"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Ulovlige reptiler født i fangenskap

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 08-08-2017, 17:45   #1
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Vest-Agder
Meldinger: 1,037
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (3)
Standard Ulovlige reptiler født i fangenskap

Nå er det bare en uke til en rekke reptiler blir lovlig, og jeg er klar til å flytte terrarier til stuen.

Jeg har reptiler som både er CITES og ikke. Jeg har ingen mulighet til å bevise at dyrene og foreldrene er født i fangenskap.

Jeg har ikke CITES papirer på dyrene, de er kjøpt av norsk oppdretter.

Regner med at de fleste andre her også er i denne situasjonen? Har dere noen tanker om hvordan dette kan løses på best mulig måte?
Gammel 08-08-2017, 18:30   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2017
Sted: Haugalandet
Meldinger: 17
Standard

Er det en mulighet å kontakte oppdretter og fylle ut mattilsynets skjema? Han/hun som oppdretter bekrefter at dyrene og deres foreldre er født i fangenskap, så har du gjort det som kan forventes av deg.

Per i dag gjelder CITES regelverket bare ved grensepasseringer. En eventuell ny og EU harmonisert forskrift vil kanskje begrense muligheter for avl og videresalg da det ikke er tillatt å drive handel med liste I og II dyr som ikke er tatt inn med riktige papirer i EU, men den tid den sorg.

Reptilene som blir lovlige er stortsett liste II dyr som ikke trenger eget eiersertifikat, mens det legges opp til at oppdrettere må registrere seg og føre avlslister. Dette er grunnen til at jeg vil importere selv, ingen kan per i dag egentlig vite hvor lett eller vanskelig det blir å drive oppdrett på CITES II dyr som ikke kan dokumenteres tilbake til import med korrekt CITES tillatelse. Dem er det jo ikke så mange av...
Thomas Olsen er offline   Svar med sitat
Gammel 08-08-2017, 18:38   #3
Junior Member

Medusa sin avatar

Medlem siden: Jun 2017
Sted: Tromsø
Alder: 28
Meldinger: 9
Standard

Såvidt jeg har skjønt, så vil de tidligere ulovlige dyrene få amnesti (kun de som er på listen), og eier trenger kun å sannsynliggjøre at de er født i fangenskap. Det skal, om jeg har skjønt det riktig, ikke kreves dokumentasjon på disse. Alle nye dyr som kommer etter lovendringen vil måtte dokumenteres at de er født i fangenskap.
Nøyaktig hvordan en kan sannsynliggjøre at et dyr et født i fangenskap kan jeg ikke uttale meg om, men om man kan få en uttalelse/bekreftelse fra oppdretter, evt om dyret har fargemønster som ikke samsvarer med viltfangede dyr etc. så vil jeg tro det skal kunne være godt nok.
Gammel 08-08-2017, 18:56   #4
Reptilfreak

Standard

Den nye veiledningen til mattilsynet er ikke så rund i kantene som tidligere. Mattilsynet kan ikke vite om dyret var i Norge før eller etter 15 august.

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dy...5_august.27196

4. Må jeg ha dokumenter som viser at reptilet er lovlig?
Svar: Ja, du må ha skriftlig dokumentasjon som viser Mattilsynet og andre at det enkelte dyret tilhører en lovlig art. Dokumentasjonen må også vise at dyret og foreldrene til dyret er født i fangenskap. Jo bedre dokumentasjonen er, jo tydeligere er det at dyret er lovlig.

Du må være forberedt på å legge fram dokumentasjonen for Mattilsynet når du innfører reptiler, omsetter reptiler og holder reptiler hjemme.

Mattilsynet har et skjema som alle oppdrettere og vanlige dyreholdere bør bruke for å oppfylle dokumentasjonskravet. Skjemaet finner du her. Du må fylle ut skjemaet så fullstendig som mulig og helst legge ved et tydelig bilde av dyret. Når noen kjøper eller på annen måte overtar et dyr fra andre, må det fylles ut et nytt og oppdatert skjema.

Det er også en fordel om du har en kontrakt eller attest som viser:

• hvilken dyrebutikk eller oppdretter du har kjøpt dyret av

• hvilken art dyret tilhører

• at dyret og foreldrene til dyret er født i fangenskap

Som du ser i tabellen under spørsmål 1, må du ha CITES-tillatelse for å innføre 12 av de lovlige reptilene. Du bør ta vare på kopien av CITES-tillatelsen og la den følge dyret etter innførselen. Les mer om CITES under spørsmål 5 og spørsmål 7.

Ta også vare på andre dokumenter som viser hvilken art dyret tilhører og hvor dyret stammer fra.

-------

Hvis man ikke kan skaffe noen dokumentasjon er det bedre å fylle ut skjemaet som en ren egenerklæring enn ingen dokumentasjon i det hele tatt vil jeg tro. En microchip satt inn av veterinær vil kunne dokumentere at dyret befant seg i Norge før 15.
Gammel 08-08-2017, 20:01   #5
Reptilfreak

Bluemarble sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Sted: Finnmark
Meldinger: 988
Standard

Jeg har noe av den samme utfordringen, men jeg har bare kornsnoker så jeg slipper dette med CITES. Men jeg har kun dyr fra eget oppdrett. Jeg har såklart selv oversikt over hvem som er far/mor/besteforeldre til hvem, men det blir kun mine egne ord... Hvordan skal jeg dokumentere dette?
Gammel 08-08-2017, 20:08   #6
Reptilfreak

Goomba sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 26
Meldinger: 1,091
Standard

Forskriften er fortsatt like rund i kantene heldigvis, og den står høyere enn hva Mattilsynet skriver på sine sider.

"§ 3 annet ledd annet punktum gjelder ikke ved hold og omsetning av dyr som allerede holdes i Norge når denne forskriften trer i kraft. Det er tilstrekkelig at dyreholderen gir Mattilsynet opplysninger som gjør det sannsynlig at dyrene og deres foreldre er født i fangenskap."

Det er nok å sannsynliggjøre. Vi må ikke glemme at Mattilsynet er en av instansene som har ønsket denne lovendringen lenge, og har jobbet for den, de har ingen grunn til å ville avlive alle dyr i Norge som ikke har alle papirer på foreldredyr, CITES-papirer, oppdretterbeviser, osv. Dette blir det nok god skjønn på vil jeg tippe.

I tillegg er det også kun et problem om Mattilsynet skulle ha en grunn til å komme på inspeksjon hos deg, det er ingenting som trengs å registreres før ditt reptil er lovlig. Sånn sett kan man vel si at dyr på positivlisten i Norge i dag er lovlige fra den 15. og helt til Mattilsynet evt skulle sjekke op og bestemme seg for at den ikke er fangenskapsoppdrettet.

For egenopdrett fyller man bare ut skjemaet til Mattilsynet, og fyller inn den infoen som trengs. Har man bilder av egg/nyfødte unger eller sånt er det jo heller ikke dumt å ha som vedlegg til papirene.
Goomba er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Goomba
Gammel 08-08-2017, 20:21   #7
Reptilfreak

Standard

Da kan du lage stamtavler og oppdrettssertifikater. Det finnes flere løsninger

iHerp : Online Reptile Software, Husbandry, Community, Tracking, Breeding, Snakes, and More!
The Ultimate Reptile Tracking Software - Reptilescan

Degei Husbandry Database - Snake Care Snake tracking reptile software herp software herp care software

De to første kjenner jeg ikke i detalj, de er nok mer moderne, men Degei gir god oversikt over hele samlingen og sporer alle detaljer, som renhold, foring, hamskifter, parring, clutches etc. etc. i tillegg til å kunne lage rapporter, stamtavler, sertifikater osv. Jeg liker det, men utviklingen har nok stoppet opp.
Følgende medlemmer liker innlegget til Thomas Olsen
Gammel 08-08-2017, 20:41   #8
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Goomba Vis post
Forskriften er fortsatt like rund i kantene heldigvis, og den står høyere enn hva Mattilsynet skriver på sine sider.

"§ 3 annet ledd annet punktum gjelder ikke ved hold og omsetning av dyr som allerede holdes i Norge når denne forskriften trer i kraft. Det er tilstrekkelig at dyreholderen gir Mattilsynet opplysninger som gjør det sannsynlig at dyrene og deres foreldre er født i fangenskap."

Det er nok å sannsynliggjøre. Vi må ikke glemme at Mattilsynet er en av instansene som har ønsket denne lovendringen lenge, og har jobbet for den, de har ingen grunn til å ville avlive alle dyr i Norge som ikke har alle papirer på foreldredyr, CITES-papirer, oppdretterbeviser, osv. Dette blir det nok god skjønn på vil jeg tippe.

I tillegg er det også kun et problem om Mattilsynet skulle ha en grunn til å komme på inspeksjon hos deg, det er ingenting som trengs å registreres før ditt reptil er lovlig. Sånn sett kan man vel si at dyr på positivlisten i Norge i dag er lovlige fra den 15. og helt til Mattilsynet evt skulle sjekke op og bestemme seg for at den ikke er fangenskapsoppdrettet.

For egenopdrett fyller man bare ut skjemaet til Mattilsynet, og fyller inn den infoen som trengs. Har man bilder av egg/nyfødte unger eller sånt er det jo heller ikke dumt å ha som vedlegg til papirene.
Enig med deg, tror egentlig ikke dette vil være et problem før Mattilsynet står på døra og dyreholdet er av tvilsom karakter. Det er nok likevel lurt å ha et skjema klart i stedet for å begynne med dette når de står på døra er min personlige mening...
Gammel 08-08-2017, 21:10   #9
Reptilfreak

Honey Badger sin avatar

Medlem siden: Mar 2016
Alder: 28
Meldinger: 30
Standard

Jeg var veldig bekymret ovenfor og få amnesti for min skjeggagam siden jeg er tredje eier av henne, fikk henne plutselig i fanget da hun var ett år gammel med null papirer. Heldigvis så er hun lys gul med orange markeringer så å overbevise om at hun er født i fangenskap burde ikke være noe stort problem.
Honey Badger er offline   Svar med sitat
Gammel 08-08-2017, 22:05   #10
Reptilfreak

Goomba sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 26
Meldinger: 1,091
Standard

Og fra Australia, skal litt til for at noen har orket risikoen med å smugle ut fra Australia, så strengt det er der, og så lett tilgjengelige de er fra oppdrett
Goomba er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Trolig over 4000 ulovlige reptiler i Telemark Bluemarble Media 0 15-05-2014 19:14
Forskning.no Over 109 000 ulovlige reptiler i Norge Frogger Media 1 07-05-2014 22:21
Over 100 000 ulovlige reptiler i Norge Jabbe Media 6 23-07-2010 14:43
Boa slange født med to hoder Joystick Boa og pyton 13 31-08-2009 16:20
T. falconensis født med 2 "haler" _Nagash_ Skorpioner 8 15-05-2007 05:07

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:04.