"

Reptilfreaks.no > Ut i verden > Lover og regler Posten vil ikke sende tusenbein??

Lover og regler Her kan du diskutere alt fra import av dyr til reptilsaken og dyrevernsloven.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 31-03-2009, 22:35   #11
Reptilfreak

hewlet sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Skarnes
Meldinger: 379
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (3)
Standard

Bare å gi beskjed til senderen til å pakke krypene ned i egen beskyttet boks med ventilasjon hull, boksen kan inneholde tørke papir for å avbelaste krypet for eksterne støtt/sjokk, så settes boksen i en eske med isolasjon rundt (isopor biter/krøllet avispapir).
Nå det er litt kjølig ute så bør avsender sende med heatpack, ellers fryser tusenbeinene i hjel.

Esken bør merkes med avsender/motaker + hva innholdet i esken er: invertebrater

Hvis posten skulle på noe måte stoppe sending, kan man kreve erstatning fordi invertebrater går under som et produkt.
hewlet er offline   Svar med sitat
Gammel 31-03-2009, 22:40   #12
muffin
Guest

Meldinger: n/a
Standard

Ok... Skal gjøre det! Tusen takk for all hjelp i alle fall!
  Svar med sitat
Gammel 31-03-2009, 22:51   #13
muffin
Guest

Standard

Ja, kanskje det, men det var ikke jeg som snakka med de, men sikkert som hewlet sier, folk kan ofte finne ut hva som er lov og ikke lov i deres EGNE hoder. Sikkert slike som ikke liker krypdyr!
  Svar med sitat
Gammel 31-03-2009, 23:06   #14
Reptilfreak

hewlet sin avatar

Standard

Ingen problem

eksempel på pakke sending:

YouTube - tarantula shipment DOA king baboon / avic

Jeg anbefaler egentlig å kjøpe fra butikk.
Gammel 31-03-2009, 23:09   #15
muffin
Guest

Standard

takk for videoen!

Ja, skulle så vanvittig gjerne ønske at det var slikt å få tak i, her i Bodø, men det er kun mulig å få tak i gullfisk og en hamster eller to... :/ Det er helt håpløst...
  Svar med sitat
Gammel 01-04-2009, 00:03   #16
Reptilfreak

reibrus sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: I midten
Alder: 40
Meldinger: 114
Standard

Jeg tror jeg ville spurt selger om han kan bruke en litt større eske når han sender de. Så du må hente de på postkontoret eller PiB. Da slipper de å ligge i postkassa å fryse...
reibrus er offline   Svar med sitat
Gammel 01-04-2009, 00:33   #17
Reptilfreak

hewlet sin avatar

Standard

Ja det kan være lurt med litt store pakker, da slipper det å ligge i postkassa, du får da en melding i posten at pakken var for stor for levering og kan hentes på ditt postkontor.

Jeg har til dags dato ikke hatt noe problemer angående sending av invertbrater via post, selv om det står tydlig merket på pakken hva inneholdet er, dette gjelder også utlands import.
Gammel 01-04-2009, 08:56   #18
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 30
Meldinger: 1,626
Standard

Jeg har selv sendt pakker norge rundt med skorpioner og tusenbein, og fått en del inn her til Norge uten problemer. Jeg sa tilogmed til post-dama som satt i skranken hva som var i pakken en gang bare for morro. Hu fikk litt frysninger og sa: Jaja, bra det ikke kom seg ut.

Men har alldri hørt noe om at du IKKE skal få lov til å sende invertbratere i post, som flere har sagt, så LENGE pakkinga er god nok, så er det ikke noe farlig.

Litt offtopic:
Da jeg importerte A.australis tunisia fra polen, hadde tollerne åpna pakken, helt inn til der skorpionene lå (nå mener jeg åpna helt opp). Får bare håpe det er noen få av disse dumme tollerne som gjør dette, da senderen hadde skrevet (DO NOT OPEN, VERY POTENT SCORPIONS INSIDE!).
Gammel 01-04-2009, 12:33   #19
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Vennesla Vest-Agder
Alder: 31
Meldinger: 1,893
Standard

Androctonus: haha stakar toller xD

man lerer stadig no nyt trodde sendinga galt for dyr å insekter, allt levende, men da tok jeg feil var det jeg hadde fåt med meg vertfal
Gammel 01-04-2009, 13:25   #20
muffin
Guest

Standard

Hehe, rare folk i posten altså... Fikk telefon fra posten nå nylig etter forespørsel på mail ang. sending av invertebrater, og fikk beskjed at "der måtte jeg desverre skuffe deg!" det kunne de ikke gjøre. Kjente jeg ble høvelig småirritert, og henviste til hva jeg hadde fått informasjon om om akkurat dette, og ba henne gå inn på hjemmesidene til direktoratet for naturforvaltning. Hun skulle skjekke det opp, og ringe meg tilbake, noe hun enda ikke har gjort, så må bare se på det som et godt tegn.... Helt klart at det er mange mennesker i posten i alle fall som ikke er inne på lover og regler ang. slike ting.

Samme greia på dyrebutikkene, får inn masse dyr uten å ha en ringeste anelse om HVORDAN de skal håndteres. Ofte vet folk desverre alt for lite...
  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Sending i posten Galil Skorpioner 7 07-03-2009 16:52
krøll med posten noas_ark Lover og regler 9 29-12-2007 00:17
Sende nymfer med posten. Ansie Pinnedyr 3 10-08-2007 10:49
Metoder å sende tarantell Svein Taranteller 10 13-02-2007 08:09
Går det an å sende pinnedyr? Tokay_92 Pinnedyr 1 19-01-2005 08:06

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 04:12.