"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Import av fôrdyr, problemer med tollen. Hjelp!

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Stengt tråd

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-05-2008, 14:10   #1
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,230
Standard Import av fôrdyr, problemer med tollen. Hjelp!

Hei, jeg vet at overskriften og dette innlegget fint kan sees på som masete, men jeg trenger SKIKKELIG hjelp nå. jeg vet også at det finnes like tråder fra før, men jeg skjønner ikke noe av det uansett, så vær så snill og hjelp meg

Forrige onsdag bestilte jeg innsekter fra Peter Andersen fra Dannmark for ca. 300 kr. Pakken har enda ikke kommet, og jeg begynte å lure. Så idag (nå nettopp) fikk jeg dette brevet i posten, men så dum (og ung =P) som jeg er, skjønner jeg ikke så mye av det som står der, men hvis jeg f.eks. kan betale 97 kr-så får jeg pakken, så kan jeg gjøre det.. Så hva skal jeg gjøre nå?? Foreldrene mine vet ikke at jeg bestilte pakken fra Peter-men det er greit at jeg bestiler for dyr fra nettet, men de blir sikkert sure hvis de ser brevet osv. så jeg spør her, så vær så snill, hjelp meg med å få den enkleste (og billigste?) løsningen på dette her, please

Som sagt, please

Her er bilde av brevet, har tatt vekk navn og adresse

Sist endret av DanFekar; 21-05-2008 kl 23:01. Begrunnelse: Endret trådens tittel til noe mer beskrivende.
bendick2112 er offline  
Gammel 14-05-2008, 14:18   #2
Senior Member

DevilDoll sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 239
Standard

Toll må du betale uansett.
Det største problemet her, er at det ser ut til at du må legge ved at du har fått godkjennelse av mattilsynet til å importere sirisser osv.
Har du det?
Om ikke tror jeg kanskje du bare burde la denne pakken gå i retur?
(Nå har ikke jeg noen formening om hvor enkelt det er å få fatt i en slik tillatelse. Men, jeg vil tro at om du søker mattilsynet om dette, vil de kanskje komme på et "sikkerthetsbesøk" en dag?)

Som sagt, jeg har ingen erfaring med akkuratt dette.
MEN, jeg er i allefall rimelig sikker på at du ikke har mulighet til å få den pakken uten tillatelse fra Mattilsynet.
Desverre.:/
Gammel 14-05-2008, 14:19   #3
Reptilfreak

kaos sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tønsberg
Alder: 39
Meldinger: 509
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (3)
Standard

Går ut fra at du har skaffet import tillatelse fra Direktoratet for naturforvaltning? Du bør i såfall ta kontakt med postfortollingen og fakse dem denne. Si at det haster da det er levende insekter så pleier det å ordne seg relativt fort. I fremtiden bør du sende denne tillatelsen til selger på forhånd slik at han kan fest den på utsiden av pakken da går den stort sett igjennom uten problemer. Skal ikke være nødvendig å betale noe da verdien er lavere enn mva pliktig beløp, men kan være du får fortollings gebyr p.g.a ekstraarbeide når de ikke har fått tillatelsen på forhånd.

DevilDoll: Er Direktoratet for naturforvaltning som har med import av insekter å gjøre ikke Mattilsynet. Vet ikke hvorfor posten ber om tillatelse fra de.

Se:
INFORMASJON OM BESTILLING AV INVERTEBRATER FRA UTLANDET
Direktoratet for naturforvaltning - Virvelløse arter

Sist endret av kaos; 14-05-2008 kl 14:27.
kaos er offline  
Gammel 14-05-2008, 14:31   #4
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Standard

Jeg har ikke fått tillatelse av noen ting jeg, bare sendte den til meg.. Sorry, men jeg skjønner egentlig ikke helt hva dere mener her ? Hva burde jeg gjøre? Peter har jo sendt over 50 pakker som har gått igjennom tollen fint, med levende innsekter i..
Gammel 14-05-2008, 14:33   #5
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av kaos Vis post
Du bør i såfall ta kontakt med postfortollingen og fakse dem denne. Si at det haster da det er levende insekter så pleier det å ordne seg relativt fort.
Hva er nr, dems? Og hva skal jeg si? At det er levende innsekter der, så bare sender de den videre uten noe som helst mer??

Uansett er det jo for sent for å søke om tillatelse fra DN-men det skal jeg gjøre neste gang..

Sist endret av bendick2112; 14-05-2008 kl 14:36.
bendick2112 er offline  
Gammel 14-05-2008, 14:34   #6
Senior Member

DevilDoll sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av bendick2112 Vis post
Jeg har ikke fått tillatelse av noen ting jeg, bare sendte den til meg.. Sorry, men jeg skjønner egentlig ikke helt hva dere mener her ? Hva burde jeg gjøre? Peter har jo sendt over 50 pakker som har gått igjennom tollen fint, med levende innsekter i..

Vel, noen ganger tar tollerne stikkprøver, og nå var du tydeligvis uheldig.
ELLER; så har de funnet ut hva han sender, og når de nå finner en pakke fra han, kommer de til å kreve godkjennelse fra Mattilsynet.

Beklager Bendik, men det er ingen mulighet over hodet til at du får den pakken, uten å skaffe deg import tillatelse.
Gammel 14-05-2008, 14:36   #7
Senior Member

DevilDoll sin avatar

Standard

I brevet ditt står det tlf 06040, så du kan nok starte med å ringe dit.
Men, husk for guds skyld IKKE å nevne at du har noen reptiler!!!!
Gammel 14-05-2008, 14:40   #8
Reptilfreak

kaos sin avatar

Standard

Fort deg å ta kontakt med direktoratet for naturforvaltning før de stenger, tlf: 73 58 05 00. Forklar dem situasjonen og hør om de kan hjelpe deg. Du kan så ringe posten Kundeservice 810 00 710 men tollerne er nok gått hjem for dagen. Be ihvertfall om postfortollingen og snakk med de, mulig du kan få dirnat til å sende en faks til dem.

Sist endret av kaos; 14-05-2008 kl 14:48. Begrunnelse: skriveleif
kaos er offline  
Gammel 14-05-2008, 14:52   #9
Reptilfreak

kaos sin avatar

Standard

Ingen hensikt å la pakken gå i retur, da er alt dødt før det kommer tilbake til danmark og du får en gretten avsender. Skal nok ordne seg dette, de pleier å være behjelpelige på dirnat. Man bør forsåvidt sette seg inn i regler før man begynner å bestille ting fra utlandet.
Gammel 14-05-2008, 14:59   #10
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Standard

direktoratet for naturfaorvaltning hadde stengt... Postens kundeservice hadde stengt. jeg ringte til 06040 og pratet med sikkert 10 forskjellige da jeg hele tiden ble satt over, men ingen kunne hjelpe =( Like før jeg gir opp allerede-

Lurer på om jeg skal få en godskjent skjema fra DT og få pakken returnert til Peter, så kan han heller sende den når jeg har fått det skjema-- men innsektene å plantene har vært i posten i akkurat 1 uke nå-så sikkert ganske daue.. Jeg syntes det bare er så jævla kjipt å miste 360 kr!!!

Men hvis jeg søker om å få lov til å importere innsektene (som er kakkisser, gresshopper, fluer o.l.) så får jeg lov til det. Så sender jeg pakken, men har levende plante roppi der, lurer jeg på om hele pakken blir stanset pga. plantene da? For på brevet står det ingen ting om planter, bare innsekter..

Emner
fôrdyr, hjelp, import, med, problemer, tollen

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Fôrdyr kategori Frogger INFORMASJON 0 06-11-2008 19:13
A.avicularia stoppet i tollen. _Nagash_ Lover og regler 58 22-05-2008 18:55
Flaks i tollen! Psiv Småprat 9 10-06-2007 14:16
Import skorpion Pinnedyr 34 28-11-2006 20:48
Fôrdyr-blanding P1eR Fôrdyr 4 19-09-2006 13:35

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:25.