"

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10-05-2008, 16:56   #1
Reptilfreak

DaffyDuck sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Grimstad
Meldinger: 29
Standard Hjelp! Skjeggis syk?

Hei, jeg har en skjeggis på ca 1 år og 2 mnd. han hadde ikke gjort fra seg på en liten stund før i dag. mistenker forstoppelse! i dag har han vært med ut i hagen en liten tur i dag pga han så så lengtende mot vinduet og siden det var så fint vær tenkte jeg han kunne være med ut litt.. Han storkoste seg og spiste masse løvetann når han så en fugl gjemte han seg under meg (siden jeg lå ved siden av ham på gresset) og da tok jeg han inn igjen. Har heller ikke sett han drikke noe særlig de siste dagene og tenkte jeg skulle få han til det. Først holdt jeg han i fossen hans og han drakk litt etterhvert. Men ikke nok! Derfor tok jeg han inn under vasken og lot han drikke derfra og han drak masse! Plutselig kjente jeg han måtte bæsje, og han strevde ganske med det. Det kom Tre store steinharde kalk deler og mye avføring ellers. Jeg ble utrolig redd og håper noen kan hjelpe meg med hvorfor de var så harde, og hva jeg kan gjøre for å forhindre dette i og skje igjen!?

Vær så snille og hjelp?
DaffyDuck er offline   Svar med sitat
Gammel 10-05-2008, 22:10   #2
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Jeg tror ikke at han er syk. Det kan jo hende han har hard avføring fordi han har drukket lite i det siste? Hvor ofte bader du han? Nå som det har blitt varmt (hvertfall i oslo) så må man passe litt bedre på med vann inntaket. Du får følge litt med på de neste avføringene hans. Du kan bade han og sjekke magen hans når han bader. Da blir han ganske flat og fin og kanskje du kan kjenne noen klumper hvis det skal være en forstoppelse!? Bading er bra hvis han har avføring som er litt vanskelig og treg.. Gi han masse grønt som inneholder mye vann og hold et øye med det hele. Tror ikke du skal stresse for mye..

Sist endret av Gibbs; 10-05-2008 kl 22:13.
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 11-05-2008, 20:29   #3
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Og det nevnes at grøntfòr inneholder litt fiber, og har derfor gunstig effekt på regelmessig avføring. Tror heller ikke det feiler agamen din noe. Alle kan ha litt hard avføring noen ganger. Sjekket du forresten at den ikke hadde spist noe stein/sand?
Svar

Emner
hjelp, skjeggis, syk

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hjelp til kjønn på skjeggis? Kiwi Agamer 7 09-10-2008 17:48
Hjelp!!! Jeg trenger seriøst hjelp nå! Chibi Snoker 12 15-03-2007 00:30

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 22:55.