"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Øgler > Gekkoer > Leopardgekkoer og andre Eublepharis Kaster opp av for mye mat? (Oppforing av tynn leos)

Leopardgekkoer og andre Eublepharis Spesialforum for Leopard gekkoer og andre gekkoer i Eublepharis slekten

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28-09-2011, 22:48   #1
Reptilfreak

ville sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Meldinger: 447
Standard Kaster opp av for mye mat? (Oppforing av tynn leos)

Har nettopp fått en voksen leopardgekko som jeg prøver å få opp i vekt.
Etter at den startet å spise selv har den hatt en enorm appetitt. Den er også kvikk og rask.
Den veide 29 gram da jeg fikk den, nå er den oppe på 38, etter 1,5 uke hos meg.

Tingen er at den ved to anledninger har kastet opp igjen all mat. Første dagen den var her kastet den i seg 10 zophobas, som sikkert er alt for mye for en gekko på 29 gram. Alt kom opp igjen neste dag.
I går hadde den også spist veldig mye, 4-5 sirisser og 6-7 zophobas. Dette kom også opp igjen.
Maten ser helt ufordøyd ut når den kommer opp.

Ellers har den normal avføring, spiser hver dag, alt den får tilgang på. Men er mest interessert i larver.

- Kan jeg slå meg til ro med at den bare har spist for mye og det er grunnen til at den kaster opp maten?
- Bør jeg kutte ned på zophobas? Skallet er kanskje litt hard for magen hennes, når hun er vant til å spise veldig lite?
- Eller skal jeg bare passe på å begrense maten, slik at det ikke blir for mye for magen hennes?
ville er offline   Svar med sitat
Gammel 28-09-2011, 23:04   #2
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ville Vis post
Har nettopp fått en voksen leopardgekko som jeg prøver å få opp i vekt.
Etter at den startet å spise selv har den hatt en enorm appetitt. Den er også kvikk og rask.
Den veide 29 gram da jeg fikk den, nå er den oppe på 38, etter 1,5 uke hos meg.

Tingen er at den ved to anledninger har kastet opp igjen all mat. Første dagen den var her kastet den i seg 10 zophobas, som sikkert er alt for mye for en gekko på 29 gram. Alt kom opp igjen neste dag.
I går hadde den også spist veldig mye, 4-5 sirisser og 6-7 zophobas. Dette kom også opp igjen.
Maten ser helt ufordøyd ut når den kommer opp.

Ellers har den normal avføring, spiser hver dag, alt den får tilgang på. Men er mest interessert i larver.

- Kan jeg slå meg til ro med at den bare har spist for mye og det er grunnen til at den kaster opp maten?
- Bør jeg kutte ned på zophobas? Skallet er kanskje litt hard for magen hennes, når hun er vant til å spise veldig lite?
- Eller skal jeg bare passe på å begrense maten, slik at det ikke blir for mye for magen hennes?
Mye mulig du har foret litt for mye, og at den derfor kaster noe / alt opp. Har ikke vært borti det ofte før, 2-3 ganger.

Ville kuttet ned på larvene, da de er harde og fordøye i tillegg til at de for det meste er fett. De er greie og fete litt opp med og som ''snacks''.
Sirisser / dubia er tingen. Husk også og duste fordyrene med vitaminer og kalsium. Her dustes alt av fordyr i T-rex Bone aid microstick calcium(?) og nektop rep color.
Gir også 1 dråpe t-rex flytende kalsium hver mandag, i tillegg til ett par dråper hydrolife i ny og ne.
Reptils er offline   Svar med sitat
Gammel 29-09-2011, 00:12   #3
Reptilfreak

ville sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Meldinger: 447
Standard

Ok, da kutter jeg ned på dem. Regner med hun begynner å spise mer av dubia og sirisser om jeg kun tilbyr det en periode. Hun har til nå ikke vært så interessert i dem, og de har vært for raske for henne. Men hun har tatt amputerte sirisser, og dubia som jeg har hatt en rask tur i frysen slik at de har blitt treige.

Duster hver dag med. Har både med og uten vitaminer. Så bytter litt på.

Takk for tips.
ville er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Nettpyton kaster opp katt CamStatic Slanger 3 13-09-2011 00:48
Kornsnok som bare kaster opp mat... CamStatic Helse og sykdommer hos reptiler 2 16-03-2010 15:50
Ungdom kaster hund utfor bro! Downfall Småprat 30 28-01-2010 16:55
Hamskifte - Bekymret - Kaster opp? shox Taranteller 26 19-11-2008 15:49
tynn boa... nidhogg Helse og sykdommer hos reptiler 4 12-05-2006 06:16

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:27.