"

Reptilfreaks.no > Sosialt > Medlemmene Meg og dyrene mine

Medlemmene Les hva medlemmene skriver om seg selv...

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11-08-2017, 00:42   #1
Junior Member

Medlem siden: Aug 2017
Alder: 31
Meldinger: 2
Arrow Meg og dyrene mine

Jeg er Shiva, og jeg bor på planeten Tellus, også kalt Jorden.. Jeg bor her sammen med maange fine dyr..(sjekk ut wikipedia.org og dyrearter, + subarter ++ etc) Vi har for tiden begynt å høre det mangler naturlig mangfold i nauturen vår. Og hører de er satt i fengsel, men er ikke fengsel kun for mennesker som er straffedømte? Og er ikke fengsel i utganspunktet galt? Hvorfor fanger dere både reptiline og insektene de spiser? Hvorfor lar dere de ikke gå? Så vi 0.11111% av dyre og planteartene som er fullt avhengig av hverandre for å gjennopplive de 99,99999% dyrene og dyreartene som har dødd de siste milionene av år! Slipp de fre, få de hjem, slutt å lag business av dem! Og i det minste lag et stort rom hvor de bor sammen, ikke i hvert sitt glassbur(ja kanskje de dreper hverandre, men naturens lover er bedre enn noen her inne sine!)
ShivaOrganicElement er offline   Svar med sitat
Gammel 11-08-2017, 06:30   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2017
Sted: Vestlandet (Bergen)
Alder: 28
Meldinger: 10
Standard

Skiller du mellom fangenskap og lidelse her, eller er du prinsipielt imot fangenskap av dyr (rekner med det er alle dyr) uansett om de lider eller ei? Og på hvilken måte påvirker dyr i fangenskap biologisk mangfold i naturen?

Jeg kan spille Djevelens advokat på det siste spørsmålet. Huskatten er utbredt over hele verden, og den er på mange måter bare halvtam. Hvis kattungen ikke sosialiserer seg med mennesker de første ukene etter fødsel vil de vokse opp til å bli villkatter som skyr mennesker etter det jeg har forstått. De er også fantastiske jegere, noe som har hatt stor effekt på populasjonen av fugler.

De 99,99999& av arter og dyr som har dødd over geologisk tid kommer aldri til å komme tilbake, og det er ikke fordi de blir hindret av dyr som oss. Det er ganske enkelt en naturlig del av evolusjon. Alle dyr i live i dag er etterkommere av forfedre som strekker seg helt tilbake til ca. 4 milliarder år. Gjennom flere epoker har det vært masseutryddelser på jorden vår uten at det hadde noe med mennesker å gjøre, men ja, med klimaendringene i dag kan vi kanskje si at mennesker er skyld i hvertfall en (pågående) masseutryddelse.

Det kan være verdt å nevne at det finnes flere enkelttilfeller av dyr i fangenskap som har hatt kjæledyr. Mener også å huske at det var en gruppe aper/apekatter som hadde tendens til å ha mindre apekatter av en annen art som kjæledyr også, men det er mulig de ble matet av mennesker også (som kan ha hatt en innflytelse).

Uansett, oss mennesker er merkelige dyr. Hvorfor ikke bare la dyra våre gå? I noen tilfeller kan det være fordi ville dyr som har blitt reddet ikke vil lengre egne seg i den frie naturen. I andre tilfelle er det fordi vi er på mange måter avhengig av de dyrene for blant annet matproduksjon. Så er det de som har hobbydyr/kjæledyr som gjerne har dyrene ut av fascinasjon og interesse, og gjerne med et ønske om å knytte et bånd med disse dyrene og å ta vare på de. Er det uetisk? Er sistnevnte mer uetisk enn førstnevnte grunn? Kan vi svare på det uten å ta hensyn til spørsmålet om hvorvidt dyrene lider?

Tror jeg svarte litt mer utfyllende enn jeg hadde planlagt (på en post smo sannsynligvis er et troll)...
ErgoPoe er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til ErgoPoe
Gammel 11-08-2017, 10:59   #3
Reptilfreak

Tatanka Yotanka sin avatar

Medlem siden: Aug 2012
Sted: Troms
Alder: 21
Meldinger: 284
Standard

Takk for en voldsomt god latter, trengte det virkelig.
Tviler sterkt på at du er her for å utfordre dine egne meninger, i så tilfelle har vi en flott liten Facebook side for DVA, hvor du kan rote med likesinnede i et ekkokammer for galskap og idioti.
Mindre fare for at noen skal komme å ødelegge "argumentene" dine med logikk og fakta.
Svar

Emner
dyrene, insekter, mangfold, naturen, reptiler

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Jeg vil ikke avlive dyrene mine! Euryurus Media 1 10-04-2013 20:26
Diverse bilder av dyrene mine Spike88 Fotoforum 9 29-01-2009 18:29
Dyrene mine Joystick Taranteller 21 23-12-2008 17:12
kan musikk plage dyrene mine? straymond Helse og sykdommer hos reptiler 10 18-11-2005 20:20

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:37.