"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Import av Testudo Hermanni

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 07-09-2013, 13:47   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Feb 2012
Alder: 31
Meldinger: 37
Standard Import av Testudo Hermanni

Hei, har nå fått godkjent søknaden min om import av 2 stk Testudo Hermanni ifra Tyskland, en uke etter sendt søknad(!). Dyrene er leveringsklare med cites papirer å alt den rukkla. Men hva gjør jeg videre ? Tenkte å kjøre ned da jeg tror det blir litt mere comfy for paddene. Er det noen som vet om jeg trenger noen papirer får å passere grensa mellom Tyskland/Danmark ?
TurtleRace er offline   Svar med sitat
Gammel 07-09-2013, 14:02   #2
Reptilfreak

Medlem siden: May 2013
Alder: 29
Meldinger: 114
Standard

ville ikke tro det siden det er lov i danmark
Gammel 07-09-2013, 14:52   #3
Reptilfreak

bushman sin avatar

Sted: Töcksfors. (Svensk side av grensa ved Østfold)
Alder: 42
Meldinger: 1,119
Standard

skal du gjøre det riktig har du en lang vei å gå.
det er absolutt mulig, men innebærer tid og papirmølle.
på grunn av at den er cites A.

dette er også grunnen til at jeg anbefaler folk å søke om alt annet en Cites A dyr...

på grunn av at det er cites A er det ikke lov å eksportere den ut av landet den er født i uten spesiell eksporttillatelse.
det er mulig oppdretteren du har kontakt med har en permanent eksporttillatlelse, men hvis ikke, må du skaffe deg det selv via den tyske versjonen av mattilsynet. (vet ikke hva det heter).

igjenn pga at det er cites A må man også ha en importtillatelse fra det landet man skal inn i. i dette tilfelle danmark. og så må man igjenn pga at det er cites A få en ekporttillatelse fra danmark for å få lov til å ta dyret ut av danmark igjenn...
mulig de har en form for tillatelse for gjennomreise, dette vet jeg ikke. du må bare sjekke opp.

og så kan du bruke din norske importtillatelse for å komme deg inn i norge med skilpadda.
men... har du fått en importtillatelse? eller har du bare fått tillatelse til å eie en testudo hermanni?
det er også ikke så ubvanlig i dag at man får tillatelse på testudo spp.
da kan man jo faktisk velge fritt blandt alle testudo artene.
bushman er offline   Svar med sitat
Gammel 07-09-2013, 15:24   #4
Reptilfreak

Standard

Heihei. Har fått godkjent "Innførsel av Skilpadde" Huket av for Testudo ssp siden Gresk landskilpadde sto oppført under Testudo Graeca og ikke Testudo Hermanni. Da er det vell bare å begynne å sende mailer rundt om..:S Men hvordan er det og overta dyr som allerede er i Norge ? Føres det noen registre på dyr som er importert ?
Gammel 07-09-2013, 15:39   #5
Reptilfreak

bushman sin avatar

Standard

er det huket av for testudo spp, har du fritt valg.

og som nevnt tidligere. det er absolutt mulig å få deg en gresk, men det krever mer tid og søknader i det landet du skal hente den.
så jeg pleier å anbefale f.eks. den russiske for enkelhetens skyld.

jeg skal omformulere meg selv litt i forhold til mitt første innlegg.
fra tyskland til danmark holder det med oppdretters eksporttillatelse og/eller kopi av hans statlige godkjente oppdretterbevis.
men dette må du informere danmark om på forhånd i form av en søknad som egentlig bare er en formalitet. koster ca 3-400 kroner.

men, da norge ikke er med i eu (og her holder ikke eøs avtalen), må du selv søke i danmark om eksporttillatelse på gresk til land utenfor eu.
om du reiser fra kiel og derfor ikke er innom danmark, må du da søke i tyskland om denne eksporttillatelsen.
dette er derimot ikke en formalitet. det er en søknad som skal opp til vurdering og har en viss behandlingstid.

så mellom eu land er det egentlig ikke så problematisk. en liten søknad på nettet og så kan man reise. ut av eu derimot... er litt mer tidkrevende og jeg mistenker ikke gratis...
Gammel 07-09-2013, 15:48   #6
Reptilfreak

Standard

Takker for info, har lyst på Testudo Hermanni. Så litt papirarbeid må en jo tåle Men nederst på Dispensajonen står det at den kun gjelder i et år fra utstedelsesdato..? Må jeg etter et år søke om en ny en ?

edit:
Da har jeg sendt mail til Senatsverwaltung für Stadtentwicklung und Umwelt. Så får jeg se om det er noe dem kan hjelpe meg med.

Sist endret av TurtleRace; 07-09-2013 kl 16:24.
Gammel 23-09-2013, 13:37   #7
Junior Member

Medlem siden: Sep 2013
Alder: 32
Meldinger: 1
Standard

ad(!). Dyrene er leveringsklare med cites papirer å alt den rukkla. Men hva gjør jeg videre ? Tenkte å kjøre ned da jeg tror det blir litt mere comfy for paddene. Er det noen som vet om jeg trenger noen papirer får å
Gammel 23-09-2013, 15:35   #8
Reptilfreak

bushman sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av usman125 Vis post
ad(!). Dyrene er leveringsklare med cites papirer å alt den rukkla. Men hva gjør jeg videre ? Tenkte å kjøre ned da jeg tror det blir litt mere comfy for paddene. Er det noen som vet om jeg trenger noen papirer får å
For å...?

Du trenger det som jeg har nevnt tidligere.
I hvilke land skal du kjøpe?

Sal du reise direkte inn i Norge fra landet du skal kjøpe?
I så fall må du søke i det landet om en eksporttillatelse
eksport av cites a dyr ut av eu er meget strengt.
Behandlingstid på 1-3 mnd. (Men jeg har hørt om de som har fått svar på 2-3 uker)

Skal du via flere land, må du søke om importtillatelse i hvert land du skal reise igjennom.
Men mellom eu land er det mer en formalitet for å kunne ha register på alle Cites a dyr som kommer inn i landet.
Dette er det ikke noe behandlingstid.
Da må du søke om eksporttillatelse på skilpadden med tilhørende behandlingstid i det siste landet du reiser igjennom før du reiser inn i Norge.
Gammel 23-09-2013, 18:09   #9
Reptilfreak

Standard

Men hvis det ikke et Cites, er det da bare å gli over de akutelle landegrensene uten noen spesielle import/eksport tillatelser. Eneste jeg har er jo inn til Norge ifra Tyskland.
Gammel 23-09-2013, 18:41   #10
Reptilfreak

bushman sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av TurtleRace Vis post
Men hvis det ikke et Cites, er det da bare å gli over de akutelle landegrensene uten noen spesielle import/eksport tillatelser. Eneste jeg har er jo inn til Norge ifra Tyskland.
Jepp. Da er det bare å "gli over"
Det er kun Cites a som har spesielle restriksjoner. Eller så er det ingen ting å tenke på når det gjelder reptiler i Europa.
Med unntak av at noen land har restriksjoner på antall. F.eks. Sverige har et Max antall på 5 dyr per person uten noe "om og men".
skal man ha fler dyr enn det, må det søkes om og alle dyrene må plutselig gjennom en veterinærkontroll ved grensa...
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Testudo hermanni SkilpaddeFan Skilpadder 2 25-10-2011 19:34
testudo hermanni eller? Skilpadder 8 12-07-2011 14:37
Trenger hjelp terrarie til 2 Testudo hermanni Halvors1 Terrarier 2 08-02-2010 21:25
Kommentarer til "Testudo hermanni - Gresk Landskilpadde" allergi Kommentarer til faktaarkene 0 10-05-2009 18:32
Testudo hermanni - Gresk Landskilpadde ElHein Skilpaddefakta 0 04-04-2009 12:07

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:15.