"

Øgler Her kan du snakke med andre om øgler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 04-04-2015, 20:06   #1
Junior Member

Medlem siden: Apr 2015
Alder: 42
Meldinger: 3
Standard Omplassering av Skjeggagam

Jeg har tatt på meg å omplassere en skjeggagam. Jeg vet ikke hvor gammel den er, men den ser dessverre ikke ut til å ha det bra nå. Den er lite aktiv, tynn og sover det meste av dagen.

Jeg kan ikke beholde den selv på grunn av små barn i huset og mangel på interesse, selv om den er aldri så sjarmerende.

Er det noen her som har mulighet til å gi den ett godt hjem? Ta kontakt på PM hvis du kan hjelpe. Holder til i Oslo/Østfold

PS: Beklager om jeg poster i feil del av forumet, men jeg ble usikker på hvor dette hørte hjemme.
Sabira er offline   Svar med sitat
Gammel 04-04-2015, 21:18   #2
Reptilfreak

bushman sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Sted: Töcksfors. (Svensk side av grensa ved Østfold)
Meldinger: 1,119
Standard

Desverre så hører ikke dette hjemme noen sted på dette forumet pga lovverket i Norge.
Men på repti.net kan man legge ut slike annonser.
Lykke til. Håper du finner et godt hjem til krabaten.

http://repti.net/modules/Startpage/D...sModulerID=132
bushman er offline   Svar med sitat
Gammel 04-04-2015, 23:03   #3
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

At den sover mesteparten av dagen og er lite aktiv kan forøvrig være helt naturlig da de i vintermndene ofte går i dvale, samme F hva du syns om det...
Gammel 05-04-2015, 01:51   #4
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Alder: 29
Meldinger: 1,489
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
At den sover mesteparten av dagen og er lite aktiv kan forøvrig være helt naturlig da de i vintermndene ofte går i dvale, samme F hva du syns om det...
Kanskje en litt annen tone kunne være greit å bruke når det kommer splitter nye og usikre medlemmer her inne og spør om råd i en tilsynelatende kjip situasjon? Ikke rart folk flykter fra reptilfreaks når det kommer sånne svar..
Er forøvrig noe uenig i mistanken din utifra hva slags informasjon trådstarter kom med - for eksempel, legg merke til at den visstnok er tynn.
Er dog enig i at det kan være medbringende siden det nettopp har vært vinter, men tenker i så tilfelle at det kan være feil temperatur, lys, mat eller lignende som gjør dette.

Sabira: Velkommen hit til RF! Som Bushman skrev så er det imot reglene å legge ut annonser her, nettsiden han nevnte brukes til det meste av kjøp/salg i Norge. Ønsker deg lykke til!
Skulle du ønske å beholde den og har spørsmål så må du bare lage innlegg for det er nettopp det Reptilfreaks er for Mange folk med lang erfaring med skjeggagamer her inne.
Gammel 05-04-2015, 02:28   #5
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Freddy90 Vis post
Kanskje en litt annen tone kunne være greit å bruke når det kommer splitter nye og usikre medlemmer her inne og spør om råd i en tilsynelatende kjip situasjon? Ikke rart folk flykter fra reptilfreaks når det kommer sånne svar..
Er forøvrig noe uenig i mistanken din utifra hva slags informasjon trådstarter kom med - for eksempel, legg merke til at den visstnok er tynn.
Er dog enig i at det kan være medbringende siden det nettopp har vært vinter, men tenker i så tilfelle at det kan være feil temperatur, lys, mat eller lignende som gjør dette.

Både ja og nei - det var overhode ikke ment slik du oppfattet det.
''Du'' i denne sammenhengen, er alle og enhver som holder skjeggiser. De går i dvale når de måtte føle for det, samme F hva slags formeninger eieren egentlig måtte ha om det. Det var underlagt en humoristisk tone i siste setning, selv om jeg kan se at den kan ha lett for å tolkes feil. Dvaler kan komme på de verste tidspunkt, og det er fint lite en kan gjøre med det, uheldigvis.

Tynne, avmagre, syke og på grensa til utsulta skjeggiser kan også gå i dvale, så selv om det kan være relevant, utelukker det absolutt ikke det teorien om at det faktisk kan dreie seg om dvale. Vi befinner oss enda i de korrekte mndene for denslags..

Jeg har selv måtte avlive en skjeggagam som uheldigvis gikk i dvale på helt feil tidspunkt. Dyret var fullvoksent, dehydrert, full av parasitter og knappe 250 gram om jeg husker korrekt, men var på bedringens vei før dvalen meldte sin ankomst. Og bestemmer de seg først for å dvale, er det svært, svært lite en faktisk kan gjøre med det. Heve temperaturene, senke dem, att og fram, simulere dagtid, natt - alt.

( Det har forøvrig ikke vært vinter, det er vinter.. Ihvertfall i Nord-Norge.. )
Gammel 05-04-2015, 18:01   #6
Junior Member

Standard Takk for svar :)

Tusen takk for svarene og tilbakemeldinger med tips. Det setter jeg stor pris på. Situasjonen er ikke enkel, og dessverre kan jeg ikke beholde den selv. Jeg er veldig glad i dyr, og vil kun det beste for denne lille krabaten.

Jeg har heldigvis fått kontakt med noen som kanskje kan hjelpe meg, så jeg krysser fingrene for at det løser seg.
Gammel 06-04-2015, 17:52   #7
Reptilfreak

Bluemarble sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Sted: Finnmark
Meldinger: 988
Standard

Ville bare si velkommen til RF
Flott at du tar deg bryet med å omplassere, dessverre så setter lovverket (Egentlig ment for å beskytte dyrene) dyrene i ekstremt kipe omstendigheter. Totalforbudet kan gjøre omplassering mye vanskeligere enn hva det kunne ha vært, med omrettning av disse dyrene. Hvor samtlige dyr også er født og oppvokst i Norge og er minst like Norske som meg og deg.

Ville bare si lykke til.
Gammel 07-04-2015, 02:07   #8
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Om et dyr lider og trenger hjelp til omplassering så har vi hatt en uskreven regel her inne hvor vi lar slike tråder som denne bli stående en stund slik at dyret har en sjanse til å få et nytt godt hjem. Dette er en regel vi har praktisert på skjønn i noen år nå.

Dyrevelferd bør stå sterkere enn et foreldet stivbeint regelverk som ikke vet hva god dyrevelferd er.
Frogger er offline   Svar med sitat
Følgende 7 medlemmer liker Frogger sitt innlegg:
Gammel 08-04-2015, 16:52   #9
Junior Member

Standard Løst seg

Tusen takk for all vennlighet! For å ikke skape problemer noe sted kan dere bare slette denne tråden. Det har heldigvis løst seg og h*n har fått ett nytt hjem hos noen som virkelig vet hva de driver med. Takk igjen for råd og tips
Følgende 3 medlemmer liker Sabira sitt innlegg:
Gammel 08-04-2015, 21:49   #10
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

SUpert!
Frogger er offline   Svar med sitat
Svar

Emner
gis bort, omplassering, skjeggagam, Øgler

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Omplassering Bluemarble Reptiler 1 21-05-2014 16:16
Hvordan se forskjell på dverg skjeggagam og skjeggagam connieregina Agamer 18 03-08-2011 08:47

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 20:57.