"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Lovlig - Ulovlig. Mens vi venter....

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22-01-2013, 22:19   #1
Reptilfreak

Paddora sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 22
Standard Lovlig - Ulovlig. Mens vi venter....

Har lest mye om lover og regler og sett og studert "positivlisten".
Mens vi venter så kan vi kanskje ramse opp hva vi selv mener er / blir positivt med lovligheten av slike dyr.

1): For min del ser jeg poenget med at folk som har interesse for reptiler lettere kan få tak i reptiler i Norge som allerede er avlet opp her, uten å måtte gå andre steder eller bli fristet på ferieturer til å ta med seg dyr, enten fra markeder eller andre steder.

2): Det blir lettere å oppsøke dyrleger. Finne steder som kan ta dyrene i pension i ferier o.l.
3):....
Paddora er offline   Svar med sitat
Gammel 22-01-2013, 22:29   #2
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,430
Standard

Allergikere kan få holde et mer valgfritt kjæledyr enn kun skilpadder.. Er ikke alle som kunne tenke seg skilpadde som kjæledyr, selv om de er allergiske mot pels...
Følgende 2 medlemmer liker Genetics sitt innlegg:
Gammel 22-01-2013, 22:37   #3
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Vil jo være en positiv ting at man slipper å kriminalisere en stor folkegruppe for en interesse som ellers er veldig utbredt verden over.

For ikke å glemme alle dyrene det vil spare livet til.
Reptils er offline   Svar med sitat
Følgende 3 medlemmer liker Reptils sitt innlegg:
Gammel 23-01-2013, 12:43   #4
Reptilfreak

Cecilie82 sin avatar

Medlem siden: Aug 2012
Alder: 37
Meldinger: 66
Standard

Ved og normalisere(føler meg ganske unormal her jeg bor hvertfall!) vil også dyrene og hva de trenger bli mer omtalt og det vil øke kunnskap til både forhandlere og eiere som har skal gå til anskaffelse av reptiler. Noe som igjen øker sjangsen for at dyrene får en mer positiv behandling hos sine eiere For riktig hold er viktig uansett om mann er slange eller hund!

Og at man faktisk kan gå i en dyrebutikk og de vet hva man trenger, eller kan tilby det man leter etter.
Cecilie82 er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Cecilie82
Gammel 23-01-2013, 15:30   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2003
Sted: bergen
Alder: 39
Meldinger: 189
Standard

[QUOTE=Reptils;191262
For ikke å glemme alle dyrene det vil spare livet til.[/QUOTE]

tviler på at det kommer til å spare så mange liv, da markedet vil bli større og fler dyr vil bli uønsket, feilholdt,dumpet og avlivet fordi folk blir lei..
det eneste jeg synes er positivt med loven slik den er idag er at dette er en hobby for "spesielt" interesserte og at man ikke bare kan gå i butikken å kjøpe seg et dyr man blir lei av etter to uker..

mvh blaze...
blaze er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til blaze
Gammel 23-01-2013, 15:37   #6
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av blaze Vis post
tviler på at det kommer til å spare så mange liv, da markedet vil bli større og fler dyr vil bli uønsket, feilholdt,dumpet og avlivet fordi folk blir lei..
det eneste jeg synes er positivt med loven slik den er idag er at dette er en hobby for "spesielt" interesserte og at man ikke bare kan gå i butikken å kjøpe seg et dyr man blir lei av etter to uker..

mvh blaze...
Jo, men ved en lovendring kan du helt fint legge ut på facebook, finn, avisa eller hvor det nå måtte være at du ser etter en ny eier for agamen din, ja eller leosen - kp'en eller hva det måtte være.

Du kan stå helt fritt ut i offentligheten å få noen til å ta vare på dyret du ikke lengre ønsker - det kan du ikke den dag i dag..
Gammel 23-01-2013, 16:26   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2003
Sted: bergen
Alder: 39
Meldinger: 189
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
Jo, men ved en lovendring kan du helt fint legge ut på facebook, finn, avisa eller hvor det nå måtte være at du ser etter en ny eier for agamen din, ja eller leosen - kp'en eller hva det måtte være.

Du kan stå helt fritt ut i offentligheten å få noen til å ta vare på dyret du ikke lengre ønsker - det kan du ikke den dag i dag..
ja det blir nok lettere å kvitte seg med dyrene, men det betyr ikke at det blir bedre for de på noen måte..?
husk at selv om det er forbud nå så kan vi gå til dyrlegen med de, vi kan kjøpe og selge osv, men selv om vi kan det så er det haugevis med reptiler som blir feilholdt på alle mulige måter og jeg tviler sterkt på at det blir mindre av det hvis loven endrer seg og de blir lettere tilgjengelig..

mvh blaze...
blaze er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til blaze
Gammel 23-01-2013, 16:41   #8
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av blaze Vis post
ja det blir nok lettere å kvitte seg med dyrene, men det betyr ikke at det blir bedre for de på noen måte..?
husk at selv om det er forbud nå så kan vi gå til dyrlegen med de, vi kan kjøpe og selge osv, men selv om vi kan det så er det haugevis med reptiler som blir feilholdt på alle mulige måter og jeg tviler sterkt på at det blir mindre av det hvis loven endrer seg og de blir lettere tilgjengelig..

mvh blaze...
Nei, ikke nødvendigvis. Men jeg har god tro på at det i mange tilfeller vil være positivt, ettersom du ikke må snakke veldig lavt om det.

Vi kan gå til dyrlegen, det er helt rett - men mange venter nok dessverre litt lengre enn de burde.

At det er reptiler som blir feilholdt er helt sant, å ved en eventuell lovendring har jeg også god tro på at informasjonen vil bli lettere tilgjengelig akkurat som reptilene selv.

Dette blir den ikke å gjøre av seg selv, dette er noe vi som allerede sitter med gode kunnskaper må hjelpe til med å få ut blant ferske eiere.

Men, dette vil tiden vise så man får bare håpe på det beste - å at vi som allerede er her, hjelper til så godt vi kan ved en lovendring

Sist endret av Reptils; 23-01-2013 kl 16:52.
Følgende medlemmer liker innlegget til Reptils
Gammel 24-01-2013, 18:55   #9
Reptilfreak

Paddora sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 22
Standard

Er enig i at kommersielle krefter kan overta med salg i dyrebutikk. Har tenkt mye på det. Ungen som maser på mor for å få kjøpe den søte lille skilpadden f.eks. En mulighet kunne vært om man kunne hatt en forening, (som faktisk finnes), og at salg skjer kun gjennom foreningens fora. Da vil man kunne begrense impulskjøpene en god del tror jeg.Ellers er jeg svært imponert over hvor mye kunnskap som finnes her om hold av reptiler, som ikke når ut til så mange egentlig...
Paddora er offline   Svar med sitat
Gammel 24-01-2013, 20:05   #10
Reptilfreak

johanjohan46 sin avatar

Medlem siden: Aug 2012
Sted: Langt vekk fra deg
Meldinger: 50
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post

Er kp en gekko????
johanjohan46 er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Ulovlig dumping av kakerlakker bak barneskole silke Media 14 16-06-2013 14:15
Tam, glatt og ulovlig - Fredrikstad Blad Frogger Media 17 21-02-2010 00:23
Smugling, ulovlig dyrehold og etikk. Zun9wa Lover og regler 67 24-09-2006 20:54
Frosne mus ulovlig i dyrebutikker? Repti_queen Fôrdyr 12 29-04-2006 20:56

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:57.