeggagam terra

Hei, mitt 170x70x60 terrarium er ferdig i morgen og jeg lurte på hvor mange kan jeg ha i det? har en skjeggagam han fra før som heter georg.
skal være masse klatre muligheter og sand blanda med torv og huler de kan gjemme seg i. etter hvert blir det bakgrunn som de kan klatre i med huler og nesten steiner på en måte som de kan ligge på og sole seg litt i høyden. så hva tenker du kan jeg ha hannen min og 1jente eller 2?

takk for svar
georgthegecko er offline   Svar med sitat
Gammel 08-10-2016, 22:46   #2
Reptilfreak

Standard hjelp til skjeggagam terra

hei, etter mye snakking med en venn som har drevet med reptiler øgler,slanger alt egenthlig så har jeg fått lov av han og få et 170x60x70 vivarium til skjeggisen min(: . det er nå jeg vil ha innslag av dere om hvordan jeg kan bygge en bakgrunn han kan klatre i og sole seg i skjeggagamen min heter georg foresten.

skal ut i morgen og gå tur med mormora mi og finne røtter og den slags som skal kokes eller i ovnen for og drepe det av bakterier som er i de også skal jeg ha sand i det kjøpt fra biltema etter hvert skal jeg ha en blanding med torv ca 50/50. er det noe jeg burde være opps på når jeg skal bygge bakgrunnen ? hvordan maling kan jeg bruke og hva slags farger anbefaler dere?
skal bruke isopor og husfix vertfall men er bare usikker på hvordan jeg skal gjøre det 100 posent giftfri

takk for svar kan sikkert legge ut bilder når jeg har innredet det, bakgrunnen kommer neste helg da jeg har skole på mandag
Gammel 10-10-2016, 15:58   #3
Reptilfreak

Sted: Vestfold
Alder: 24
Meldinger: 25
Standard

Jeg kan ikke så mye om innredning av Terrarium, men tror ikke du burde ha 1 gutt og 1 jente sammen. Det kan bli veldig slitsomt for jenta. Litt usikker på det å ha 2 jenter med 1 gutt, kanskje det går, men sikkert noen andre her inne som har svar på det
TheFemaleBoss er offline   Svar med sitat
Gammel 10-10-2016, 16:59   #4
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av TheFemaleBoss Vis post
Jeg kan ikke så mye om innredning av Terrarium, men tror ikke du burde ha 1 gutt og 1 jente sammen. Det kan bli veldig slitsomt for jenta. Litt usikker på det å ha 2 jenter med 1 gutt, kanskje det går, men sikkert noen andre her inne som har svar på det
Ja sikkert noen som kan noe om det kanskje freddy eller gibbs?
Gammel 10-10-2016, 19:02   #5
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Det er ikke noe poeng i å holde to skjeggiser ilag, for de har ikke noen glede av hverandre, ei heller er de sosiale dyr i den forstand at det gir mening å holde de i grupper.

Det er det mange som tror, fordi ett avlspar ofte vil kunne sees liggende ilag.
Det har ingenting med at de er glade i hverandre å gjøre, eller har ett bånd seg i mellom.

Kort og godt er de begge fullstendig utslitt av hannens endeløse, konsekvente parrinsforsøk døgnet rundt, og følgende ligger rett ut begge to, til det hele starter pånytt..
Eventuelt er det rene tilfeldigheter grunnet dyrenes like behov. Beste plass.

Det vil være utrolig påtrengende, stressende og slitsomt for hunnen å dele terra med en hann som en permanent løsning. Selv i korte perioder.

Det vil ta av noe stress med 2 hunner på 1 hann, men det er heller ikke noen GOD løsning i mine øyne. Det er gjennomførbart i virkelig store oppsett, men da snakker vi mye større enn det du har nå.

Sist endret av Reptils; 10-10-2016 kl 20:00.
Reptils er offline   Svar med sitat
Gammel 10-10-2016, 19:06   #6
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
Det er ikke noe poeng i å holde to skjeggiser ilag, for de har ikke noen glede av hverandre, ei heller er de sosiale dyr i den forstand at det gir mening å holde de i grupper.

Det har ingenting med at de er glade i hverandre å gjøre, eller har ett bånd seg i mellom.

Kort og godt er de begge fullstendig utslitt av hannens konsekvente parrinsforsøk døgnet rundt, og følgende ligger rett ut begge to, til det hele starter pånytt..

Det vil være utrolig påtrengende, stressende og slitsomt for hunnen å dele terra med en hann som en permanent løsning. Selv i korte perioder.

Det vil ta av noe stress med 2 hunner på 1 hann, men det er heller ikke noen GOD løsning, i mine øyne. Det er gjennomførbart i virkelig store oppsett, men da snakker vi mye større enn det du har nå, i mine øyne.

Tusen takk for svar!

Nå lærte du meg noe viktig, skal heller finne på noe annet en og skaffe han en dame, kanskje jeg skal kjøpe meg pilgiftfrosker +terra og sørgis haddevørt noe kjenner en som selger det er av intr også la han være i fred (:
Gammel 10-10-2016, 20:18   #7
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post

Kort og godt er de begge fullstendig utslitt av hannens endeløse, konsekvente parrinsforsøk døgnet rundt, og følgende ligger rett ut begge to, til det hele starter pånytt..

Det vil ta av noe stress med 2 hunner på 1 hann, men det er heller ikke noen GOD løsning i mine øyne. Det er gjennomførbart i virkelig store oppsett, men da snakker vi mye større enn det du har nå.
Jeg er enig med deg i at det ikke er noen god idé å holde 1 hann med 1 eller 2 hunner i et 170 terra. Hadde selv 1 hunn fra tidligere og tenkte det ville være fint med selskap for den lille tassen. Kjøpte en babyagam som ble kjønnsbestemt til hun, men så feil kunne man ta. Når den ble stor nok til å sette dem sammen begynte helvete. Han ble som en kanin på speed. Hun fikk aldri fred og jeg skjønte fort at det ville være både ugunstig og skadelig for hunnagamen å produsere egg hele tiden. Så, det ble skilt temmelig raskt. Og dama ble ikke veldig happy for å få 2 store terra i stua..

Men, jeg er ikke helt enig i at de ikke er sosiale. De er såpass sosiale at de raskt innordner seg en rangstige og de har faktisk utviklet enkle måter å kommunisere på (vinking, vifte med halen, blåse opp skjegget, nikke med hodet...). Men om de har behov for en terrarie-kamerat for å trives - neeeh, de tenker nok ikke så mye over det..
Gammel 10-10-2016, 20:29   #8
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av KarlKanibal Vis post
Jeg er enig med deg i at det ikke er noen god idé å holde 1 hann med 1 eller 2 hunner i et 170 terra. Hadde selv 1 hunn fra tidligere og tenkte det ville være fint med selskap for den lille tassen. Kjøpte en babyagam som ble kjønnsbestemt til hun, men så feil kunne man ta. Når den ble stor nok til å sette dem sammen begynte helvete. Han ble som en kanin på speed. Hun fikk aldri fred og jeg skjønte fort at det ville være både ugunstig og skadelig for hunnagamen å produsere egg hele tiden. Så, det ble skilt temmelig raskt. Og dama ble ikke veldig happy for å få 2 store terra i stua..

Men, jeg er ikke helt enig i at de ikke er sosiale. De er såpass sosiale at de raskt innordner seg en rangstige og de har faktisk utviklet enkle måter å kommunisere på (vinking, vifte med halen, blåse opp skjegget, nikke med hodet...). Men om de har behov for en terrarie-kamerat for å trives - neeeh, de tenker nok ikke så mye over det..
Takk for svar, har sett YouTube videoen din, kjempe kult terra sjeggisen har det, var kult Når han dreiv og brukte hode og tøffa ser.

Men etter alt dere har sakt så blir det ingen frue på Georg, heller ikke på kane leopard geckoen min, det neste blir et terra med pilgiftfrosker og sørrgegekko de trenger selskap og kan ikke være ute av terra men det kan de 2 andre så de leopard geckoen og skjeggisen får masse kjærlighet av meg
Følgende medlemmer liker innlegget til georgthegecko
Gammel 10-10-2016, 20:55   #9
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av KarlKanibal Vis post

Vel, da er vi ihvertfall enig på godt over halvparten, og selv det må jo kunne kalles en god dag!

Kongepytonerhunner vifter med halen under(før) parring, sandboahanner masserer hunnen langs ryggen fra halen til hodet, men jeg vil ikke kalle det sosiale dyr selv om dem som de aller, aller fleste dyr har spesifikke tegn, og forskjellige ''tells'' i kroppspråket. At skjeggiser vinker, vifter med halen og blåser opp skjegget er jo vanlige tegn blant de fleste skjeggiser. Også enslige skjeggiser som ser speilbildet sitt..

At skjeggegamer har ett mer utviklet kroppspråk er det ingen tvil om, men jeg..
Vet ikke helt om jeg er på linje med deg denne gangen, og om en kan annse det som sosiale dyr. Selvfølgelig, de har sosiale evner, og måter å kommunisere på, men SOSIALE? ( Jeg sliter med å komme med en god baseline for begrepet sosial, ihvertfall innen herptiler.. Så mitt beste eksempel må være hund. Ja, eller apekatter, enda bedre..)
Det er sosiale dyr.

Men vi er ihvertfall enige i at det absolutt ikke er en nødvendighet, og at agamen neppe kunne brydd seg verken mer eller mindre!

Sist endret av Reptils; 10-10-2016 kl 21:04.
Reptils er offline   Svar med sitat
Gammel 10-10-2016, 21:01   #10
Reptilfreak

Standard

[QUOTE=Reptils;215278]Vel, da er vi ihvertfall enig på godt over halvparten, og selv det må jo kunne kalles en god dag!

Kongepytonerhunner vifter med halen under(før) parring, sandboahanner masserer hunnen langs ryggen fra halen til hodet, men jeg vil ikke kalle det sosiale dyr selv om dem som de aller, aller fleste dyr har spesifikke tegn, og forskjellige ''tells'' i kroppspråket. At skjeggiser vinker, vifter med halen og blåser opp skjegget er jo vanlige tegn blant de fleste skjeggiser. Også enslige skjeggiser som ser speilbildet sitt..

At skjeggegamer har ett mer utviklet kroppspråk er det ingen tvil om, men jeg..
Vet ikke helt om jeg er på linje med deg denne gangen, og om en kan annse det som sosiale dyr. Selvfølgelig, de har sosiale evner, og måter å kommunisere på, men SOSIALE? ( Jeg sliter med å komme med en god baseline for sosial innen herptiler, så mitt beste eksempel må være hund. Ja, eller apekatter, enda bedre..)
Det er sosiale dyr.

Men vi er ihvertfall enige i at det absolutt ikke er en nødvendighet, og at agamen neppe kunne brydd seg verken mer eller mindre![/QUOTE

Min Skjeggis er litt lat og lokker og sove oppå meg men på en god dag er han veldig sosial og går rundt på rommet og klatrer på puter og koser seg så jeg ville sakt de er sosiale dyr man ser veldig på om de har det bra eller ikke hvertfall(:
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Baby skjeggagam spiser dårlig, hjelp? CapoChr Agamer 0 18-08-2015 00:18
Trenger hjelp med lys til skjeggagam! Gard Terrarier 11 02-08-2011 17:55
Hjelp, skjeggagam Game Gekkoer 16 07-05-2010 20:53
hei trenger hjelp :) (skjeggagam) leander999 Øgler 16 20-01-2010 10:03
Trenger litt hjelp her.. Skjeggagam! Miss_Loca Agamer 3 04-02-2006 10:34

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:16.