"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Helse og sykdommer hos reptiler Syk skjeggagam.. - midd'/ektoparasitter i terraet?

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18-12-2011, 18:02   #11
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2008
Alder: 36
Meldinger: 212
Standard

Hvordan går det med skjeggisen din??
smittsmule er offline   Svar med sitat
Gammel 18-12-2011, 18:19   #12
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Vel, den lever i hvert fall.

Det går nå sånn midt på treet, 3 dagen på antibiotika i dag, ikke dehydrert eller redusert vekt, så det er hvert fall positivt

Den har en stabil vekt på mellom 520 og 580, og ligger og dropper litt fram og tilbake mellom der. Så med andre ord er dem absolutt ikke tynn

Tvangsforer med dubia og zophobas, og gir tilstrekkelig med vann via en sprøyte i munnen ett par ganger for dagen, samt den vanlige badingen og dusjingen. + det nødvendige av kalsium og vitaminer.

Om det ikke blir noen forbedringer med antibiotikaen, så skal det kjøres en kur med panacur en gang til, men da i flytende form, så det blir lettere og dosere.

Om det ENDA ikke er forbedringer etter det, så aner jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre.

Forøvrig hadde nok ikke middene i terraet noe med at agamen ikke spiser og gjøre.

Sprayer jo terraet hver dag, og ubehandlede sponplater og fuktighet i kriker og kroker er vel heller lite lurt :p
Reptils er offline   Svar med sitat
Gammel 18-12-2011, 21:54   #13
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2008
Alder: 36
Meldinger: 212
Standard

Får håpe den blir bedre etterhvert hvis det skulle bli aktuelt med formering.

Er vel kanskje det beste å bytte terra, siden det høres ut som det fort kan bli råttent pga fukt. ?
smittsmule er offline   Svar med sitat
Gammel 18-12-2011, 22:53   #14
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av smittsmule Vis post
Får håpe den blir bedre etterhvert hvis det skulle bli aktuelt med formering.

Er vel kanskje det beste å bytte terra, siden det høres ut som det fort kan bli råttent pga fukt. ?
Forhåpentligvis blir den bedre ja

Blir og starte på bygging av nytt terra i løpet av uken
Gammel 18-12-2011, 22:57   #15
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Bare dele noen tanker her..

Det første som slår meg er dvale og en noe stresset eier

Been there done that flere ganger selv!

Det er i hvert fall riktig tid for en skjeggis å bli litt 'fjern' med tanke på at det er mørkere ute.
Man kan oppleve at skjeggiser blir slappe og kutter ned på mat fordi det er mørkere ute. De går i dvale..
Har vært hos veterinær 2-3 ganger selv med et par skjeggiser fordi jeg har trodd sykdom, men så viser det seg at dyret er friskt.
Skjeggiser som lever i bur vil ha forskjellige dvaler fordi dem ikke lever i naturen.
Noen blir slått helt ut, og blir liggende f.eks i en hule i noen uker, mens andre mister matlyst og blir bare litt slappe i noen uker. Noen blir bare slappe et par uker, noen kutter litt ned på mat osv..
Det er veldig vanskelig å tyde disse tegnene riktig, så sykdom er det første vi tenker på. Noe som er en helt vanlig reaksjon.

Jeg setter et spørsmålstegn til alt dette vanntvanget?

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
Har tvingt i den vann hele tiden, for og passe på dehydrering - Tvangsforer med dubia og zophobas, og gir tilstrekkelig med vann via en sprøyte i munnen ett par ganger for dagen - Avføringen som har vært etter dette har vel ikke vært noe annet enn ei fin suppe med vann
Det er ikke rart at avføring er suppe når du tvinger i den vann hele tiden.
En skjeggis har ingen behov for vann hver dag.

Dette kan sikkert Karl svare på.. -For mye vann vil vel tynne ut blodet i kroppen og det er vel ikke helt bra hvis blodet blir vannet ut for mye?

Det som skiller din sak med Karl sin sak er at han sin skjeggis viste tydelige tegn til at det var noe galt ved stort vekttap over en kort periode. Noe din ikke har gjort, derfor tenker jeg dvale med en gang.

En avføringsprøve kan ligge i kjøleskap over natten hvis den er godt pakket inn.
Hvis dyret gjør fra seg på kvelden, så få den opp med mist mulig sand. legg avføringen på plastfolie og press det litt flatt sammen, så du får ut luft. Pakk den inn og legg det i kjøleskapet. Lever dagen etter og den skal være fult brukbar for testing.

Sier det igjen, jeg deler noen tanker her..
Jeg er ingen veterinær.
Forhold deg til hva veterinæren din sier og ikke noe annet.
Du bør få til en avføringsprøve og det vil du kanskje klare hvis du kutter ned på denne vanningen.
Det er ingen vits med masse medisinering hvis dyret kun er i dvale..
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 18-12-2011, 23:18   #16
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gibbs Vis post

Been there done that flere ganger selv!

Det er i hvert fall riktig tid for en skjeggis å bli litt 'fjern' med tanke på at det er mørkere ute.
Man kan oppleve at skjeggiser blir slappe og kutter ned på mat fordi det er mørkere ute. De går i dvale..
Har vært hos veterinær 2-3 ganger selv med et par skjeggiser fordi jeg har trodd sykdom, men så viser det seg at dyret er friskt.
Skjeggiser som lever i bur vil ha forskjellige dvaler fordi dem ikke lever i naturen.
Noen blir slått helt ut, og blir liggende f.eks i en hule i noen uker, mens andre mister matlyst og blir bare litt slappe i noen uker. Noen blir bare slappe et par uker, noen kutter litt ned på mat osv..
Det er veldig vanskelig å tyde disse tegnene riktig, så sykdom er det første vi tenker på. Noe som er en helt vanlig reaksjon.

Dette kan sikkert Karl svare på.. -For mye vann vil vel tynne ut blodet i kroppen og det er vel ikke helt bra hvis blodet blir vannet ut for mye?

Det som skiller din sak med Karl sin sak er at han sin skjeggis viste tydelige tegn til at det var noe galt ved stort vekttap over en kort periode. Noe din ikke har gjort, derfor tenker jeg dvale med en gang.

En avføringsprøve kan ligge i kjøleskap over natten hvis den er godt pakket inn.
Hvis dyret gjør fra seg på kvelden, så få den opp med mist mulig sand. legg avføringen på plastfolie og press det litt flatt sammen, så du får ut luft. Pakk den inn og legg det i kjøleskapet. Lever dagen etter og den skal være fult brukbar for testing.

Sier det igjen, jeg deler noen tanker her..
Jeg er ingen veterinær.
Forhold deg til hva veterinæren din sier og ikke noe annet.
Du bør få til en avføringsprøve og det vil du kanskje klare hvis du kutter ned på denne vanningen.
Det er ingen vits med masse medisinering hvis dyret kun er i dvale..
Kan vel være enig i at man er rimelig stresset, ja :p

At den skal kutte ned på mat fordi det blir ''mørkere'' ute kan jeg ikke helt forstå, ettersom det er gjort null forandringer på lys / varme i terra?

Kan ikke si det er store forandringer i aktivitet, den sover kanskje litt mere fra tid til annen, men det er ekstremt lite. Ellers er den som alltid, springer noen runder rundt i terraet, bytter mellom varm og kald sone osv.

Avføringen var suppe lenge før jeg begynte og tvinge i den vann, og med tilstrekkelig med vann mener jeg selvfølgelig moderate mengder, ikke 1dl ekstra om dagen. Gir litt ekstra vann, og ellers får den stå for resten under bading / dusj.

Ser jeg skrev ett par ganger for dagen, den kan vel tas med en klype salt. Poenget var; passer på at den ikke blir dehydrert, så gir litt ekstra vann innimellom

Avføringsprøve er tatt, på samme måte som de tok av karl sin og eneste som var synlig var encella parasitter/organismer/ ''det det heter''

Var hos samme vet, og hun kunne ikke si noe på agamen i det hele tatt egentlig. God vekt, så ikke dårlig ut, null tegn til dehydrering o.l..
Gammel 19-12-2011, 03:02   #17
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gibbs Vis post

Sitat:
At den skal kutte ned på mat fordi det blir ''mørkere'' ute kan jeg ikke helt forstå, ettersom det er gjort null forandringer på lys / varme i terra?
Skjeggagamer går litt inn og ut av dvale som de har lyst, uten at det gjøres endringer i terrarieoppsettet. De kan altså gå i dvale, uten at man har noen forklaring på det. Jeg har hatt en teori om at det kan ha med lufttrykk, og kanskje til og med luftfuktighet (lufta blir jo litt "tørrere" på vinterhalvåret), å gjøre. Men, hvem vet..?!

Jeg tror likevel ikke dvale er tilfellet her. Den er jo tross alt aktiv..

Sitat:

Jeg syns det er bra Reptils er litt føre var. Godt mulig han er litt for hissig på å gi agamen vann, men ser bare selv på min hvor raskt han har blitt dehydrert. Nå vet ikke jeg hvor mye Reptils gir agamen i mL, men jeg kan ikke se at det skulle gjøre så fryktelig galt. Kroppen har funksjoner for å unngå at vannopptaket blir for stort - deriblant diarè. Og nyrene fjerner jo overskuddet om det skulle være behov.

Da er det verre om han gjør som jeg: gir injeksjon med fysiologisk saltvann. Det går jo rett i kroppen - utenom tarmsystemet. Å fjerne overskudd vha diarè er dermed ikke mulig. Før jeg var hos veterinæren var jeg veldig pysete - var bl.a. redd for å blande ut elektrolyttene i kroppen på den, og gav bare 0,5-1mL om dagen. Etter veterinærbesøket har jeg på de siste 8 dagene satt 6 injeksjoner på hver 10-12 mL. I tillegg har jeg snart brukt opp en flaske med Hydrolife på den (9mL elektrolyttblanding).

Sitat:
Tror som sagt ikke dvale er saken her. Men, akutt og alvorlig syk er den ikke per dags dato. Jeg ville kanskje vært litt mer tilbakeholden enn det Reptils er, men jeg ville absolutt fulgt opp med vekt 1 gang i uka.
Gammel 19-12-2011, 16:01   #18
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,430
Standard

Jeg tenkte også dvale i og med at jeg vet at det faktisk er svært få som vet og i det hele tatt nevner videre at skjeggiser faktisk går i dvale om du så gjør alt du kan for å hindre det. Så det må ikke en temperaturforandring til for at dyret går i dvale, skulle nesten tro de har en biologisk klokke innvendig som sier at det er tid for å leke tornerose... Min har også vært slapp og sover mye i det siste og fikk også påpekt at "den er sikkert syk" men den går ikke ned i vekt og ser ikke dehydrert ut. Dog vi dusjer han av og til, straks han er litt våken er det rett i et bad for så å gå å legge seg igjen..
Gammel 20-12-2011, 09:34   #19
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Genetics Vis post
Jeg tenkte også dvale i og med at jeg vet at det faktisk er svært få som vet og i det hele tatt nevner videre at skjeggiser faktisk går i dvale om du så gjør alt du kan for å hindre det. Så det må ikke en temperaturforandring til for at dyret går i dvale, skulle nesten tro de har en biologisk klokke innvendig som sier at det er tid for å leke tornerose... Min har også vært slapp og sover mye i det siste og fikk også påpekt at "den er sikkert syk" men den går ikke ned i vekt og ser ikke dehydrert ut. Dog vi dusjer han av og til, straks han er litt våken er det rett i et bad for så å gå å legge seg igjen..
Tenkte også dvale i starten, men den er nesten like aktiv som alltid, den sover litt mer noen dager, men er minimalt

Men ellers ligger den for det meste på samme plass, springer litt rundt og bytter mellom varm og kald side..
Gammel 20-12-2011, 11:58   #20
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,430
Standard

Da skjønner jeg ikke helt hvorfor du mener den er dårlig?
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hva har dere under terraet? Macha Terrarier 15 17-12-2011 15:34
Kommentarer til "Midd - Div fakta - Hvordan bli kvitt midd" E.Spider Kommentarer til faktaarkene 8 10-08-2010 23:54
Midd - Div fakta - Hvordan bli kvitt midd. Eggy Generell Info om herptiler og Virvelløse dyr 0 17-02-2009 20:42
terraet til et pinnedyr Nikazo Pinnedyr 10 13-08-2008 20:40
Ã… rydde i terraet korse Taranteller 2 22-09-2007 12:53

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 13:59.