"
Gammel 14-08-2011, 21:42   #1
Reptilfreak

tsrebel sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Oslo
Alder: 41
Meldinger: 433
Standard TSrebels snegler

En av se store hagesenglene (Cepaea nemoralis) (ikke helt voksen):

En av de unge vinbergsneglene (Helix pomatia):

Voksne vinbergsnegler:

Oppdateringer vil bli å finne her.
tsrebel er offline   Svar med sitat
Gammel 14-08-2011, 21:43   #2
Reptilfreak

Rubenevo sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Sted: oslo
Alder: 23
Meldinger: 535
Standard

kule de der!
hvor fikk du dem?
Gammel 14-08-2011, 21:48   #3
Reptilfreak

tsrebel sin avatar

Standard

Av en god kompis. De lever vilt i Norge, men bare enkelte steder. Og det er som kjent ulovlig å ta med seg hjem dyr som lever vilt.
Gammel 18-08-2011, 22:32   #4
Reptilfreak

tsrebel sin avatar

Standard Nytt hjem til sneglene

Den store pet-boksen de hadde ble fort invadert av blomsterfluer (noen små som fløy rundt og parra seg både inni og utenfor). Det ble til slutt uutholdelig mange (for meg, tror ikke de plaga sneglene). Derfor henta jeg ned det gamle 30liters akvariet fra loftet og satte i gang med et prosjekt jeg alltid har drømt om:

Jeg satte inn ei glassplate som jeg festa med akvariesilikon. Dette er selvsagt ikke så fancy som mye av det jeg har sett her inne, men jeg er ikke voldsomt nevenyttig. Og ikke særlig tålmodig (de observante vil se at glassplata står litt skeivt). Jeg brukte bare en vanlig fotoramme, så den er for svak til å holde særlig trykk.

Jord og mose skråner ned fra skilleveggen. Etter hvert skal jeg anskaffe noen planter som trives både under og over vann. I mellomtiden får jeg krysse fingrene for at landsneglene ikke faller oppi akvariedelen og drukner. Afrikanske kjempesnegler er på vei.

I akvariedelen er det nå Coop kattesand, javamose, termometer og varmekolbe (skimtes i bakgrunnen). Eplesnegler og et par andre typer snegler er på vei. Foreløpig har jeg ingen pumpe og er usikker på om det er nødvendig. Eplesneglene kan i alle fall ta inn luft fra over vannet.

Det jeg mangler er et akvarium med de samme grunnflatemålene (48cm x 25cm) uten bunnplate. Tanken er å sette akvarium nr2 oppå det første, slik at sneglene kan klatre litt i høyden. De jeg har nå liker i alle fall det. Da kan jeg fylle på med mer mose og jord uten at de får for lite plass over jorda.

Her er alle mine nåværende snegler på ett fat under flyttinga:

Sist endret av tsrebel; 18-08-2011 kl 22:44. Begrunnelse: skrivefeil
Gammel 18-08-2011, 22:46   #5
Reptilfreak

Martink sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 37
Meldinger: 1,148
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (14)
Standard

Fine dyr disse sneglene også ja!
Artig byggeprosjekt!
Martink er offline   Svar med sitat
Gammel 19-08-2011, 02:43   #6
Reptilfreak

tsrebel sin avatar

Standard

Takk
Og jeg innser allerede at dette ikke er nok. For det første har jeg allerede for mange snegler, og jeg ønsker meg flere og større. Så da blir det et større byggeprosjekt på meg, men da uten et inkludert akvarium. Vurderer å bruke ei bokhylle jeg har, siden jeg ikke har noe egnet snekkerverksted. Den må da males med silikon og få 10cm høyt glass på begge sidene. Resten kan være netting i første omgang, men bør ideelt sett være glass og litt netting for å holde på fuktigheten. Får legge det ut under prosjekter etter hvert.
Gammel 19-08-2011, 03:13   #7
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Alder: 26
Meldinger: 2,014
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (32)
Standard

Vinbergsnegler er kule!
Vil veldig anbefale å ha et lokk eller noe over akvariedelen sien sjangsen er ganske stor for at en snegl eller 3 detter oppi og drukner.

Hvis du vil at vinbergsneglene skal avle så er det en god ide å doble substrat mengden slik at de har god plass å legge eggene sine (De legger egg under jorden).
Christoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 19-08-2011, 08:05   #8
Reptilfreak

tsrebel sin avatar

Standard

Takk for tips!
Jeg har stelt meg litt dumt med skilleveggen til å kunne legge lokk over. Håper å forhindre drukningsdød ved å fylle akvariedelen med planter. Landsnegler kan komme seg opp hvis de bare har nok å klamre seg til. Foreløpig har det gått bra og jeg så nettopp noe veldig fascinerende:

Hin stod der og drakk store slurker, og jeg kunne se at han svelga, før hin foretok en elegant sving tilbake på trygg (?) avstand fra vannet. Like etter gjorde en av de største vinbergsneglene det samme, men jeg kunne ikke se at hin svelga fordi huden deres er tjukkere. Og ingen av dem falt i vannet

Sist endret av tsrebel; 19-08-2011 kl 08:07. Begrunnelse: skrivefeil
Gammel 20-08-2011, 01:09   #9
Reptilfreak

tsrebel sin avatar

Standard

En liten billedløs (foreløpig) oppdatering:
  • Jeg har dobla mengden bunnsubstrat ved å blande inn mer kattesand. Nå rekker det opp til kanten av skilleveggen. Det blir fort for vått nedi der, noe som skyldes at jeg var litt for urutinert og utålmodig da jeg satte inn skilleveggen. Det er gliper i silikonen og disse lekker (bare litt, men det er litt for mye). I tillegg dusjer jeg litt for ofte, men det skal det nå kuttes kraftig ned på!
  • Jeg har lagt ei brødfjøl av plast over landdelen for å få opp luftfuktigheten. Jeg har fortsatt myggnetting over hele toppen, la bare plastfjøla over. Lyset er fokusert over akvariedelen, og sammen med varmekolben er temperaturen i vannet nå 25 grader - et par grader over tempen i lufta utenfor. Dette bør gjøre det ganske unødvendig å dusje sneglene.
De ser ut til å trives veldig godt nå. Vinbergsneglene er noen matvrak, men hagesneglene har ikke vært så ivrige på agurken. Nå har jeg supplert med fiskefor og kattemat, i håp om at hagesneglene liker det bedre, og det ser foreløpig lovende ut.
Når jeg får akvariesneglene oppi kommer det til å bli skikkelig livlig. Gleder meg også til flere planter, både over og under vann.

Evaluering

Hvis jeg skulle gjort det hele på nytt, ville jeg:
  • Brukt et større akvarium
  • Ikke gitt meg med silikonen før jeg var 100% sikker på at det var tett.
  • Bygd opp landdelen med en bit isopor og leca rundt
  • Ikke blanda så mye mose i jorda, men lagt den oppå i stedet
  • Sørga for mulighet for oppsuging av overskuddsvann fra bunnen av terra-delen (dette vil jeg sannsynligvis fikse neste gang jeg bytter ut substratet. Blir takknemlig for forslag til løsning.)
Jeg er fortsatt ute etter et akvarium nr. 2 til å ha på toppen av det første. Tror det beste vil være å lage/skaffe (forslag?) en list med lufting mellom og snu det øverste akvariet på hodet. Da bør luftfuktighet og luftingbli godt ivaretatt.

Hovedprosjektet framover blir likevel å få tak i et ExoTerra til afrikanske kjempesnegler. Håper jeg får råd til det en vakker dag...
Gammel 20-08-2011, 02:34   #10
Reptilfreak

tsrebel sin avatar

Standard

Og ikke før jeg hadde skrevet det oppdaga jeg hva som skjedde. Nå får jeg ikke endra innlegget, så det får bare stå her til spott og spe. Tenke først og handle etterpå? Har jeg aldri hørt om. Raske løsninger er mitt varemerke...
Det som skjedde da landdelen fikk bedre drenering, uten at lekkasjen fra akvariedelen ble tetta, var selvsagt at vannet rant enda raskere fra den ene delen til den andre. Innen kort tid var vannstanden høyere enn noen gang i terra-delen. Man burde ikke være rakettforsker for å forutse det.

Jaja. Nå er jeg i gang med å tømme hele greia for å legge på ny silikon. Selvsagt burde jeg ta bort den gamle silikonen, men det aner jeg ikke hvordan jeg gjør og som vanlig vil jeg at alt skal gå raskt. Vi får se...
Svar

Emner
hagesnegl, snegler, vinbergsnegl

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Lys og varme for snegler? tsrebel Andre virvelløse dyr 9 10-10-2011 13:17
Kombinasjon med snegler tsrebel Skilpadder 1 13-08-2011 22:15
snegler i akvariet. Rep Skilpadder 19 17-03-2009 18:28

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 21:28.