"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Media VG+ De eier ulovlige dyr

Media Reptiler omtalt i media.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23-04-2014, 10:15   #1
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard VG+ De eier ulovlige dyr

VG har idag på VG+ en litt kreativ artikkel om ulovlig dyrehold (reptilhold).

Link: De eier ulovlige dyr - VG+

Før noen begynner å lure:

Reptilfreaks sitter ikke på noe register over reptileiere i Norge. Reptilfreaks vil heller aldri gi ut slik informasjon om vi hadde hatt den.

Det som er skrevet i artikkelen omhandler at vi hjalp VG journalisten i å komme i kontakt med noen reptileiere.

-----------------------------

De eier ulovlige dyr
Mens noen slipper kjæledyret ut til lufting, må andre skalke alle luker og trekke gardinene for. Møt de som har valgt å ha ulovlige dyr i Norge.

I Norge er det totalforbud mot å holde reptiler som husdyr. Det stopper ikke alle:
Euromonitor, en global informasjonskanal for forskningsrapporter og statistikk, anslår at det finnes 109 000 ulovlige reptiler i Norge. Norges Zoohandleres Bransjeforening (NZB ) anslår i overkant av 100 000.

Kildene i reptil-miljøet VG har vært i kontakt med, hevder det smugles svært mange reptiler fra Sverige til Norge; men også omvendt. Politidirektoratet vil ikke kommentere dette.

Hanne Sannerhaugen, rådgiver i toll- og avgiftsdirektoratet, forteller at de hittil i år har beslaglagt tre innsmuglede reptiler. Det kan være få, i forhold til hvor mange reptiler som faktisk kommer seg over grensen.

– Store mørketall
– Vi vet at miljøet og interessen for slike dyr er stor. Det er helt sikkert store mørketall, sier Sannerhaugen til VG.

Norges ledende reptilforum, Reptilfreaks.no, forteller hvem som eier alle disse reptilene.

– Det er helt vanlige folk, det kan være naboen din, som har en slange eller en gekko. Det er ekstremt lett å få tak i en; ikke særlig mye vanskeligere enn å få tak i en hund eller en katt, sier Tord, som jobber for Reptilfreaks.no.

Han vil ikke nevnes med etternavn, siden han selv har over 20 ulovlige slanger hjemme.

Fleste er ufarlige
Han presiserer videre at de fleste reptiler som holdes i Norge i dag er ufarlige. Han er imot totalforbudet mot reptiler, og mener at mange slike dyr kunne vært lovlige uten konsekvenser. Likevel er det også noen som har giftige og farlige reptiler. Det kan skape trøbbel.

– Det er alltid noen som vil gjøre det som ikke er greit. Og de som har giftdyr blir uglesett i reptil-miljøet. Likevel er det noen som for eksempel har giftslanger, som er farlige. Og jeg antar at det finnes noen krokodiller også. De har et veldig kraftig bitt, sier 34-åringen.

Han forteller at han har hørt om nordmenn som innreder hele kjelleren sin for krokodillehold. De er imidlertid veldig flinke til å hemmeligholde dette, og blir sjelden tatt.

– Det er for spesielt interesserte. Krokodiller er ekstremt krevende dyr å ha, og de er farlige. Derfor er det få eiere som prater med noen om det dersom de har slike dyr, sier han.

– Det du gjør er ulovlig. Hva tenker du om det?

– Jeg vet jo at det jeg gjør bryter med dagens lov, men jeg har ikke dårlig samvittighet. Det som er trist er at jeg har en sønn, og han kan ikke prate om slangene i klassen eller med kameratene sine. Det må være hemmelig. Sønnen min er glad i slangene, og han synes det er vanskelig å ikke kunne prate om dem. Det tar vekk noe av gleden at vi må operere i skjul, sier han.

Også Thorvald (33) er en av Norges reptil-eiere. Han har over 30 reptiler og amfibier i leiligheten sin i Oslo: For det meste fargerike frosker og øgler. Ifølge Thorvald selv er de helt ufarlige.

– Jeg har alltid hatt en interesse for dette. Da jeg var liten, fant jeg ormer i skogen og synes det var stas. Når jeg på toppen av det hele fant ut at jeg har pelsdyr-allergi, ville jeg ha reptiler og amfibier, sier 33-åringen til VG.

Selv har Thorvald sine dyr i et rom i en fireroms leilighet i Oslo.

Slitsomt hemmelighold
– Jeg kjenner det på kroppen at det er ulovlig. Jeg må alltid ha gardinene lukket. Og jeg må passe på hva jeg sier til folk. Likevel synes jeg det er stor forskjell på å ha frosker og øgler, enn å ha giftslanger. Jeg ville ikke hatt en nabo som hadde en giftslange. Tenk om den stikker av og biter naboungen, sier 33-åringen.

Anders (40) i Oslo har også to slanger, som er av slaget grønn trepyton. Den ene er grønn, og den andre uvanlig blåaktig. De er ikke giftige. Likevel presiserer Anders at dette ikke er slanger for nybegynnere.

– Dette er ingen kjæledyr, men heller det jeg vil kalle et hobbydyr. Etter et måltid kan de henge nærmest urørlig på en gren i terrariet i ukevis. De viser ingen aggresjon eller frykt for mennesker, men de har en usedvanlig god «matrespons», så man må være litt forsiktig med å vifte med hendene foran dem. Om man bare håndterer dem riktig er de superkoselige – de har aldri bitt meg, sier 40-åringen.

Veterinær: – Reptiler kan gi folk salmonella
Reptiler kan smitte mennesker med salmonella, ifølge veterinær John Debenham.
– Den vanligste sykdommen mennesker får fra reptiler er salmonella. Det har blitt bevist at reptiler er vanlige bærere av dette. Noen typer salmonella kan være farlig for mennesker, sier veterinær ved institutt for sports- og familiedyremedisin ved Norges Veterinærhøyskole, John Debenham til VG.

Til tross for at denne sykdommen kan smitte mellom reptiler og mennesker, forteller Debenham at det som oftest er ufarlig å være i kontakt med disse dyrene.

Overdrevet
– Risikoen for dette har blitt noe dramatisert. Millioner av mennesker håndterer reptiler hver dag uten å bli syke, sier Debenham.

Norge og Island er de eneste landene i verden med et totalforbud mot reptiler. Da Frp kom i regjering, lovet de å oppheve totalforbudet. Dette har ikke skjedd. Hverken Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug (Frp), eller noen andre i departementet, vil kommentere dette.

VG fakta - Amfibier og reptiler
Samlebetegnelse er herptiler.
Er ulovlig i Norge, og har vært det siden 1976.
Rundt 30 personer fikk i 1976 tillatelse til å beholde sine reptiler og amfibier. I dag er det omtrent 20 av dem som fortsatt har dyrene sine.
Grunnen til at dyrene ble ulovlig skal være at det ikke var tilgang på utstyr eller informasjon til å ta godt nok vare på dem med tanke på krav til miljøbehov. Nå selges nødvendig utstyr i de fleste dyrebutikker.
Norge og Island er de eneste landene i Europa som har et forbud mot amfibier og reptiler.
Kilder: Mattilsynet, Direktorat for naturforvaltning og Norsk herpetologisk forening, NRK.

De mest populære reptilene i Norge
Kornsnok
Kongepyton/ballpyton
Skjeggagam
Leopardgekko
Kilde: Norsk Herpetologisk Forening

Sist endret av strepto; 23-04-2014 kl 10:36.
Frogger er offline   Svar med sitat
Følgende 3 medlemmer liker Frogger sitt innlegg:
Gammel 23-04-2014, 15:12   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2012
Sted: Bergen
Alder: 30
Meldinger: 133
Standard

kjekk lesning, men om dette vil ha noe å si for presset på regjeringen har jeg mine tvil på.
Om det kommer en legalisering, så blir det sikkert midt i perioden deres eller aldri. tviler på at de setter dette i gang ved nyvalg for å bekrefte at de holder det de lover da det sikkert er flere med fobier enn folk som vil ha dette som stemmer :(
geiram er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hva synes folk om andre ulovlige dyr og dyrehold i Norge? Bluemarble Andre dyr 25 14-10-2013 14:04
Askøyværingen: Driver oppdrett på Ulovlige slanger. Frogger Media 2 16-08-2013 08:20
Bekymret E.T Eier! Newklearsaurus Andre insekter 2 06-11-2012 22:02
Over 100 000 ulovlige reptiler i Norge Jabbe Media 6 23-07-2010 14:43
Per Sundnes har ulovlige dyr KarlKanibal Media 41 18-06-2010 20:59

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:52.