"
<!-- google_ad_section_start -->Gargoyle gekko<!-- google_ad_section_end -->
Gargoyle gekko
royy
Published by royy
06-02-2007
Standard Gargoyle gekko

Legger ut en liten caresheet om gargoyle gekkos, som er basert på egen erfaring samt info fra diverse steder.

Beskrivelse

R.auriculatus er en kraftig gekko art som stammer fra New Caledonia hvor de først var antatt å være utryddet. På 90 tallet ble de funnet, usikker på hvem som oppdaget dem igjen, men etter det ble de avlet på i fangenskap og per dags dato finnes det endel fine og spennende fargevarianter.

Størrelse
Varierer men opp mot 20cm, og fra 40-60gram er vanlig.

Hold

R.auriculatus er en semi-arboreal gekko og kan ofte finnes på bakken og i nedre deler av vegetasjon. Som substrat bruker jeg selv jord som er smått blandet med sand og deretter bark og mose.

Terraet bør være litt høyt og være godt innredet med planter, greiner og endel gjemmesteder. Til å dekke veggene har jeg[/b] selv brukt kokospaneler og kan anbefale dette. I panelene har jeg festet noen falske planter med tette blader, dette er ikke for beplantning men blir heller brukt som gjemmested. Coco-hut er noe som også funker bra. Da gjerne både på bakkenivå og festet til veggen.

Temperatur
Til disse gekkoene fungerer rom temperatur helt fint. De tåler litt kulde men kommer temperaturen opp mot 30grader vil de bli stresset og over tid ta skade av det. Jeg holder mine rundt 25grader og har en spot som står på deler av dagen, denne peker mot en skråstilt rot, men midtpunktet holder 27-28grader.

Fuktighet
De skal ha det litt fuktig men en dusj i terraet 1-2 ganger daglig bør holde.

Mat og næring
Som mat kan man bruke både vegetabilsk og animalsk føde. Mine spiste en stund lett sirisser, kakkerlakker og andre fordyr, men gikk etterhvert over til å spise mer frukt.

Jeg gir mine moon-drops og bone-aid kalsium drops 1 gang i uka. Hver 2-3 dag setter jeg inn en liten skål e.l med phelsumafor eller barnemat med frukt som banan,mango, papaya. Innimellom de dagene gir man de sirisser, kakkerlakker eller andre fordyr.
Jeg lar gjerne fordyrene være i terraet selvom de ikke blir spist, fordyrene vil som oftest spise av barnematen/annet kommersielt for og vil derfor

1. Ikke miste noe spesiellt med næring
2. Være lettere å fange siden de må fram for å spise

man bør jo selvfølgelig begrense hvor mange fordyr man har i terraet så man ikke stresser dyrene unødig.
Det finnes også et kommersielt for tilegnet gargoyles, men dette må etter all sannsynlighet bestilles fra utlandet.

En vannskål bør alltid være tilgjengelig, selvom de som oftest drikker av blader o.l etter spraying.

Avl
Ã… kjønnsbestemme R.auriculatus bør være mulig rundt 6-7måneders alderen, men det tar fortsatt et godt halvår ekstra før de begynner å bli kjønnsmodne. Enkleste måten å se forskjell er å se etter to buler ved haleroten, som vist på bilde1. Er man i tvil kan man se etter porer rett over anal-åpningen som vist på bilde2. Man kan dog trenge forstørrelsesglass. Porene er små svarte prikker med lyse ringer rundt. Hunnene kan ha 1 rad kanskje 2. Hannene som oftes 3 eller flere.

Hanner er sjeldnere enn hunnene og kan ofte koste opptil dobbelt så mye.
De fungerer fint som par, men kan også holdes i grupper med 1 hann og flere hunner. Par skal visst fungere best, og om mulig skal man sette de sammen i et terra som er ukjent for begge. Når det er sakt er det ikke alle par som fungerer og R.auriculatus kan være litt vriene å avle på.
Blir det derimot egg bør de klekkes ved 25-28grader.

En viktig ting med juveniler og nyklekkede unger er å ha tilstrekkelig fuktighet for å unngå problemer ved hamskifte.

Annet
Det er en forholdsvis rolig art som kan virke sløv og treg, og selvom de kan håndteres bør man være veldig forsiktig, for tro meg, når de først bestemmer seg for å hoppe så hopper de utrolig mye bedre enn hva man skulle tro. Store, kraftige dyr, men de spretter godt.

[youtube]AGG6HqPHP7M[/youtube]

En annen morsom ting med gargoyles er at de har en gripe(prehensile)hale som de bruker til klatring, og har ved flere anledninger hatt de hengende i fingen mens de strekker seg etter en plante eller grein.

Ville ikke ta sjansen på å stresse med bilder mens den henger etter bare halen, men på bilde under ser du i prinsipp hvordan den fungerer.

En liten ulempe derimot er at de ofte synes hånd er synonymt med toalett, men er man forsiktig så går det som oftest fint.

Konklusjon
Kan anbefale denne arten til alle som har tidligere erfaring med gekkoer, gjerne innen Rhacodactylus familien, eller andre lignende gekkoer. Kan være litt tilbaketrukken på dagtid, selvom de fra tid til annen er framme og soler seg. Men på kveldstid og nattestid er det mer liv. En art jeg definitivt kommer til å fortsette med.
Hvem kan vel motstå slike øyne? :wink:
Article Tools

Closed Article

Emner
gargoyle, rhacodactylus auriculatus

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
Frog eye gecko (wonder gecko) Ricky-man Gekkoer 5 01-05-2008 14:38
Informasjon om Gargoyle-gekko ragman Gekkoer 3 04-03-2008 12:23

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:44.