"

Helse og sykdommer hos reptiler Forum for helserelaterte spørsmål om ditt reptil. OBS! Vi anbefaler ALLE å kontakte dyrlege ved sykdom.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03-01-2009, 15:43   #1
Reptilfreak

Sathanas sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Østfold, Fredrikstad
Meldinger: 88
Question Salmonella hos Sjeggagam

En bekjent av meg har en sjeggagam som han er veldig glad i. En dag kom han på at slike dyr ofte kan ha salmonella, og dette kan være ganske farlig for kona hans da hun sliter med sykdom. Hun vil kanskje dø hvis hun blir smittet av salmonella. Hva bør han gjøre?

Hvor stor er egentlig sjangsen for å få salmonella hos sjeggagamer?
Hjelp!
Sathanas er offline   Svar med sitat
Gammel 05-01-2009, 15:53   #2
Reptilfreak

Sathanas sin avatar

Standard

Ingen som vet?
Gammel 05-01-2009, 16:02   #3
Reptilfreak

Gobblin sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 587
Standard

Salmonella hos reptiler
Av veterinær Monica Heggelund

Om salmonellabakterier
Salmonella er et fellesnavn på over 2000 forskjellige bakterier. En del av disse bakteriene kan gjøre både dyr og mennesker syke, mens andre ikke er særlig sykdomsfremkallende. Nordmenn får oftest salmonella på ferie i utlandet, og da via maten. Imidlertid kan reptiler også være smittebærere av salmonella, og det er viktig å være klar over disse forholdene når man har med reptiler å gjøre.

Salmonellabakterien lever i tarmen på dyr og mennesker, og smitter via avføringen. Man må få bakterien inn i munnen via forurenset mat eller drikke, eller for eksempel urene hender, for å bli syk. Vanligvis gir salmonella en tarminfeksjon med magesmerter, diaré og feber. Hos barn, eldre og personer med nedsatt immunforsvar kan salmonella gi alvorligere infeksjoner med blodforgiftning.

Reptiler kan ha salmonella i tarmkanalen uten å selv bli syke. Det er vanskelig å si med sikkerhet hvor stor prosentandel av dyrene som er bærere, tallene varierer kraftig fra undersøkelse til undersøkelse, men man kan nok regne med at ca halvparten er bærere av salmonella.

Hvordan kan jeg vite om mitt dyr er bærer av salmonella?
Det kan være vanskelig å med sikkerhet si at et reptil ikke er bærer av salmonella. Grunnen til det er at de ikke alltid skiller ut bakterien i avføringen, de er såkalte periodevise utskillere. Det betyr at man kan ta en avføringsprøve og sende den inn til et laboratorium til undersøkelse, og selv om resultatet er negativt, så kan dyret likevel være smittebærer. Men jo flere negative prøver man får fra ett individ, jo større er sannsynligheten for at dyret ikke er bærer av salmonella. Den viktigste måten å unngå sykdom på er imidlertid ikke ved å finne ut om dyret er bærer eller ikke, men ved å ta hygieniske forholdsregler ved håndtering av alle reptiler.

Hvilke dyr er det lettest å bli smittet av?
Risiko for smitte er minst fra landlevende slanger og øgler. Grunnen til det er at de sjelden kommer i kontakt med sin egen avføring. Avføringen er hos disse dyrene oftest fast og avgis relativt sjelden p.g.a. deres lave stoffskifte. Dermed blir renholdet enklere. Vannskilpadder utgjør en større risiko, fordi vannet de svømmer i blir forurenset av avføringen. Dermed kan hele skilpadden og alt utstyr i akvariet være infisert. Barn er ekstra følsomme for smitte, og dermed vil risikoen være ekstra stor for barn som håndterer vannskilpadder.

Hvordan unngå smitte
Som nevnt over er den potensielle salmonellarisikoen ved håndtering av reptiler et spørsmål om hygiene. Og det er slett ikke voldsom innsats som skal til for å redusere problemet til et minimum. Her er noen retningslinjer du kan følge for å unngå smittefare:

1. Kunnskap
Det viser seg at folk som driver mye med reptiler er mindre utsatt for smitte, enn de som bare har et reptil som kjæledyr. Økt kunnskap oppveier altså for økt eksponering. Derfor er det viktig at informasjon om salmonella når ut til dyreeierne.

2. Riktig håndtering av dyret - vask hendene
Barn bør ikke få lov til å holde reptiler før de er store nok til å forstå at disse dyrene ikke skal kysses på og lekes med! Alle som håndterer dyret, vannskåler eller annet burutstyr må huske på å vaske hendene med såpe etterpå.

3. Hold reptiler unna kjøkkenet
Reptiler skal ikke befinne seg på kjøkkenet eller andre steder der mat til mennesker lages eller oppbevares. Særlig er dette viktig å huske på når det gjelder grønn iguan, som jo kan tusle litt rundt for seg selv. Aldri en iguan på kjøkkenbenken!

4. Hold reptilutstyret unna kjøkkenvask og badekar
Reptilene bør ikke bades i badekar som mennesker bruker. Ikke vask utstyret i oppvaskkummen eller badekaret heller, bruk heller en egen balje, og hell vaskevannet ut i do etterpå. Bruk også egen oppvaskbørste til dette formålet.

5. Bruk hansker
Når du vasker bur eller utstyr er det lurt å bruke egne oppvaskhansker. Hanskene, børstene og baljen kan merkes med en sprittusj og oppbevares samlet.

6. Sørg for at terrariet er lett å rengjøre
Unngå bruk av porøse materialer som suger til seg skitt. Sørg for at bunnmaterialet er lett å skifte eller rengjøre, og at det er god ventilasjon i buret. Husk at krinkelkroker er vanskeligere å rengjøre enn glatte flater.

7. Unngå kontakt mellom reptiler og mennesker i risikogrupper
Babyer, små barn under 10 år, eldre, gravide, Hiv-positive, mennesker med autoimmune sykdommer eller folk som får immunhemmende medisiner bør ikke håndtere reptiler.

8. Unngå viltfangete dyr
Dyr som er oppdrettet i fangenskap er generelt sunnere enn viltfangete. Mindre sykdomsstress på dyret gir mindre salmonellautskilling. (I tillegg finnes det en rekke andre grunner til at vi ikke ønsker hold av viltfangete dyr...)

9. Ikke tro at antibiotika løser problemet
En antibiotikakur vil ikke ta knekken på salmonellaen hos reptilene, bare øke faren for resistensutvikling.

10. Hold andre kjæledyr unna reptilene
I tillegg til at begge dyrene kan bli skadet, kan også salmonellabakterier overføres.

Konklusjon
Regn alltid med at reptiler er smittebærere av salmonella, og husk at barn er ekstra utsatt for smitte fra vannskilpadder.

Husk at rett håndtering gir liten smittefare!
Norsk Herpetologisk Forening

Med rett hygiene og forhåndsregler er det absolut ingen fare.
Gobblin er offline   Svar med sitat
Gammel 06-01-2009, 10:53   #4
Reptilfreak

nika86 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Grimstad
Alder: 33
Meldinger: 97
Standard

Jeg sendte inn avføringsprøve til Norsk vetrinærhøyskole og fikk sjekket mine for salmonella og andre humelumsker.

Det er jo en grei måte å avgjøre det på. Kostet rett over 300 kr...
Gammel 06-01-2009, 22:03   #5
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

God info Gobblin!
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 07-01-2009, 07:46   #6
Reptilfreak

Sathanas sin avatar

Standard

Takktakk
Gammel 07-01-2009, 22:03   #7
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Nika86;
Reptiler kan ha Salmonella selv om det ikke påvises i en avføringsprøve. Det vil si at du kan ta avføringsprøve med negativt utfall, mens agamen din likevel har Salmonella i seg. Som oftest skilles bare Salmonella ut i avføringen om dyret er f.eks stresset, syk, etc.. Men de kan også skille ut Salmonella selv om de er frisk. Så, selv om du har tatt 1 avføringsprøve kan du aldri være 100% sikker på at dyrene dine er Salmonella-fri. Du må ta flere prøver, under ulike forhold.

Sathans;
Jeg vet det er påvist smitte av Salmonella fra Skjeggagamer til mennesker i statene - iallefall iflg CDC (Centers for Disease Control and Prevention, www.cdc.gov).
I boken Skäggagam av Sofia Cirverius, står det til sammenlikning at det aldri er påvist Salmonella-smitte fra Skjeggagamer til mennesker i Sverige. Om dette er sikker kilde skal jeg ikke si sikkert. Videre sier Jordbruksverket (det svenske "Mattilsynet") følgende;

"Reptiler bär ofta salmonellabakterier i sin tarmkanal. Salmonella hör till reptilernas normala bakterieflora och en reptil kan bära dem utan att själv bli sjuk. Reptilernas salmonellabakterier är oftast av en typ som inte så lätt smittar människan. Det finns dock en viss risk att människor som kommer i kontakt med reptiler kan bli smittade och sjuka av bakterierna"

Så, jeg vil si det er en risiko, men den er svært liten - iallefall om man tar forholdsreglene;
1. Vask hendene etter håndtering av agam, terrarie, terrarie-utstyr, fordyr etc.
2. Ikke la agamen gå på steder hvor mennesker oppholder seg når den er utenfor terra - som sofa, spisebord osv.. Gulvet, om det er oppvarmet er vel plassen den kan være.
3. Ikke la agamen klatre på klærne dine, om du ikke tenker å skifte klær umiddelbart etterpå.
4. La terrarieutstyr være terrarieutstyr - og bruk ikke utstyr som brukes andre steder i huset (kjøkkenting f.eks).

Når det er sagt - om kona mi hadde vært immun-supprimert og kunne dø om hun ble smittet av noe jeg hadde i hus, hadde jeg kvittet meg med dyrene asap, og heller funnet dem et godt,nytt hjem. Det er ingen risiko som er verdt å ta når vi snakker om livet til andre mennesker..
Gammel 08-01-2009, 07:54   #8
Reptilfreak

Sathanas sin avatar

Standard

Tusen takk for godt svar. Jeg skal bringe dette videre til han
Gammel 08-01-2009, 21:30   #9
Reptilfreak

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,526
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av KarlKanibal Vis post

Sathans;
Jeg vet det er påvist smitte av Salmonella fra Skjeggagamer til mennesker i statene - iallefall iflg CDC (Centers for Disease Control and Prevention, www.cdc.gov).
I boken Skäggagam av Sofia Cirverius, står det til sammenlikning at det aldri er påvist Salmonella-smitte fra Skjeggagamer til mennesker i Sverige. Om dette er sikker kilde skal jeg ikke si sikkert. Videre sier Jordbruksverket (det svenske "Mattilsynet") følgende;..
Jeg er i snakk med en kar på youtube via mine video der og han sin yngre søster har fått salmonella av sin skjeggis.. Har spurt han om han er sikker på om det kommer fra skjeggisen og ikke f.eks kylling eller noe annet kjøtt, men har ikke fått svar enda..
Hvor han kommer fra vet jeg ikke enda..
Gibbs er offline   Svar med sitat
Gammel 08-01-2009, 22:04   #10
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Man kan få salmonella av ganske mye - de har f.eks nettopp hatt utbrudd av salmonella i Sverige der kjøttdeig har vært opphavet..Har også hørt tilfeller der kylling, krydder, kjøtt og kjøttpålegg har vært den skyldige. Videre er det jo ikke uvanlig å få Salmonella fra utlandet..

Så, det er egentlig ekstremt vanskelig å påvise hvor Salmonella kommer fra. Skal man være 100 % sikker må man ta avf.prøve av seg selv når man er syk og finne ut eksakt hvilken underart det er av salmonella, for deretter å ta avf.prøve av skjeggagamen og påvise samme salmonella-type hos den.
Svar

Emner
pogona vitticeps, salmonella, Skjeggagam

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
kansje sjeggagam??? bendick2112 Agamer 12 15-10-2007 18:48
Er de sant at skilpadder har salmonella? Kristian262 Skilpadder 9 09-03-2007 11:13
salmonella gemgus Helse og sykdommer hos reptiler 6 05-11-2005 16:20
Vaksine mot salmonella. Zun9wa Småprat 1 05-06-2005 11:18

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 14:57.