"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Forskrift for fremmede organismer vedtatt av Regjeringen

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 20-07-2015, 10:07   #1
Reptilfreak

Parabuthus sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,379
Standard Forskrift for fremmede organismer vedtatt av Regjeringen

Overnevnte forskrift er nå vedtatt av Regjeringen med virkning fra 1. Januar 2016.

http://www.regjeringen.no/no/dokumen...mer/id2426661/

Denne forskriften får konsekvenser for invertebratfolket. Det fastslås nå en generell søknadsplikt for alle invertebrater, men det er laget en positivliste

Vedlegg II: Organismer som kan innføres uten tillatelse

med arter som kan innføres uten søknadsplikt.

Kvaliteten på denne positivlista har vært diskutert på forumet tidligere, men dessverre bærer lista fortsatt preg av tilfeldigheter i forhold til hvilke arter som er med. Vanlige arter er utelatt, mens sjeldne arter står på lista. Svakheten med en slik liste er også at den ikke tar hensyn til taksonomiske revisjoner som jevnlig endrer på navn og status på mange insekter og edderkoppdyr. Miljødirektoratet er gjort oppmerksom på dette i flere høringer tidligere, men mangler kompetanse og vilje til å lage en faglig forsvarlig positivliste som faktisk vil fungere. I stedet er lista ren Lotto, og invertebratfolket må nok påregne å søke om tillatelser for mange av de artene som tas inn uten byråkrati i dag.

Tror relevante dokumenter i saken er samlet her:

Tilrådning om forskrift om fremmede organismer

Lykke til!

Mvh

Jan Ove
Parabuthus er offline   Svar med sitat
Følgende 2 medlemmer liker Parabuthus sitt innlegg:
Gammel 27-07-2015, 01:01   #2
Reptilfreak

Cerathericus sin avatar

Medlem siden: Jan 2015
Meldinger: 21
Standard

Mer byråkrati, hurra. Takk for info.
Cerathericus er offline   Svar med sitat
Gammel 27-07-2015, 02:37   #3
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

[KLISTRE]

Da er det bare å sette seg ned å søke om disp på en rekke arter med en gang!

Er jeg forresten blind?? kan ikke se noen Millipeder på listen..
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 27-07-2015, 08:03   #4
Reptilfreak

Parabuthus sin avatar

Standard

Jeg har skrevet to høringskommentarer som privat fagperson i forbindelse med denne forskriften og positivlista (2008 og 2010). Her er et utdrag fra 2010 høringsbrevet mitt:

"
Direktortatets kommentar ”Det gjøres oppmerksom på at kun et begrenset antall
organismer vil bli ført opp på liste 1” er ikke begrunnet og det er beklagelig at DN på
denne måten vil holde fast på tids- og ressurskrevende saksbehandling selv om dette ikke
er faglig begrunnet. Mens andre land som for eksempel Danmark har valgt en mer positiv
vinkling til innførsel og i stedet har opprettet en liste over organismer som det ikke er
tillatt å innføre og holde, er det negativt at DN fastholder et byråkratisk system uten
faglig begrunnelse som i større grad sikrer byråkratiet og byråkratene enn norsk flora og
fauna.
DN ønsker at positivlista skal holdes på et artsnivå. Det kan stilles spørsmål om
hensiktsmessigheten i dette så lenge det ikke er faglige argumenter for dette i forhold til
mijøsikkerhet. For mange av de tropiske invertebratgruppene finnes de ingen faglig
kompetanse om hos tollvesenet, og kompetansen i Norge generelt er svært begrenset. En
kan da stille spørsmål om hvem som skal sikre at omsøkte og innførte arter faktisk er
korrekte. Et høyere taksonomisk vil gjøre identifisering lettere uten at dette går på
bekostning av miljøsikkerhet.
"
Som dere ser ønsket de den gangen å ha få arter på positivlista uten at dette var faglig begrunnet. Jeg mistenker at lista i betydelig grad består av arter de tidligere har saksbehandlet, og dette forklarer tilfeldighetene i lista. Men denne lista gjør jo at byråkratene ikke blir arbeidsledige med det første.

Stemmer at tusenbein ikke er på lista. Vet ikke hvorfor. Jeg kommenterte ikke tusenbein i mine to høringer i og med at jeg kun kommenterte grupper som jeg har en viss faglig kompetanse på (utover det å holde dem i fangenskap).

Grammostola rosea er naturlig nok på lista, men ikke G. porteri. Og nå tyder vel alt på at de fleste edderkoppene innført som G. rosea er G. porteri. G. rosea er vel kun den røde formen, som vi i gamle dager feilaktig kalte G. cala. Chile har vel innført eksportforbud, så det er mulig at det uansett blir stopp i tilgangen på disse.

Mvh

Jan Ove
Gammel 28-07-2015, 18:33   #5
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård/Rogaland
Alder: 28
Meldinger: 641
Standard

Dette vil si at artene som ikke står på den lista, ikke er ulovlige i seg selv, men at man må ha importtillatelse for å holde de?
Gammel 28-07-2015, 19:13   #6
Reptilfreak

jungeljens sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Sted: Stavanger
Alder: 39
Meldinger: 836
Standard

Jeg tolker det som at jeg må ha tillatelse for å importere.. Ikke søke på alle de jeg allerede har.
Gammel 28-07-2015, 19:45   #7
Reptilfreak

Lenxx sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Meldinger: 947
Standard

Ja, skulle til å spørre om det samme som Jungeljens påpeker... Dette har ingen tilbakevirkende kraft? Men gjelder evt import av disse artene gjeldende fra 1. Januar 2016?
Slik at arter allerede i landet, kan fritt selges som før...?
Gammel 29-07-2015, 08:05   #8
Reptilfreak

Parabuthus sin avatar

Standard

Disse reglene går på innførsel i utgangspunktet:

Forskriften regulerer innførsel av organismer, omsetning og utsetting av fremmede organismer, samt utilsiktet spredning av fremmede organismer.

Men i § 13 (Hold av fremmede organismer) står det:

Det kreves ikke tillatelse vedhold av
a) mink (Neovison vison), sølvrev (Vulpes vulpes), blårev (Vulpes lagopus) og krysninger mellom revetypene,når holdet utøves i samsvar med forskrift 17. mars 2011 nr. 296 om hold av pelsdyr,
b) øvrige fremmede organismer som kan innføres i medhold av § 7 første ledd bokstav a, jf. vedlegg II, innendørs, eller i lukket bur eller innhengning.
(2) Holdet må utøves i samsvar med kravene til aktsomhet i kapittel V

Vet ikke om det som står i b) betyr at det er søknadsplikt også for hold av andre organismer enn de i liste 2.

Man får helt sikkert tillatelse til å innføre mange andre arter også, men må søke og begrunne og vente på svar og legge svaret med forsendelsen. Det store spørsmålet er jo hvilken saksbehandlingstid de kommer til å ha. Vil anbefale søkere å skrive litt om den omsøkte artens biologi og habitat, og dermed gjøre det lettere for saksbehandlere uten kompetanse på disse dyregruppene å saksbehandle. Oppgi gjerne seriøse referanser hvis mulig (f.eks. fag- eller forskningsartikler).

Det vil ikke være enkelt for kontrollinstansen (Tollen). De har jo null kompetanse på disse dyregruppene og vil jo ikke være i stand til å verifisere identiteten til innholdet i en forsendelse. Det er derfor Danmarks løsning er bedre med en negativliste. Det er lettere for kontrollinstansen å lære seg noen få forbudte arter i stedet for å måtte være i stand til å identifisere alt. Det er jo ingen i Norge som er i stand til f.eks. å identifisere tarantellunger på artsnivå.

Mvh

Jan Ove
Følgende medlemmer liker innlegget til Parabuthus
Gammel 29-07-2015, 22:39   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2012
Sted: Bohuslän, Sverige/ Oslo, Norge.
Alder: 27
Meldinger: 159
Standard

Kan heller ikke se at Polyspilota griffinii, en av mine favoritter, er å finne på den lista... :(
Gammel 30-07-2015, 00:17   #10
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Meldinger: 5,099
Standard

Hva med salg fra eget oppdrett av arter som ikke befinner seg på listen? Vil dette regnes som "spredning av fremmede organismer?

Ser for meg at om dette blir forbudt vil vi få et problem og de som skal håndheve loven få et uoverstigelig problem.
Frogger er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Høring av forslag til forskrift om innførsel og utsetting av fremmede organismer Parabuthus Lover og regler 20 02-08-2010 20:55

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:28.