"

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 06-11-2009, 23:00   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2009
Sted: stavanger
Alder: 34
Meldinger: 13
Standard Slakk Asiatisk Vannagam

Hei,jeg fikk en Asiatisk Vannagam for 3dager siden den er 3-4mnd gammel.
Men den virker veldig slakk og vil ikke spise,fikk i den litt vann fra ett dryppene sugerør i går,men ikke i dag. den ligger med øynene igjen hele tiden,vis jeg nærmer meg den så åpner den øynene i ett par sekunder så lukker han dem igjen...
tempraturen ligger mellom 27 og 30 grader og fuktigheten mellom 65 og85..

Er dette normalt med en nyinnflytta eller burde jeg oppsøke vetrinær?
ronny84 er offline   Svar med sitat
Gammel 07-11-2009, 08:58   #2
Reptilfreak

norway sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 45
Meldinger: 528
Standard

Høres ikke normalt ut.
Siden den er så ung er det ikke alltid lett å få det til,hvis dyret blir utsatt for mye stress,dårlig stell før du fikk den osv,men det kan rett å slett bare være ett svakt individ siden den er så ung.
har du kjøpt den i butikk ville jeg vurdert å klage,for det er ikke sikkert det er verdt det i lengden og koste på dyret mye penger på vet utgifter siden den er såpass ung.
hvordan var den når du fikk den?var den pigg å fin da?
norway er offline   Svar med sitat
Gammel 07-11-2009, 11:13   #3
Reptilfreak

Repti_queen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 27
Meldinger: 1,629
Standard

Heisann! Har den muligheter for å termoregulere? Hvordan er temperaturen i den varme delen, og hva er den i den kalde delen, hvorda ner temperaturen akkuratt under spotten(e)?
Du nevner bare en temperatur, er dette den varme eller kalde siden?
Forøvrig er det ikke vanlig at yngre vannagamer er slappe, dette er et veldig dårlig tegn og som regel et tegn på dehydrering. Hvis du har mulighet for å økte fuktigheten opp til 90-100% en liten feriode samt vanne hvertfall 3-4 ganger daglig nå i begynnelsen så vil jeg anbefale dette. Yngre vannagaer er nemlig veldig utsatt for dehydrering.
At den ikke spiser de første dagene etter flytting kan være både normalt og unormalt alt ettersom.
Vanligvis tar det 0-3 dager før de finner seg til rette om oppsettet er optimalt. Kanskje du kan legge ved et bilde av terrariumet?
Små vannagamer er i naturen veldig utsatt for rovdyr, og derfor er de avhengige av å ha mulighet til å ligge skjult hele dagen. Dette gjør dem også mindre nervøse, og tryggere i sine omgivelser.
Skulle den absolutt ikke spise i det hele tatt på en uke, så kan du mose banan og prøve å gi dette fra en sprøyte. Selv om de hovedsaklig er carnivore, så består deres naturlige diett også av grønfôr,så det er ikke farlig å gi dem most frukt så lenge det ikke er sitrus frukter eller avocado. Den moste bananen inneholde kalsium og gode karbohydrater som kan være med på å kvikke opp den lille tassen. Du kan også lage honningmos av babygrøt (den med papaya, eller aprikos) og bittelitt honning, men så langt så bør du prøve å få i den mest mulig vann, for slappheten kommer ofte av dehydrering.
Er øynene klare, eller er de sammenklistret?

Er du usikker så tar du kontakt med veterinær.
Håvard Ytterstad Pettersen jobber på Hafrsfjord Dyreklinikk og er utrolig kunnskapsrik på reptiler.

Tlf: 518 92 002
Gammel 07-11-2009, 12:25   #4
Reptilfreak

Standard

Hei, det er 39 grader under spotten og 35 i ei hule og har muligheten til å gå ned til 21 grader,er det litt for kaldt?
Holder på å øke luftfuktigheten,den er nå oppe i 92.
den har mange gjemmesteder,så det skal ikke være noe problem.
øynene virker klare,den har ikke problemer med å åpne di,men gidder liksom ikke å ha di åpne så lenge om gangen.
skal prøve å få i den litt vann nå,å håbe han bedrer seg litt

det ligger noen bilder på profilen min, vett isje kossen eg legge inn her.
Gammel 07-11-2009, 13:53   #5
Reptilfreak

Standard

han virker litt kvikkere i dag lagt ut noen bilder fra i dag på profilen min..
kanskje det ordner seg nå skal prøve å mate den igjen snart..
Gammel 07-11-2009, 15:01   #6
Reptilfreak

Repti_queen sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ronny84 Vis post
han virker litt kvikkere i dag lagt ut noen bilder fra i dag på profilen min..
kanskje det ordner seg nå skal prøve å mate den igjen snart..

Kudos for flott terrarie! Godt å se at flere og flere bygger terrarier i optimal størrelse til disse dyrene, desverre er det svært mange som ikke gjør det.. så det skal du ha skikkelig skryt for!
Om du får mulighet så legg store røtter i vanndelen. De digger å ligge i vannkanten å slappe av mens de speider etter fisk (hovedsaklig når de blir litt eldre og større).

Det at den har vært litt daff, kan også ha med lyset å gjøre. Hva slags lys har du og hvordan er det plassert i forhold til avastand med tanke på UVB blandt annet. Trelevende agamer (og trelevende øgler generelt) blir svært fort daffe og "treige" når de er ute av lyset.
Hva slags fôr tilbyr du? kanskje er den ikke vandt med samme type fôr.
Gammel 07-11-2009, 18:43   #7
Reptilfreak

Standard

Takk for det
ja det skal komme mer røtter og planterhar akkuratt montert regnsystem så nå er fuktigheten på 96%..

Av lys så har jeg ett lysrør med uvb 2.0 og ett vanlig.. jeg har også en lyspære med uvb 10
den har stått på en grein rett under lysrøret i noen timer nå..
jeg har prøvd å mate med sirisser,men virker ikke som det er av interesse,den ene sirissen klatret på hodet hans å han brydde seg ikke.
Gammel 07-11-2009, 18:49   #8
Reptilfreak

Repti_queen sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ronny84 Vis post
Takk for det
ja det skal komme mer røtter og planterhar akkuratt montert regnsystem så nå er fuktigheten på 96%..

Av lys så har jeg ett lysrør med uvb 2.0 og ett vanlig.. jeg har også en lyspære med uvb 10
den har stått på en grein rett under lysrøret i noen timer nå..
jeg har prøvd å mate med sirisser,men virker ikke som det er av interesse,den ene sirissen klatret på hodet hans å han brydde seg ikke.

Da har du hvertfall en ting å gjøre. Kjøpe mer og sterkere UV lys. Du kan med god fordel bruke 10.0, og du må sette det opp slik at det henger fritt uten glass under da dette filtrerer bort UV strålene. Du skal montere dem slik at dyret har muligheter for å komme nermere enn 10cm av lyset. 2.0 har ingen effekt. Det beste ville vært om du i tilleg kunne kjørt uvb pærer, enten Megaray eller Lucky reptile sine. I et så stort bur, ville jeg faktisk påkostet meg en Megaray pære, du aner ikke hvor mye du får igjen for det! Uvben er livsviktig for dem, spsielt nå i voksefasen og med et 2.0 lysrør og en 10.0 pære kommer du ingen vei i et så stort terrarie.
Det er sjeldent man kan få for mye lys i så store terrarier. Husk at Vannagamer er avhengige av fullspektrums uvb, dvs hele toppen så lang den er må være tilstrekkelig med uvb. De lengste uvbrørene som finnes til reptiler er foreløpig bare på 40W dvs 120cm lange, så det sier seg selv at i ditt terrarie blir det alt for lite. Så gleder vi oss til de finner ut at det er på tide å lag T5 uvb rør beregnet for reptiler..

Megaray pærene kan du forresten bestille her: MEGARAY
Gammel 07-11-2009, 19:56   #9
Reptilfreak

Standard

Har bestilt 10.0 lysrør,men d er ikke kommet ennå:( har ikke noe glass mellom lysrør og dyr.
men då bestille eg 2lysrør holdere og 2 lysrør til.
skal jeg ha alle lysrør i 10.0 da?
var inne å så på den megaray siden men var så mye forskjellig,hvilke pære var det du tenkte på?
Gammel 10-11-2009, 16:59   #10
Reptilfreak

Standard

Hei,tenkte bare å oppdatere litt.
agamen hadde ennå ikke spist frem til i dag,men var å kjøpte melormer i dag, de tok han me ein gang
vil fortsatt ikke ha sirisser.
men er vel ett godt tegn att den spiste melorm, for det om det er "snop"?
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Vannagam Kaia Øgler 3 02-09-2009 22:31
H. Frenatus - asiatisk husgekko Casandra Gekkoer 1 14-08-2008 10:30
klipp fra asiatisk slangefestival straymond Småprat 8 22-05-2007 15:18
Asiatisk Kobra funnet i Kristiansand. Halgeir Media 16 17-03-2007 22:37
Gr¯nn VannAgam Sid Agamer 1 03-01-2004 17:00

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:05.