Reptilfreaks.no

Reptilfreaks.no (http://www.reptilfreaks.no/forum/)
-   Leopardgekkoer og andre Eublepharis (http://www.reptilfreaks.no/forum/leopardgekkoer-og-andre-eublepharis/)
-   -   leopard gecko (http://www.reptilfreaks.no/forum/leopardgekkoer-og-andre-eublepharis/3300-leopard-gecko.html)

victoria_e 08-06-2007 15:41

leopard gecko

Jeg vurderer og kjøpe med en leopard gecko.
Har hørt at den skal være en grei nybegynner øgle? Hadde vært greit on noen kunne fortelle meg litt om den, og og ha den i hus osv.
Hvor for jeg kjørt en,og slike ting?

Første gang jeg skal et sånt dyr vis, har hatt kaniner,hundes og fulger bare :wink:

anarkist 08-06-2007 17:40

leopard gecko

hei!

du har rett i at leopard gecko er en fin nybegynner-øgle, i det at den er ganske lettholdt og også ganske hardfør. det er dog en hel del ting du både må vite og kunne endel om, og endel ting som du må ha klart før et evt kjøp.

for det første; kjøp et par bøker om emnet. kjøp en bok om øgler i terrarium, og en mer spesifisert om leopardgecko,og gjerne en om geckoer generelt.. i tillegg er det mye du kan lese på nettet, bl.a på www.repti.net under "faktablad". www.amazoon.com har et bra utvalg av bøker, gå etter de av nyere dato, men har desverre ingen spesiell å anbefale,kanksje noen andre her hjelper deg med det.

det er noen ting du skal vite om leoparden før du skal kjøpe en.

dette er et reptil,reptiler er vekselvarme, dvs at de ikke kan produsere egen kroppsvarme, de er avhengige av omgivelsene både for å varme seg opp og kjøle seg ned igjen. riktig oppvarming av terrariet er derfor viktig, dette går både på trivsel og aktivitet etc men kankjse mest av alt på fordøyelses-systemet, har de ikke tilgang på nok varme vil de ikke kunne fordøye maten skikkelig og får følgelig ikke i seg det de trenger.

UVlys er viktig for åkunne produsere vitaminet D3 som igjen gjør at øgla kan nyttiggjøre seg kalk i maten for å bygge skjelett og opprettholde diverse kroppsfunksjoner. UVlys kan erstattes med D3-tillskudd i form av dråper, pulver eller tabletter, men jeg vil sterkt annbefale UVlys,selv om det er dyrt. Uten et av disse alternativet vil øgla bli syk, enten benskjørhet eller en rekke andre lidelser. og da vil den dø.i tileg erdet viktigå bruke kalktilskudd i maten, som regel i form av pulver fom du tar på innsektene ved foring.

leoparder spiser så å si kun levende mat, dvs at du må vite med sikkerhet at du til enhver tid har tilgang på levende innsekter. du må orientere deg om hvor du kan handle etc på forhånd,slik at det ikke blir lang ventetid når dyr er i hus. variasjon er viktig. jeg pleier mate mine med vandregresshopper, norske gresshopper, kakkerlakker, sirisser, zophobas, voksmøll-larver,etc. du bør alltid ha et par-tre forskjellige typer mat tilgjengelig hjemme hos deg. og ikke nok med det, for at innsektet skal være sunt for øgla, må også innsektene ha sunn mat.frokostblanding uten sukker, flakfor til fisk,div grønnsaker og litt middagsrester,vitamin og kalktilskudd, litt frukt etc er noe av det jeg forer mine med.

ha et terrarie klart før du kjøper et dyr. og jeg mener ikke liggende i boden, men at det er ferdig satt opp og at du har brukt et par uker på å innrede skikkelig, finne balansen mellom varme,fuktighet,lys etc. hvis du kjøper et dyr med terrarie og hele pakka blir det jo litt annerledes.

stress:den vanligste sykdomsgrunnen for reptiler er stress. stress kan komme av for lite gjemmesteder, feil temperaturer, hardhendt eller for mye håndtering, bråk, risting fra trikken utafor leiligheten, for liteplass etc
stressede dyr nekter ofte å spise, og får nedsatt allmennhelse.noe som også igjen kan føre til veldig mye kjederlig.

en leopard kan bli oppimot 20 årgammel ved normalt hold. dette betyr at du må tenke litt framover i tid, jeg er veldig lite glad i folk som skaffer seg dyr og selger de igjen like fort som om det skulle vært klesmote. i det den er din er den ditt ansvar.

reptiler blir ikke tamme på samme måte som mer "kommersielle husdyr". du bør ikke forvente at de vil syns du er spesielt morsom, eller bry seg noe særlig i det hele tatt.

når alt dette er sagt har jeg et par med leopardgeckoer på snart 8 år som jeg har hatt siden de var små, og av reptilene jeg har og har hatt er dette fortsatt de desiderte yndlingene. det er dyr med interesant adferd, både i seg selv og seg imellom, pene å se på, forholdsvis lite arbeid, og klare personlighetstrekk og variasjon dyr til dyr.

de kan kjøpes f.eks over nettet, blandt annet på www.repti.net under "kjøp og salg".

håper du fikk litt hjelp, les og lær masse, og lykke til!

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 12:54.