"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler Merkelig oppførsel hos skjeggagam

Øgler Her kan du snakke med andre om øgler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25-11-2015, 20:16   #1
Reptilfreak

Medlem siden: May 2013
Alder: 26
Meldinger: 6
Unhappy Merkelig oppførsel hos skjeggagam

Hei

Skjeggagamen min har nylig påtatt seg en veldig merkelig oppførsel. I det siste har ho stanget hodet i glassveggene på siden og gått langs det med hodet inntil og lener seg opp mot glasset. det er bare mot sideveggene, ikke den lange frontveggen. terran er 150x60x60 og ho er rundt 3 år og rundt 32-34cm. Ho gjør det her selv når døra hennes ut står åpen og ho kan gå ut, ho kan også veien rundt i leiligheten godt. dette gjør ho i timevis og stopper bare for å spise. ho spiser forsåvidt som vanlig. ho reagerer ikke aggressivt eller stressende når jeg håndterer ho, men ho er ikke kontaktsøkende som ho var før.

Ho klatrer også opp på veggen og opp i lampa og prøver å henge i lampa over lange perioder. og flyr langs veggene fram og tilbake til ho tilfeldigvis havner utenfor, men da begynner ho med det samme bare fra utsiden... hvis jeg setter henne utenfor terran går hun rett til en av veggene og begynner på utsiden selvom ho vet godt hvor inngangen er da hun bruker den vanligvis.

Er det noen der ute som har vært borti noe lignende eller vet hvor hun gjør dette? Ser jo ikke ut som hun har det bra når ho gjør det så vil gjerne få ordnet opp i dette og få ho tilbake normalen :/
Kørsti er offline   Svar med sitat
Gammel 25-11-2015, 20:19   #2
Reptilfreak

Standard

Ho ser helt fin ut og viser ingen andre tegn til hvorfor hun har denne oppførselen..
Gammel 25-11-2015, 21:23   #3
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Hvordan ser terraet ditt ut? Har du en skikkelig klatrebakgrunn?Det er noe som blir brukt flittig, og jeg vil gå så langt som å si at det er ett absolutt must til skejggiser.
Har en kort periode holdt skjeggiser i terra uten gode klatremuligheter, og det resulterte i mindre effektive klatremforsøk. På vegger, prøve å få tak i lampe og uro generelt.

Ikke at jeg er bombesikker, men misstenker at den lille frøkna di kanskje heller er en liten tass også, framfor tasseline? Veldig typisk oppførsel for skjeggishanner dersom de ser sitt eget speilbilde
Gammel 25-11-2015, 21:46   #4
Reptilfreak

Standard

Er noen store greiner som det går ann å klatre på, men er jo litt begrenset hvor hvor det blir inne i terrariet. Men døra er åpen og det er masse å klatre på utenfor..

Det kan hende, har vært litt vanskelig å sjekke før størrelsen ho er i nå, var bare beskjeden jeg fikk da jeg kjøpte ho. Men om det er en hann og han gjør det pga speilbilde, er dette noe den vil gjøre evig eller hva skjer? vet at de er i seksuell alder rundt nå så hvor lenge varer den perioden?
Gammel 25-11-2015, 22:06   #5
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Kørsti Vis post
Er noen store greiner som det går ann å klatre på, men er jo litt begrenset hvor hvor det blir inne i terrariet. Men døra er åpen og det er masse å klatre på utenfor..

Det kan hende, har vært litt vanskelig å sjekke før størrelsen ho er i nå, var bare beskjeden jeg fikk da jeg kjøpte ho. Men om det er en hann og han gjør det pga speilbilde, er dette noe den vil gjøre evig eller hva skjer? vet at de er i seksuell alder rundt nå så hvor lenge varer den perioden?

Da syns jeg du skal gå til innkjøp av matrialer, og stelle i stand en skikkelig klatrebakgrunn.

Det er vel og bra at h*n får mulighet til å røre seg litt utenfor terraet i blandt, men når alt kommer til alt er terrariumet hjemmet til skjeggisen, og det er der den skal være.. Det bør jo derfor dekke alle behov, skikkelige klatremuligheter inkludert. Ett par grener eller så dekker vel gjerne ikke det behovet fult ut.

Nei, du kommer nok ikke rundt det å ha en klatrebakgrunn. Ikke er det spesielt dyrt, og morro å bygge å fikse sammen er det og, se prosessen og framskritt!
Det finnes mange guider og inspirasjon på nettet!

Har hatt flere skjeggishanner over noen år, og samtlige av de gikk aldri ''lei'' ungkarsoppførselen.. Det er rett og slett slik skjeggishanner er.

Dersom du har 4 glassvegger, uten at noe er tildekt, gjør du det jo selvfølgelig værre da agamen aldri kan ''komme unna'' sitt eget speilbilde.

Slik oppførsel minsker betraktelig med en skikkelig bakgrunn, da den gjerne dekker bakveggen og store deler av/hele sideveggene.
Agamen bruker jo flittig høyden og kommer ''unna'' seg selv.

Etter min erfaring så blir de stresset av å alltid ha speilbildet sitt uansett hvor enn de snur seg, og da er slik oppførsel du beskriver ekstra tydelig.

Jeg kan LOVE deg, at med en skikkelig klatrebakgrunn vil du nok utelukkende få en roligere, mindre stresset og mer avslappet agam.
Gammel 25-11-2015, 23:16   #6
Reptilfreak

Standard

Gir veldig mening det du sier der, så tror jeg må bygge det om. det stemmer enda mer mtp på at vi nylig flyttet han/hun og nå skinner det mer i sideveggene.

Tusen takk for svar, skal si ifra om det dette løser problemet
Gammel 26-11-2015, 00:46   #7
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Kørsti Vis post
Gir veldig mening det du sier der, så tror jeg må bygge det om. det stemmer enda mer mtp på at vi nylig flyttet han/hun og nå skinner det mer i sideveggene.

Tusen takk for svar, skal si ifra om det dette løser problemet
Da er jeg rimelig sikker på at vi har funnet ut hvor feilen ligger, klassisk skjeggishanner. De er veldig territoriale, og nokså dumme - så speilbildet er en ''annen'' hann og slikt kan man jo ikke ha noe av!

Hadde vært knallers å høre om spådommen min er rett, og om du ser drastiske endringer etter bakgrunn er på plass!

Lykketil!
Gammel 07-01-2016, 14:58   #8
Reptilfreak

Standard

Hei igjen og beklager sent svar, men kan fortelle at "han" som det er etter nærmere undersøkelser og en liten rutinesjekk hos veterinæren, hvor alt var bra

Etter å ha endre hele layouten i terran så ga han seg rimelig kjapt med sideveggene, men til vår underholdning så var det en periode med litt leting høy og lavt etter "de andre".
Han forsatte litt lenger på framveggen men nå gjør han det bare hvis han er sulten eller har lyst på kontakt, noe han aldri ville ha før

Takk igjen for svar
Svar

Emner
adferd, skjeggagam, stress?

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Merkelig oppførsel😁 Pinki Taranteller 18 05-12-2013 23:43
G. Rosea, merkelig oppførsel Ande Taranteller 11 06-10-2012 18:25
Snoken har en merkelig oppførsel:/ Bredo Slanger 0 03-06-2011 22:40
Merkelig oppførsel oyvindlm Taranteller 3 13-03-2010 21:53
Merkelig oppførsel! Tarantellen Taranteller 4 29-08-2007 09:52

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 13:45.