"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Posten vil ikke sende tusenbein??

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 01-04-2009, 19:00   #31
Reptilfreak

hewlet sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Skarnes
Meldinger: 379
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (3)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av hewlet Vis post
Landlevende virvelløse dyr/invertebrater
Produkter av virvelløse dyr

Innførsel av virvelløse dyr (såkalte invertebrater) som kan betegnes som et produkt, faller inn under produktkontrolloven (se lenke høyremarg). Lovens § 2 a definerer "produkt" som "råvare, hjelpestoff, halvfabrikat og ferdig vare av ethvert slag". Loven stiller importøren ansvarlig for å vise aktsomhet og forebygge at produktet medfører skade på helse eller miljø.

Direktoratet for naturforvaltning - Virvelløse arter

<dato>LOV-1976-06-11-79</dato> Produktkontrolloven - prodktrl. Lov om kontroll med produkter og forbrukertjenester (produktkontrolloven)

Emballering av pakker - Produkter og tjenester - bring.no
Levende dyr (biller, igler og silkeormer) må innpakkes etter Dyrevernlovens bestemmelser.

Dyrevernloven:
<dato>LOV-1974-12-20-73</dato> Dyrevernlova - dyrevl. Lov om dyrevern.

Les igjenom, skriv ut og hvis det til postkontoret.
Det er litt uklart for enkelte angående lover og regler, man leser i nyheter om personer som smugler in edderkopper og kakerlakker og div, smugling er jo ikke lov, da undrar jo man fortolling av produkter, men import av invertebrater er lov (ikke alle invertebrater er lov å importere, bla annet de som står på CITES listene)
hewlet er offline   Svar med sitat
Gammel 01-04-2009, 19:57   #32
muffin
Guest

Meldinger: n/a
Standard

Ja, som jeg ser her etter hjelp fra dere, så er dette LOV. Enkelt og greit. Så valget er egentlig lett: Send tusenbein i posten, det går HELT fint!

Problemet nå er at jeg ikke har hørt fra selgeren hverken i dag eller i går ang. sending etter jeg fikk forklart at dette er fullt mulig. Ser ikke bort i fra at jeg legger inn en annonse her og etterlyser tusenbein til salgs... Får se det litt an, og kanskje vente litt lengre på respons... GAH... IDIOTPOST!!!!!
  Svar med sitat
Gammel 01-04-2009, 19:58   #33
muffin
Guest

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av hewlet Vis post
Det er litt uklart for enkelte angående lover og regler, man leser i nyheter om personer som smugler in edderkopper og kakerlakker og div, smugling er jo ikke lov, da undrar jo man fortolling av produkter, men import av invertebrater er lov (ikke alle invertebrater er lov å importere, bla annet de som står på CITES listene)
Genial ide. Viser man dette til posten, er det jo ikke spørsmål en gang om hva som er riktig!
  Svar med sitat
Gammel 02-04-2009, 13:00   #34
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Stavanger
Meldinger: 42
Standard

Fra min tid i Posten husker jeg at de eneste levende dyra som var lov å sende var bier og igler. Posten lager sine egne regler for dette, de er ikke underlagt Direktoratet for Naturforvaltning.
roffe er offline   Svar med sitat
Gammel 02-04-2009, 14:03   #35
muffin
Guest

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av roffe Vis post
Fra min tid i Posten husker jeg at de eneste levende dyra som var lov å sende var bier og igler. Posten lager sine egne regler for dette, de er ikke underlagt Direktoratet for Naturforvaltning.
Men det kan virke som det er lov pr. i dag?
  Svar med sitat
Gammel 02-04-2009, 15:43   #36
Reptilfreak

Sted: Stavanger
Meldinger: 42
Standard

Tviler egentlig på at posten vil ta andre levende dyr (sannsynligvis pga. at de ikke kan ta fullt ansvar for at de kommer frem levende), men det ser ut som Bring kan ta dem som spesialgods.

Spesialgods - Produkter og tjenester - bring.no

Selvfølgelig kan man jo SI at det er bier i pakken og få dem fram helt greit Da blir de i alle fall behandlet mye mer forsiktig enn vanlige pakker.
roffe er offline   Svar med sitat
Gammel 02-04-2009, 15:46   #37
muffin
Guest

Standard

Ja, ser jo sånn ut! Men det triste er at det virker som om selgeren har "bælla" ut, så nå er jeg desverre like langt. Har lagt inn en annonse her på reptilfreaks, så får se om sjansen byr seg igjen. I alle fall et godt tema å ta opp, siden usikkerheten rundt dette er stor.
  Svar med sitat
Gammel 02-04-2009, 15:48   #38
muffin
Guest

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av roffe Vis post
Tviler egentlig på at posten vil ta andre levende dyr (sannsynligvis pga. at de ikke kan ta fullt ansvar for at de kommer frem levende), men det ser ut som Bring kan ta dem som spesialgods.

Spesialgods - Produkter og tjenester - bring.no

Selvfølgelig kan man jo SI at det er bier i pakken og få dem fram helt greit Da blir de i alle fall behandlet mye mer forsiktig enn vanlige pakker.
Jada, det er ingen tvil om at det GÅR an å sende på et eller annet vis, men jeg får prøve på en mer riktig måte aller først. Funker ikke det, så må det vel gå an å luke opp i det uansett!

"Idiotpostting"
  Svar med sitat
Gammel 02-04-2009, 21:26   #39
Reptilfreak

Devilizer sin avatar

Sted: Hedmark
Alder: 35
Meldinger: 1,025
Standard

Syns uansett at det er helt rævva at dem nekter, så lenge det er på kjøpers/selgers ansvar at dyrene kommer frem i live...
Devilizer er offline   Svar med sitat
Gammel 02-04-2009, 21:32   #40
muffin
Guest

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Devilizer Vis post
Syns uansett at det er helt rævva at dem nekter, så lenge det er på kjøpers/selgers ansvar at dyrene kommer frem i live...
jeg kan heller ikke fatte poenget... Mista nappet på selgeren jeg, på grunn av posttullet.
  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Sending i posten Galil Skorpioner 7 07-03-2009 16:52
krøll med posten noas_ark Lover og regler 9 29-12-2007 00:17
Sende nymfer med posten. Ansie Pinnedyr 3 10-08-2007 10:49
Metoder å sende tarantell Svein Taranteller 10 13-02-2007 08:09
Går det an å sende pinnedyr? Tokay_92 Pinnedyr 1 19-01-2005 08:06

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 19:59.