"

Øgler Her kan du snakke med andre om øgler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18-12-2008, 19:47   #1
del
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Der det alltid regner
Meldinger: 5
Standard Skjeggis

Nå vet jeg ikke om jeg har lagt inn riktig her, er litt vanskelig å finne frem =P

Men ja, poenget =) jeg har nå vurdert å gå til anskaffelse av en skjeggis!
Har lest en god del om de etterhvert, og de er ganske facinerende og fine=) har 2 taranteller fra før av og det er ikke alltid lett å gi seg med bare de =)

Men jeg har lest noe om dverg skjeggiser ( pogona henrylawsoni), og lurer på om de er veldig vanskelig å få tak i? Har bare funnet et par steder de er nevnt..

Også, hvis jeg skal ha 2 skjeggiser (pogona vitticeps), hvor stort terrarie trenger de? Og nå snakker jeg anbefalt størrelse, ikke noe minstemål.

Håper jeg har lagt ut riktig nå så jeg ikke får kjeft =P
del er offline   Svar med sitat
Gammel 18-12-2008, 23:41   #2
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 30
Meldinger: 1,626
Standard

Hei!

Jeg har sett et par P.henrylawsoni til salg på repti over tiden. Men såklart ikke like mange som vanlige P.vitticeps.

Minstemål (også anbefalt) på en voksen skjeggis, er 150x50x50cm.
Selv bruker jeg 150x60x80cm, men vil du gi de/den mer plass, så er det ikke noe i veien å gjøre det.
Jo større jo bedre, er det ikke noe som heter det?
Men hvis du skal ha 2 stk, så vil jeg anbefale 2 hunner, dette er av en enkel grunn, hannen kan mase VELDIG mye på hunnen, som stresser henne og hun vil ikke leve et godt liv.

Men du kan jo vente på at Gibbs på forumet her kan svare til deg, vår egen skjeggis ekspert

Anyways, lykke til!
Gammel 19-12-2008, 01:22   #3
Reptilfreak

silke sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Rogaland
Alder: 37
Meldinger: 347
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Androctonus Vis post
Men hvis du skal ha 2 stk, så vil jeg anbefale 2 hunner, dette er av en enkel grunn, hannen kan mase VELDIG mye på hunnen, som stresser henne og hun vil ikke leve et godt liv.
Etter egen erfaring vil jeg si at to hunner stresser hverandre mer enn èn han og èn hun da hunnene vil bite i halene til hverandre. Ikke er det fint heller med avbitte haler....
Gammel 19-12-2008, 08:28   #4
Reptilfreak

Sathanas sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Østfold, Fredrikstad
Meldinger: 88
Standard

Er det noe sted man kan se forskjellen på de forskjellige pogonaene?
Sathanas er offline   Svar med sitat
Gammel 19-12-2008, 17:39   #5
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Hei Del.

Her har du litt informasjon om skjeggagamer.
Les så mye du orker
Kom med spørsmål som du ikke finner svar på, så skal vi svare så godt vi kan.

http://www.reptilfreaks.no/forum/ogl...vitticeps.html
http://www.reptilfreaks.no/forum/ogl...jegg-agam.html
Teo, en Skäggagam

Her er det masse info. Lykke til på letingen.
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 19-12-2008, 17:51   #6
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av silke Vis post
Etter egen erfaring vil jeg si at to hunner stresser hverandre mer enn èn han og èn hun da hunnene vil bite i halene til hverandre. Ikke er det fint heller med avbitte haler....

Etter egen erfaring med å ha to hunner...
Har du erfaring med å ha en han og en hun?

To damer sloss av og til, mens hannen terroriserer hunnene hele tiden, dagen lang..
Er man heldig, så kan man få en han som ikke er helt gal på damene, men dem er det få av.
Tror det beste er om man har han og hun fra de er ganske unge sammen. Da er det lettere å få dem til å kunne leve side om side, men er hannen litt små-gal som vår hanne, så kan man bare glemme å la dem gå sammen. Hannen dominerer og psyker ut damene hele tiden. Hvis man har en han fra før og kjøper seg en dame og tar dem sammen, så er det et rent helvete..leeenge..
Vi fikk høre at man kan kjøpe to hunner til hannen som vi hadde fra før og la dem gå sammen. Det blir litt kaos og stress i begynnelsen, men dette vil avta..i vårt tilfelle NOT. Jeg orket ikke å sitte å se på at damene løp som gale rundt i terrariet med hode langt nede og super stressa som om de skulle bli spist hvert sekund. Vi holdt på i et par uker med dette, så bygde jeg nytt bur, kun til damene

To damer som lever sammen sloss av og til. Våre gjør det mest rundt sommer tider fordi det lever en gutt i buret ved siden av. De blir parre-klare og krangler litt om han, men det kan ikke sammenlignes hva hanner gjør med damene, så å si at det er mere stress med to damer en det er med en han og en hun er i de fleste tilfeller ikke sant.

Jeg vil ikke anbefale noen nybegynner å kjøpe to øgler samtidig, så det er sagt!
Kjøp en og blir man sykelig glad i disse krabatene og man er interresert i å legge en del tid i denne hobbyen, så kjøp en til eller flere

Sist endret av Gibbs; 19-12-2008 kl 18:00.
Gammel 22-12-2008, 18:43   #7
del
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Der det alltid regner
Meldinger: 5
Standard

Takk for svar! =)

Jeg bare tenkte på 2, sånn om de skulle ha selskap i hverandre=) men de trenger kanskje ikke det?
del er offline   Svar med sitat
Gammel 22-12-2008, 22:05   #8
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Standard

Skjeggis kan leve alene.
Selskap får dem av deg, men har man flere, trenger dem ikke like mye oppmerksomhet av eier fordi dem får litt selskap i hverandre også.

Men hvis du kjøper deg to unge skjeggiser og ikke vet kjønnen på dem, så må man ha plass til to bur hvis man må skille dem pga krig i buret og det koster penger.. Det koster dobbelt så mye i mat å ha to stk, dobbelt så mye strøm og dobbelt så mye svette i rengjøring ++ Det er helt klart et par ting man bør tenke over hvis man ønsker å kjøpe to skjeggiser i stedet for en

Sist endret av Gibbs; 22-12-2008 kl 22:11.
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skjeggis enterthecircus Agamer 2 01-05-2008 20:28
Egg på skjeggis... Adriano Agamer 30 08-03-2008 16:02
Skjeggis unearth Agamer 32 22-12-2007 15:48
skjeggis primero Agamer 17 29-08-2006 22:22

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:11.