"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Hva om reptiler og amfibier blir lov?

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 19-06-2007, 23:37   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2007
Meldinger: 16
Standard Hva om reptiler og amfibier blir lov?

Tror dere at folks og deres egen oppfattelse og interesse for reptiler, amfibier og kanskje flere edderkoppdyr vil endres dersom dette blir lovlig i Norge?

Kommer folk til å klare å ta seg av dyrene, eller vil lovlighet i Norge føre til at useriøse og uvitne personer kjøper dem som kjæledyr?

De som virkelig VIL ha disse dyrene kan jo det også i dag, så det trenger ikke bli lovlig. Legalisering ville kanskje også ført til at eksotiske dyr ikke er like spennende. Det er ikke like spennende å ha dyr som er "over alt" i norske hjem og er lett å kjøpe over alt. Blir det ikke mer spennende å "leve på kanten av loven" og kjempe litt for dyrene? Man oppnår liksom noe når man skaffer seg et dyr, og det er ikke like vanskelig å stikke bort på kjøpesentere og kjøpe et eksemplar. Er det ulovlig så kan man liksom "samle" og det blir mer som en hobby.
Michelangelo er offline   Svar med sitat
Gammel 20-06-2007, 02:00   #2
Reptilfreak

rioth sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 663

Spennende tanke du deler med oss her Michelangelo!

Ser og skjønner (delvis) hva du mener her, men kan ikke si meg enig i denne vinklingen av saken her kompis. Tror virkelig ikke verken jeg eller noen andre som er innenfor terrarie-hobbyen nå kommer til å skifte oppfatning eller interesse selv om det muligens kommer til å bli lovlig med reptilhold i Norge. Hvis jeg kunne spasere inn i en okey dyrebutikk (..som har peilig seff..) for å se på Leoser og Sjeggiser, kameloner og skillpadder, istedet for å måtte spasere gjennom rad på rad med fisk for å komme fram til terrarie biten så ville dette for meg være som en drøm i oppfyllelse! (har ikke noe imot fisker btw, har en del selv.. :p) Ikke sånn at jeg kommer å slutte selv om det kansje blir mulig å se reptiler i den vanlige stue. Langt ifra.. For meg som kommer fra langt pokker oppi nord, ville det vært en sykt stor glede å kunne prate og dele terrarie interessene mine med andre, noe som ikke er mulig siden alle som har ikke sier noe til noen pga lov-verket her til lands. Så jeg krysser fingrene hver dag jeg!

Sitat:
Opprinnelig postet av Michelangelo
Kommer folk til å klare å ta seg av dyrene, eller vil lovlighet i Norge føre til at useriøse og uvitne personer kjøper dem som kjæledyr?
Selv nå kryr det av folk som er uvitne og sitter med et stort handikap av feilinnformasjon og lite kompetanse, og det kommer alltid til å være folk som er "useriøse". Så det kommer nok til å bli tilnærmet en umulig oppgave å følge opp.. Hvor mange er det ikke som sitter med et akvarie i stua med et solid guppy innavl på gang og rett og slett ikke har snøring på hva de driver på med? Det er nettop i slike tilfeller vi som faktisk har litt peiling må støtte opp og veilede "nykommerne" og hjelpe dem på vei, for dyrene sin del.

Sitat:
Blir det ikke mer spennende å "leve på kanten av loven" og kjempe litt for dyrene?
Du ville sikkert ikke ment dette serriøst om politiet sto på døra di med en vetrinær, klar til å stikke av med hele "hobbyen" din.. :winkrazz:

Dette er for min del ikke en hobby som er bassert på "rush'et" av å drive med en ulovelig hobby, og det håper jeg ikke motivasjonen til andre selv om det gjør det ekstra "spennende", men enkelt og greit sjarmen og gleden av å sette opp et terrarie og få det til å fungere bra for dyret.

gleder meg til å se progresjonen i denne tråden, men nå er det kveld! :shakefist:

Mvh.
rioth
Gammel 20-06-2007, 02:43   #3
Reptilfreak

Standard Re: Hva om reptiler og amfibier blir lov?

Sitat:
Opprinnelig postet av rioth
Selv nå kryr det av folk som er uvitne og sitter med et stort handikap av feilinnformasjon og lite kompetanse, og det kommer alltid til å være folk som er "useriøse". Så det kommer nok til å bli tilnærmet en umulig oppgave å følge opp.. Hvor mange er det ikke som sitter med et akvarie i stua med et solid guppy innavl på gang og rett og slett ikke har snøring på hva de driver på med? Det er nettop i slike tilfeller vi som faktisk har litt peiling må støtte opp og veilede "nykommerne" og hjelpe dem på vei, for dyrene sin del.
Joda, det er mange uvitende nå også, men jeg synes det er litt forskjell på å "drepe" 5 fisker og å "drepe" 5 skilpadder. De fleste dyrene vi har klarer seg f.eks. fint i normal romtemperaturer med normal fuktighet, noe (sub)tropiske dyr ikke gjør. Reptiler blir også helt nytt for de fleste, både for dyrebutikkansatte og kunder.

Sitat:
Opprinnelig postet av rioth
Sitat:
Blir det ikke mer spennende å "leve på kanten av loven" og kjempe litt for dyrene?
Du ville sikkert ikke ment dette serriøst om politiet sto på døra di med en vetrinær, klar til å stikke av med hele "hobbyen" din.. :winkrazz:

Dette er for min del ikke en hobby som er bassert på "rush'et" av å drive med en ulovelig hobby, og det håper jeg ikke motivasjonen til andre selv om det gjør det ekstra "spennende", men enkelt og greit sjarmen og gleden av å sette opp et terrarie og få det til å fungere bra for dyret.
Tenkte mer på at det er litt vanskeligere, ikke vanskelig, men vanskeligere. Det kan være en utfordring å få tak i varen du vil ha. Man må lete litt, kanskje betale litt ekstra og bruke ekstra tid på å få tak i varen.

I praksis så kan alle de som VIL ha reptiler osv ha det i dag, selv om det er en viss risiko, og de som oppsøker og er villig til å gjøre litt ekstra for å skaffe seg ulovlige dyr er sikkert også mer interessert i dyret og vil derfor lære mer om det, bruke mer tid på det og forsikre seg om å gjøre det riktige for dyret.
Gammel 20-06-2007, 04:42   #4
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 36
Meldinger: 5,322
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)

Jeg ser egentlig ingen risiko ved å holde reptiler hvis man tar øye for hindringene på veien. Holder man helt kjeft om dyrene, holder seg unna kriminalitet og kanskje tilogmed har en litt spessial tilpasset løsning hjemme, skal det godt gjøres for politiet å "finne ut" at du har reptiler.
Jeg tror de aller fleste reptilbeslag skjer pga plikten til å beslaglegge de, ikke den enorme trangen til det hos politiet. Lar vi være å dytte dyrene opp under nesen på dem, tror jeg heller ikke de vil lete.

Hadde reptiler blitt legalisert, er jeg redd det i en del tilfeller hadde ført til mer vannskjødsel. Når man kan lese om folk som flyr rundt i gata med kvelerslanger og iguaner på skuldrene, trass reptilforbudet, ja da tyder det på at det er ganske "mørkt" hos en del med interessen også.
Når man i dag kan gå i dyrebutikken å kjøpe seg hva som helst av dyr de selger, uten noen form for kunneskap, så regner jeg ikke med at dette kunnskapskravet kommer automatisk med noen legalisering heller.

Selvfølgelig hadde det vært kos om jeg kunne holdt de dyrene jeg ønsker på lovlig vis, men for å være ærlig så føler jeg ikke helt den store frykten.
Dette er da også sikkert pga at jeg ikke har så mange.

Mvh
Robin
Gammel 20-06-2007, 07:18   #5
Reptilfreak

Chibi sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Rakkestad
Alder: 29
Meldinger: 832

Jeg vil bare si en ting... Er litt lei av at folk skal kalle oss "samlere", kanksje noen er det men de fleste er ikke det. Jeg "samler" ikke reptiler, og jeg har de ikke fordi det er "kult", men fordi jeg har stor kjærlighet for disse dyra og er fasinert av hvordan de lever. Skaffer meg ikke forskjellige typer bare fordi det er kult å ha mange, men fordi det er en hobby. Er det samling når folk har to hunder eller fler da? Fordi de syns det er kult å ha mange bikkjer? Det mye jobb med et reptil også.... Ville bare si det... litt lei av alle kommentarene på vg og slikt hvor vi blir kalt samlere og slikt. SYns det er dut at de skal poengtere noe de ikke har peil på.....
Chibi er offline   Svar med sitat
Gammel 20-06-2007, 08:31   #6
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard Re: Hva om reptiler og amfibier blir lov?

Sitat:
Opprinnelig postet av Chibi
Jeg vil bare si en ting... Er litt lei av at folk skal kalle oss "samlere", kanksje noen er det men de fleste er ikke det. Jeg "samler" ikke reptiler, og jeg har de ikke fordi det er "kult", men fordi jeg har stor kjærlighet for disse dyra og er fasinert av hvordan de lever. Skaffer meg ikke forskjellige typer bare fordi det er kult å ha mange, men fordi det er en hobby. Er det samling når folk har to hunder eller fler da? Fordi de syns det er kult å ha mange bikkjer? Det mye jobb med et reptil også.... Ville bare si det... litt lei av alle kommentarene på vg og slikt hvor vi blir kalt samlere og slikt. SYns det er dut at de skal poengtere noe de ikke har peil på.....
Dette er jeg ganske enig i og det var ca det samme jeg hadde planer om å svare mr. Michelangelo.
Det handler om interesser og ikke så veldig mye annet. Jeg sitter ikke her å føler at jeg er på kanten av loven. Jeg sitter ikke her og tenker at jeg er kriminell bare fordi det er en fjern lov som man "egentlig" skal forholde seg til..

Nagash
Jeg er litt uenig om at det blir flere useriøse folk med reptiler og mere vannskjødsel fordi dem blir solgt i en zoo sjappe. Selvfølgelig kommer man seg ikke utenom de useriøse, men det gjør vi ikke i dag heller..Grunnen til at jeg tror det er fordi da kommer disse butikken kanskje til å få dyr fra en del private folk og de som driver med avling av reptilere i norge er ganske seriøse og dem gir ikke dyra sine bort uten litt basic kunnskap. Jeg er helt enig i kunnskaps nivået i norge generelt er dårlig, men tror at de fleste vet at reptiler er kravstore og da vil butikken i hvertfall informere om at kunden må lese seg frem til dyrets ve og vel. Jeg tror at hvis det blir lovlig, så kommer det regler for butikkene for å kunne selge dem og det er grunnkunnskap.
Jeg tror egentlig det helt motsatt. Jeg tror det vli bli bedre fordi butikkene må ha kunnskapen om f.eks alt utstyr som dyret har behov fordi dem selv skal ha dem i butikken før videre salg og jeg vil tro at så lenge man har det man trenger av utstyr i et terrarie for et dyr, så har man kommet ganske langt på den riktige veien..

Jeg tror også at det er veldig mange seriøse reptil eiere her til lands, så hvis det er en dyrebutikk som ikke gjør det som dyret krever, så er vi nok ganske raske til å si i fra

Michelangelo
Det er viktige spørsmål du stiller, men jeg syns vinklingen for denne hobbyen fra deg er helt feil. Dette handler om fasinasjoner for et dyr og det har ikke noe med loven å gjøre.
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 20-06-2007, 14:08   #7
Reptilfreak

Virker som dere misforstår litt av poenget med "samling" og det der. Jeg mener ikke at dyrene er klinkekuler som det er om å gjøre å ha flest mulig av, men det er vanlig å ville ha flere forskjellige og prøve å eie forskjellige arter. Er man interessert i edderkopper så vil man kanskje være ute etter noen spesifikke arter man aldri har hatt før og kanskje prøve å avle dem. Man har ofte mål for hvilke dyr man vil ha. Folk som har interesse for reptiler og insekter osv er jo på en måte "samlere", og om dere ikke forstår det så kan dere jo forklare hvorfor det er så mange av dere som vil bytte, ha nye dyr og eier flere. Og hvorfor drømmer alle om et stort rom med terrarier fylt med ulike arter? Det er neppe mange av dere som bare ville ha én edderkopp og klarer dere med det og i tillegg henger på et forum. At dere i det hele tatt benekter dette er jo teit.
Gammel 20-06-2007, 16:02   #8
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526

bare så det er sagt, så sikter ikke jeg etter at du kaller oss samlere. Det er vi helt sikkert
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 20-06-2007, 17:54   #9
Reptilfreak

Litjabeth sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Trondheim
Meldinger: 316

De på forumet er gjerne ekstra intresert og vil ha flere, men er nok utrulig mange ute i norges land som bare har en type terrariedyr og klarer seg utmerkes med det. Det blir litt som med akvarister også, er mange som har flere akvarier og gjerne bytter ut med større akvarie og slike ting. For min egen del så er jeg generelt glad i dyr og vil ha mange dyr, unasett type og vil ha flere forskjellige enn mange like, så vil ikke si at jeg er samler av f.eks tarantella, men heller en som liker å dyr og trives med det. Det jeg ser på som smaler av dyr er gjerne slike som ikke har helt kontroll, nekter å gi fra seg dyr og kanskje til slutt ikke klarer å se at dyrene lider av den grunn men tar inn fler og fler, og trur mange ser på samlere som slik, og derfor vil ikke jeg kalle "oss" samlere så lett da det kan bli veldig negativt.

Men skjønner godt hva du tenker på og noen vil nok kalle oss samlere uten at jeg skal si så mye på det, men vil ikke selv kalle meg samler med tanke på hvordan jeg selv ser på samlere av dyr. Mesteparten av befolkningen som har slike typer dyr har nok bare ett dyr uansett.
Litjabeth er offline   Svar med sitat
Svar

Emner
amfibier, blir, hva, lov, reptiler

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Lovlige amfibier? PirateRaff Frosker, Padder og Salamandere 5 15-04-2008 11:57
Slik blir man kvitt reptiler i USA... Viridovipera Småprat 3 15-10-2007 09:52
Når blir reptiler lovlige? Jafi Lover og regler 3 13-08-2007 10:18
Gode lengre filmer/dokumentarer om Reptiler/Amfibier Evenruden Filmsnutter 1 21-11-2006 15:20

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 18:14.