"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Lovlige arter og meninger

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-06-2017, 15:51   #1
Junior Member

Medlem siden: Jun 2017
Alder: 36
Meldinger: 8
Standard Lovlige arter og meninger

Gratulerer med lovendringen! Alltid ønket meg reptil, men holdt meg unna pga ulovlligheten. Men nå blir det skjeggagam! Ser for meg at jeg helt sikkert vil ønske meg større utfordringer etterhvert. I forhold til listen, er det noen arter dere er overrasket over ble lovlige i første omgang, eller noen dere skulle ønske også var der?
Epzzz er offline   Svar med sitat
Gammel 05-06-2017, 18:53   #2
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Epzzz Vis post
Gratulerer med lovendringen! Alltid ønket meg reptil, men holdt meg unna pga ulovlligheten. Men nå blir det skjeggagam! Ser for meg at jeg helt sikkert vil ønske meg større utfordringer etterhvert. I forhold til listen, er det noen arter dere er overrasket over ble lovlige i første omgang, eller noen dere skulle ønske også var der?
Jeg sliter litt med å vri hodet rundt hva du mener utfordringsmessig, kunne du utdypt?

Med tanke på det arbeidet som har vært lagt bak positivlisten er det nok ingen her inne som er overrasket over dyrene på den.

Det er nok mange som erger seg over at blåtungeskink, kameleonene og amfibiene ble ekskludert fra listen. Vi har fått igjennom 19 arter, hvor listen egentlig var på 31. Så en liten nedkorting har det blitt!
Gammel 05-06-2017, 19:22   #3
Junior Member

Medlem siden: Jun 2017
Alder: 36
Meldinger: 8
Standard

Nei altså, jeg mener bare at man blir litt revet med, har veldig lyst på en dvergvaran også, men en ting om gangen. Se til at den første krabaten får det den trenger og trives først.
Jeg har ikke satt meg så veldig inn i hold og slikt tidligere pga lovene, men alltid vært veldig interessert, spesielt i øgler.

Ser jo også fra andre land noen rå skapninger som man godt kunne tenkt seg, er det sånn at det menes at alle disse er upassende, eller er det tatt utifra de dyrene man antar at folk helst er interessert i?

Jeg forstår jo godt at dyr som større varansorter ikke blir lovlige i norge, men nydelige små krokodilleskinker derimot?

Nå går iallefall sommeren på å skru sammen og redegjøre bestilt terrarie til min aller første øgle, gleder meg som en liten unge!
Epzzz er offline   Svar med sitat
Gammel 05-06-2017, 19:43   #4
Reptilfreak

Medlem siden: May 2017
Alder: 43
Meldinger: 27
Standard

Hva er oddsen for at lista utvides i løpet av et par år tro? Jeg er litt skuffet over at kamelon ikke nåde lista, men det er vel til dels forståelig med tanke på hva de krever for å trives.
hattori er offline   Svar med sitat
Gammel 05-06-2017, 23:47   #5
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Alder: 29
Meldinger: 1,489
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Epzzz Vis post
Ser jo også fra andre land noen rå skapninger som man godt kunne tenkt seg, er det sånn at det menes at alle disse er upassende, eller er det tatt utifra de dyrene man antar at folk helst er interessert i?

Jeg forstår jo godt at dyr som større varansorter ikke blir lovlige i norge, men nydelige små krokodilleskinker derimot?
Artene på lista ble satt der basert på å ha litt variasjon og det faktum at alle artene på lista er mer eller mindre garantert å ha fast årlig oppdrett i hobbyen (som innebærer at de gjerne har noen generasjoner med avkom inn i bildet), samt at det er liten/null sjans for viltfangst eller minimal fare for menneskeliv, og at de skal være noenlunde lettholdte/hardføre, samt ikke klare å overleve i den norske naturen.
Utifra disse kriteriene kunne det nok "fort" blitt 100-ish antall arter herptiler der. Er usikker på hvorfor original-lista stoppet på ~30 arter, men har vel med å gjøre at saken var ganske låst når lista ble laget enn nylig, i tillegg til at det hadde blitt mer arbeid for VKM å gå gjennom og vurdere artene tenker jeg.

I tillegg ble amfibiene fjernet - hovedårsaken var vel at man ikke ville ta risikoen med å innføre en cythridesopp som tar livet av amfibier, og er medvirkende årsak til at noen hundre arter har blitt utryddet på verdensbasis.
Nevnte sopp antas å smitte på tvers av kontinenter - hovedsynderen antas å være klofrosken, Xenopus laevis (som var på original-lista en liten stund).

At lista ble så kort som den ble er litt synd, men mye bedre enn ingenting! Nå får man iallefall noen arter lovlige, enn et totalforbud av to hele dyreordener (nå blir det jo bare en..heh..), og det bør man selvfølgelig være veldig glad for.

Mange mente jo en negativ-liste hadde fungert bra, og det tror jeg også. Man kunne eksempelvis strøket hele familier eller slekter av reptiler/amfibier basert på kriteriene til original-listen, og raskt kommet fram til de artene som var aktuelle.

Blåtungeskinken leste jeg en eller annen plass ble strøket pga noen var redde for at det var en risiko for at det kunne være viltfangst (av en underart, tro?), selv om dette ble prøvd motbevist siden de avles ganske mye gikk det ikke gjennom.
Personlig hadde jeg vært mer fornøyd med den originale lista (-klofrosken!), savner blåtungeskinken og amfibier på den gjeldende lista.. Det hadde også gitt mer variasjon enn det gjør nå, men men! Bedre enn ingenting, eller hur
Gammel 06-06-2017, 07:57   #6
Reptilfreak

Goomba sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 26
Meldinger: 1,091
Standard

For de som lurer på hvorfor de aktuelle artene ble valgt, og hvorfor arter ble fjernet fra listen har jeg laget den her: Positivlisten

Kikk gjerne gjennom de to opprinnelige positivliste-utkastene helt neders, her står også litt ekstra info om utvalg og slikt.

Ang å utvide listen med tiden vet vi ingenting, men vi håper jo på at den skal kunne gjøre dynamisk. Med de mange taksanomiske omstokkingene som nok er på trappene innen flere ordener, så vil jeg tro man blir nødt til å tillate en viss dynamikk for å kunne opprettholde en realistisk liste, men vi får se..
Goomba er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Goomba
Gammel 08-06-2017, 17:57   #7
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 907
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av hattori Vis post
Hva er oddsen for at lista utvides i løpet av et par år tro? Jeg er litt skuffet over at kamelon ikke nåde lista, men det er vel til dels forståelig med tanke på hva de krever for å trives.
Jeg tror det er lenge til det blir noen utvidelse. Først ønsker Mattilsynet og andre myndigheter å høste erfaring med det de nå har innført. Det har tatt omkring 15 år å få gjennom den lovendringen de fikk til nå. Selv om det nå er snakk om o\forskriftsendringer i stedet for lovendringer kan jeg ikke se at det er noen politisk moment for en ny omlegging per nå.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
2 skorpioner på samme plass, meninger? HillerenJ Skorpioner 5 06-04-2014 23:15
Arter som er lovlige i norge? Silvershot Taranteller 3 30-08-2013 12:56
Arter som kan bli lovlige. Mohahaha Lover og regler 9 21-02-2013 14:43
Lovlige øgler? PirateRaff Øgler 8 17-04-2008 10:26
Tanker og meninger for og imot kamphunder. Tarantellen Småprat 88 19-11-2007 14:58

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:16.