Reptilfreaks.no

Reptilfreaks.no (http://www.reptilfreaks.no/forum/)
-   INFORMASJON (http://www.reptilfreaks.no/forum/informasjon/)
-   -   Språk på reptilfreaks (http://www.reptilfreaks.no/forum/informasjon/7664-sprak-pa-reptilfreaks.html)

Frogger 10-06-2008 15:42

Språk på reptilfreaks

I det siste har det begynt å florere med nye skrift språk på reptilfreaks. Diverse former og kombinasjoner av SMS språk og Dialekt. Dette gjør forumet for mange tunglest samtidig som det gir forumet et useriøst preg. Husk at ikke alle snakker samme dialekt som deg. Det samme gjelder banning og stygt "munnbruk/skriftbruk) :)

I Norge har vi to offisielle skriftspråk, Nynorsk og Bokmål, bruk disse språkene.

Vil også minne om vår forumregel #1

Sitat:

#1: Som bruker av dette forumet skal du holde en høflig tone. Poster kan bli sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som for eksempel banning, flaming eller innlegg ment for å skape dårlig stemning.

Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Du får selvsagt lov til å mene hva du vil om en sak, men dersom dine meninger er svært kontroversielle bør du holde dem for deg selv for ikke å skape krangel.

Unødvendig sitering (quoting) blir sett på som upassende, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer.
Du bør så langt det er mulig holde deg til bokmål eller nynorsk. Måten du ordlegger deg på styrer i stor grad hvordan andre brukere opplever deg, derfor bør du gjøre ditt beste for å gjøre deg forstått. Unngå for mye muntlig språk og dialekter. Overdrevet bruk av smilier, SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn osv. skal unngås.

I praksis vil dette si at vi kan og vil dele ut advarsler prikkbelaste dårlig språk på forumet når Mod/Admin ser dette nødvendig.

Vi gjør ikke dette for å skape dårlig stemning, men grunnet den økende tendensen her inne er vi nødt å gjøre noe.

Kristian262 10-06-2008 16:10

Sitat:

Opprinnelig postet av Katrine;
...............
Er jo forsåvidt tre offisielle skriftspråk, Samisk også. Folk her må gjerne skrive samisk også for min del. Bare ikke forvent å få svar :D
.......................

:)
.

Jeg har alltid elsket denne kommentaren fra Katrine

http://www.reptilfreaks.no/forum/for...a-siden-2.html

Frogger 10-06-2008 17:26

Sitat:

Opprinnelig postet av Kristian262 (Innlegg 80259)
Jeg har alltid elsket denne kommentaren fra Katrine

http://www.reptilfreaks.no/forum/for...a-siden-2.html

De som ønsker å skrive på samisk skal selvfølgelig få lov til å gjøre det, men ikke regn med så mange svar :)
Bra du fant frem den linken så kan vi ta eventuell diskusjon i den tråden!

Myrabas 10-06-2008 20:58

Sidan debatten om skriftspråk er oppe, vil eg nytte høvet til å skrive nynorsk i nokre veker. Eventuelt så lenge eg klarar hugse på det.

Dette av fleire grunnar, fyrst og fremst av di det er morsmålet mitt. Litt fordi eg vil gjere mitt for å styrkje posisjonen til landsmålet, litt for moroskuld. Vonar forslaget vert godt motteke, og at de framleis kan sjå på meg som ein seriøs debattant på dette gilde internettfora. :)

Renor 10-06-2008 21:01

Sitat:

Opprinnelig postet av Myrabas (Innlegg 80283)
Sidan debatten om skriftspråk er oppe, vil eg nytte høvet til å skrive nynorsk i nokre veker. Eventuelt så lenge eg klarar hugse på det.

Dette av fleire grunnar, fyrst og fremst av di det er morsmålet mitt. Litt fordi eg vil gjere mitt for å styrkje posisjonen til landsmålet, litt for moroskuld. Vonar forslaget vert godt motteke, og at de framleis kan sjå på meg som ein seriøs debattant på dette gilde internettfora. :)

Interessant idé. Eg trur eg vil følgje deg på den der, i alle fall for nokre dagar!

bendick2112 10-06-2008 21:12

Og eg tror inte at eg skjønner nokon ting/teng ? av nynaursken deres..

Miroxx 10-06-2008 21:24

da lar du heller være å svare på nynorske innlegg da vet du Bendick ;)

Frogger 11-06-2008 00:12

Jeg tror nok alle kan være enig i at Bendic trenger noen år mer på skolebenken for å lære seg nynorsk, vel la oss holde oss til topic :)

Gorgonops 11-06-2008 12:45

Eg trur kan hende at det vil vera noe drygt å krevja at eit nynorsk innlegg skal fengja eit nynorsk svar frå alle. Det bør på den anna sia ikkje hindra oss frå å freiste å halda oss til velskrivne svar. Det er nokre gonger tungt å lesa dei mest forkorta og dialektprega innlegga.

NorthHawk 11-06-2008 13:18

OffT: Gilde internettfora? :D hahaha! Genialt!

OnT: Vel, jeg er forsåvit enig med dere her. Men må få legge til at jeg ikke hverken kan eller vil lære meg nynorsk :P hehe! Men for min del kan folk bare skrive det, men tanke på at det faktisk er en av "innlands" språkene våre.

Jeg vil å få legge til at jeg vil ikke se ned på de som skriver nynorsk, jeg vil heller sitte og hummre litt når jeg leser innleggene deres ;) Men fortsatt ta dere seriøst.

MvH North(Hauk) :happy:

Miroxx 11-06-2008 22:29

Eg meinte at Bendick ikkje trengde og svare om han ikkje forsto kva som var skreve;)

Folk kan svare på det skriftspråkdet de har lyst til ;)

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:35.