"
<!-- google_ad_section_start -->Leopard gekko caresheet<!-- google_ad_section_end -->
Leopard gekko caresheet
Tarantellen
Published by Tarantellen
04-09-2007
Standard Leopard gekko caresheet

Leopard gekko - Eublepharis Macularis

Hvorfor burde jeg skaffe meg en leopard gekko?:
Først og fremst må du være klar over at dette er et dyr som ikke er lovlig i Norge, vurder nøye om du tror du er kapabel til å holde den/de noenlunde skjult, visst blir tatt så må du riktignok ut med en bot, men den/de stakkars gekkoene må mest sannysnlig bøte med livet.

Men når det er sagt så er disse dyrene perfekt for deg som vil ha noe litt annerledes enn en hund eller katt, og i mine øyne er det helt klart det beste nybegynnerreptilet! De er lettstelte, kan lett bli tamme, tar ikke stor plass og er ekstremt lite agressiv. I dette caresheetet får du vite litt om stell og hold av leopard gekkoer.

Naturlig habitat: Leopard gekkoen stammer fra India, Afghanistan og Pakistan der de lever i tørre steinområder.

Terrarie: For 1 leopar gekko burde du minst ha 65*40*30 (L*B*H) cm stort terrarie, flere gekkoer betyr større plass. Max 1 hann pr terrarie(!)

Innredning: Som bunnsubtrat bruker jeg selv sand med en del skiferstein over der igjen. Mange mener at sand kan være farlig for leopard gekkoene i og med at de kan få forstoppelse av det, unge individer er spesielt utsatt for dette, hos voksne er det noen som mener at det ikke er noen fare og noen mener at det er potensielt veldig farlig for leopard gekkoer, men den diskusjonen skal vi ikke ta nå. Det aller beste underlaget er nok kunstgress helt uten "nudder" som klørne kan sitte seg fast i eller heller og steiner, slik som de har i det naturlige habitatet sitt.

Du vil også trenge en varmematte som dekker 1/3 til 1/2 del av terrariet. Der bør tempen være på rundt 30-33 grader slik at dyrene kan varme seg visst de føler for det. På den kalde siden kan det være normal romtemperatur, 20+, helst rundt 25 grader. På natten kan tempen gjerne synke ned til rundt 18-19 grader. Luftfuktigheten kan være det samme som i et normalt hus (ca 40-55%) men de må hele tiden ha tilgang på friskt vann og en fuktboks. En fuktboks er en boks (isboks e.l.) som du ligger et lag med vermeculite i (ca 3 cm,) fukter vermeculiten slik at du akkurat kan presse litt vann ut av den. Så lager du et lite hull på siden (3-4 cm, diameter) slik at
gekkoene kan krype inn og ut som de vil. Fuktboksen vil de bruke ved hamskifte, egglegging og ellers visst de føler behov for det.

Også må du ha gjemmesteder. Exo-terra hulene er perfekt til dette, de får du kjøpt i de fleste dyrebutikker. Eller du kan være kreativ. Husk at leopard gekkoer liker det litt trangt, så er ikke nødvendig med kjempestore huler, men ikke bruk opp allt arealet på innredning. MINST et gjemmested pr leopard gekko!

Du kan også ha et par ting som leopard gekkoene kan klatre litt i, de er ikke veldig gode klatrere, men de virker som de liker å klatre litt. I tillegg er det god mosjon for dem. En mangroverot uten spisse kanter er veldig fin til dette.

Rengjøring: Leopard gekkoer finner seg som oftest et sted de anvender som toalett, du finner nok raskt ut av hvor det er. Der må du sjekke ofte, gjerne daglig etter avføring. Så forhindrer du at deg og dyrene dine kan bli syke av bakterier. Bunnsubtratet ville jeg byttet/vasket minst 3 ganger i året.

For: Her er det mange forskjellige meninger. Men det viktigste er at du varierer litt. Her er en liten liste over hva du kan gi dem: B. Dubia kakkerlakker, sirisser, gresshopper, skrukketroll, pinkies, zophobas og melormer.

Tilby leopard gekkoene gjerne mat hver/annenhver dag, og la den spise seg mett. Eneste grunnen til å ikke burde gjøre dette må være visst gekkoen er skikkelig overvektig, da må man selvfølgelig kutte ned på foringen.

Pinkies, melorm og zophobas bør du helst ikke gi alt for ofte, da det er veldig mye fett i dette.

Leopard gekkoen er nattaktiv og jegerinstinktet vil være mer til stede om kvelden/natten etter at solen har gått ned (lyset blitt slukket)

Kalk/vitamintilskudd er veldig viktig til hvert måltid. Du kan enten få kjøpt vitaminblanding i dyrebutikken med kalk, som trolig er det beste. Eller vitaminblanding+kalk. Dette bare drysser du godt over foret før du forer gekkoene.
Jeg tog min nystemte Cithar i Hænde. Sorgen forgik mig pa Ulrikens Top.Tænkte paa Bauner, om de skulde Brænde. og byde Mandskab mot Fienden op. følede Freden, blev glad i min Aand. og greb til min Cithar med legende Haand
Article Tools

Closed Article

Emner
caresheet, gecko, leopard

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
uv lys til leopard gecko Piloten Utstyr 24 03-01-2011 11:16
Mat til Leopard gecko LeoGeck Leopardgekkoer og andre Eublepharis 17 02-12-2008 22:33
viper gecko caresheet bendick2112 Gekkoer 5 31-10-2007 18:13
Leopard Gecko. LeoGeck Leopardgekkoer og andre Eublepharis 1 13-02-2006 08:38

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:51.