Reptilfreaks.no

Reptilfreaks.no (http://www.reptilfreaks.no/forum/)
-   Lover og regler (http://www.reptilfreaks.no/forum/lover-og-regler/)
-   -   Posten vil ikke sende tusenbein?? (http://www.reptilfreaks.no/forum/lover-og-regler/11529-posten-vil-ikke-sende-tusenbein.html)

muffin 01-04-2009 13:27

Sitat:

Opprinnelig postet av Androctonus (Innlegg 107810)
Jeg har selv sendt pakker norge rundt med skorpioner og tusenbein, og fått en del inn her til Norge uten problemer. Jeg sa tilogmed til post-dama som satt i skranken hva som var i pakken en gang bare for morro. Hu fikk litt frysninger og sa: Jaja, bra det ikke kom seg ut.

Men har alldri hørt noe om at du IKKE skal få lov til å sende invertbratere i post, som flere har sagt, så LENGE pakkinga er god nok, så er det ikke noe farlig.

Litt offtopic:
Da jeg importerte A.australis tunisia fra polen, hadde tollerne åpna pakken, helt inn til der skorpionene lå (nå mener jeg åpna helt opp). Får bare håpe det er noen få av disse dumme tollerne som gjør dette, da senderen hadde skrevet (DO NOT OPEN, VERY POTENT SCORPIONS INSIDE!).

Ang. skorpion i pakke... Jeg drister meg til å si at det finnes farlig mye dumme folk i stillinger der de heller burde være smarte... :dry:

Galil 01-04-2009 13:29

Sitat:

Opprinnelig postet av muffin (Innlegg 107823)
Ang. skorpion i pakke... Jeg drister meg til å si at det finnes farlig mye dumme folk i stillinger der de heller burde være smarte... :dry:

Du kan så si !!!!!!

muffin 01-04-2009 13:29

Her er forøvrig svaret fra posten ang. frakt av tusenbein som jeg fikk pr. mail:

Hei!
Viser til telefonsamtale for litt siden.

Pr. dags dato har vi ingen opplysninger om "inverbata"
Posten Logistikk har som policy at vi ikke transporterer levende dyr.
Men som på mange andre områder har vi unntak, bl.a. gjelder det for bier, parasitter og enkelte innsekter.

Galil 01-04-2009 13:46

Du snakker om tufser !!:angry:

Zatii 01-04-2009 14:39

Sitat:

Opprinnelig postet av muffin (Innlegg 107825)
Her er forøvrig svaret fra posten ang. frakt av tusenbein som jeg fikk pr. mail:

Hei!
Viser til telefonsamtale for litt siden.

Pr. dags dato har vi ingen opplysninger om "inverbata"
Posten Logistikk har som policy at vi ikke transporterer levende dyr.
Men som på mange andre områder har vi unntak, bl.a. gjelder det for bier, parasitter og enkelte innsekter.

Hva vil dette si?
Ja, eller nei? Du kan jo vise til loven hvor det står at insekter og leddyr ikke regnes som dyr av den norske loven. (Husker ikke hvilken paragraf osv det står i da.. Noen andre som vet kanskje)

For da KAN de jo strengt tatt ikke si nei.. Da blir det jo helt tullete..

Devilizer 01-04-2009 16:55

ai ai ai, her var det mye tull fra posten :o
(noe som i og for seg ikke var så veldig overraskende)

Ville bare sendt dyrene i "vanlig pakke". Som vist i den filmen i en tidligere post her.
Bare husk heatpack ettersom det ikke er riktig sommervarme enda.

kimtrim 01-04-2009 17:38

Jeg fikk tilsendt to stk Poecilotheria Metallica i posten fra Mandal senest forrige uke. Putt dem i en liten pappeske polstret med isopor og mye avispapir. + heatpack om det er kaldt. Send den som brev, da kommer den fortest frem. Str på esken jeg fikk var 22x14x11cm
Du må sende dem mandag, slik at det ikke er fare for at de blir på posten over helgen.
"posthusdama" trenger ikke vite hva du sender, og spør hun så si du sender en leke eller noe annet tøft du kommer på.
Lykke til
Hilsen Kim André

hewlet 01-04-2009 18:26

1 Vedlegg
Jeg har et privat skriv angående import via post her:
dette gjelder jo egentlig om import, så det burde ikke være noe problem internt i landet.

hewlet 01-04-2009 18:32

Landlevende virvelløse dyr/invertebrater
Produkter av virvelløse dyr

Innførsel av virvelløse dyr (såkalte invertebrater) som kan betegnes som et produkt, faller inn under produktkontrolloven (se lenke høyremarg). Lovens § 2 a definerer "produkt" som "råvare, hjelpestoff, halvfabrikat og ferdig vare av ethvert slag". Loven stiller importøren ansvarlig for å vise aktsomhet og forebygge at produktet medfører skade på helse eller miljø.

Direktoratet for naturforvaltning - Virvelløse arter

http://www.lovdata.no/all/nl-19760611-079.html

Les igjenom, skriv ut og hvis det til postkontoret.

DanFekar 01-04-2009 18:49

Hewlet viser til gode ting du kan slå i bordet med!

Synes det er veldig rart at posten ikke kan bestemme seg for hva som er lov og ikke lov. Jeg har vært i kontakt med dem før, og fått beskjed om at de samme regler gjelder for privatpersoner som for bedrifter, nemlig at:
Sitat:

Opprinnelig postet av Posten
Levende dyr (biller, igler og silkeormer) må innpakkes etter Dyrevernlovens bestemmelser. (kilde)

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:01.