"
Gammel 05-11-2009, 13:49   #11
Guest

Medlem siden: May 2009
Sted: Buskerud, Drammen
Meldinger: 162
Standard

sorry, men jeg må nok skuffe dere for jeg får ikke mulighet til å ta bilder i dag heller (høstfest på skolen om noen timer) men i morgen kan jeg garantere dere at det kommer bilder

Så har jeg noen spørmål som jeg håper noen kan svare på:
Pleier billene å flytte på seg eller er det vanlig at de ligger på samme sted over lengre tid?
Graver billene seg kun ned når de skal legge egg?(3 har gravd seg ned allerede)
stokken er offline   Svar med sitat
Gammel 05-11-2009, 14:08   #12
Reptilfreak

Nikazo sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: buskerud
Meldinger: 496
Standard

når jeg hadde rosenbiller, så flyttet dem seg en del,mine gravde seg stadig ned og jeg så dem ganske lite..
Gammel 06-11-2009, 17:21   #13
Guest

Standard

Her er et bilde av en av hannene:

Her er et bilde av to hanner der den ene uheldigvis er død:

PS: Den med ring rundt er død.

Det vil si at jeg nå har 3.4.0 rosenbiller.

Er det noen som vet om en måte å utstoppe eller forhindre av den råtner på?
Gammel 06-11-2009, 20:17   #14
Reptilfreak

Nikazo sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: buskerud
Meldinger: 496
Standard

Kjempe fine!
Gammel 06-11-2009, 22:27   #15
Reptilfreak

weto sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Vest-Agder, Mandal
Meldinger: 148
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (7)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av stokken Vis post
Det vil si at jeg nå har 3.4.0 rosenbiller.

Er det noen som vet om en måte å utstoppe eller forhindre av den råtner på?
Du kan legge den luftig og tørt, så vil den gradvis og etter en tid bare tørke ut, og slik kan du oppbevare den. Hvis den har trukket beina inn under kroppen, kan du få den til å se mest mulig naturlig ut, ved å sette den fast på ei isoporplate mens den tørker. Da trekker du forsiktig beina og antennene ut og støtte opp med knappenåler. Så lar du den stå slik til den er helt tørr, ca 3 uker eller litt mer.

Synd at en er død. Var den død da du fikk den, eller har den dødd etterpå? Godt at det var en hann og ikke en hunn, (de hannene du har igjen skal nok gjøre jobben sin...)

Billene pleier å grave seg ned når det blir kveld og lyset slukkes, og i tillegg hvis/når de føler seg forstyrret.
Ellers er det hunnene som graver seg mest ned for å legge egg. Viktig med lys (varme) over terra, da er de mer framme og kan til og med ta seg en "brummende" flyvetur Husk i naturen liker de seg i sola.
weto er offline   Svar med sitat
Gammel 06-11-2009, 23:46   #16
Guest

Standard

Nei, den var ikke død da jeg fikk den men den hadde noe rødt(blod?) på den trekanta delen mellom dekkvingene.
Ingen av de 4 hunnene hadde har jeg ikke sett siden jeg putta dem oppi(håper de legger egg), men de 3 hannene har jeg sett at har spise idag.

Det virker som at de like delvis råten banan for jeg putta oppi en bit med banan på onsdag, og den ble ikke rørt den første natta, men da jeg skulle ta den ut var det er bille som spiste så jeg lot det være og nå syntes det at de har vært å spist.

Når det gjelder lys så har de nok av det for jeg har en lampe over som jeg har putta nedi det lille lukket på petboksen(se bilde under)så det pleier å ligge 1-2 biller å sole seg på trebiten eller under mosa som oxo ligger i lyset.

Her ser dere et bilde som viser hvordan jeg har lyset:

Her er et bilde med 2 av hannene som ligger å koser seg i varmen:

Spørsmål:
Jeg har ikke registrert at noen av hunnene har vært oppe å spist, spiser de jord eller spiser de ikke når de er under jorda?
Gammel 07-11-2009, 01:21   #17
Reptilfreak

weto sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Vest-Agder, Mandal
Meldinger: 148
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (7)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av stokken Vis post
Nei, den var ikke død da jeg fikk den men den hadde noe rødt(blod?) på den trekanta delen mellom dekkvingene.
Ingen av de 4 hunnene hadde har jeg ikke sett siden jeg putta dem oppi(håper de legger egg), men de 3 hannene har jeg sett at har spise idag.

Det virker som at de like delvis råten banan for jeg putta oppi en bit med banan på onsdag, og den ble ikke rørt den første natta, men da jeg skulle ta den ut var det er bille som spiste så jeg lot det være og nå syntes det at de har vært å spist.

Når det gjelder lys så har de nok av det for jeg har en lampe over som jeg har putta nedi det lille lukket på petboksen(se bilde under)så det pleier å ligge 1-2 biller å sole seg på trebiten eller under mosa som oxo ligger i lyset.

Spørsmål:
Jeg har ikke registrert at noen av hunnene har vært oppe å spist, spiser de jord eller spiser de ikke når de er under jorda?
Billene spiser ikke jord, bare godt moden, søt frukt. Det stemmer godt at de liker banan som er overmoden og vel så det
Hunnene kommer nok opp og spiser når de er sultne. Det er mye mulig at de har nok med å legge egg. Du vil sannsynligvis finne de i hjørnene i terra. Eggene er blanke og runde 1-2 mm.

Tips: Du kan sikkert ta lampen ut av terra og bare ha den over. Pass på at ikke jord-/bladblandingen tørker ut. For å holde på fuktigheten kan du tape over/dekke til deler av alle lufterillene i terrariet.

Rart med det røde du sier var på den døde billen. De har ikke rødt blod
weto er offline   Svar med sitat
Gammel 07-11-2009, 18:10   #18
Guest

Standard

Idag la jeg inn eple istedet får banan og da tok det ikke mange minuttine før det var 3 stk å spiste:
Gammel 07-11-2009, 18:34   #19
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Vest-Agder
Meldinger: 1,037
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (3)
Standard

Ja det stemmer at hunnene stort sett er nedgravd og legger egg. Jeg antar at de kommer opp til overflaten når de blir sultne for å lete ette mat.
Om en måneds tid kan du kanskje begynne å se små larver som kryper rund i bunnsubdratet.

Som weto nevnte så bør du lukke lokket og sette lyset oppå fordi billene kan fly godt og lett kan komme opp i taket.
Gammel 11-11-2009, 18:45   #20
Guest

Standard

Billene er ofte oppe å flyr men det er ikke mulig at de kan komme ut gjennom de bitte små åpne mellom romma mellom lyse og boksen.
Dessuten trenger de varmen fra lyset(de er mer aktive da).
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Mine insekter Kristian262 Mine virvelløse dyr 31 13-06-2012 20:47
Parasitter på insekter? Galil Fôrdyr 3 06-02-2009 21:12
Insekter Kristian262 Lover og regler 7 24-10-2006 19:13
Kjøpe insekter? Terra Småprat 0 31-03-2006 10:57

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:29.