Reptilfreaks.no

Reptilfreaks.no (http://www.reptilfreaks.no/forum/)
-   Generelt om reptiler (http://www.reptilfreaks.no/forum/generelt-om-reptiler/)
-   -   Trenger litt hjelp hos "reptilfreaks" (http://www.reptilfreaks.no/forum/generelt-om-reptiler/22939-trenger-litt-hjelp-hos-reptilfreaks.html)

Sluguru 16-09-2013 13:27

Trenger litt hjelp hos "reptilfreaks"

Hei :)

Jeg går på universitetet og tar et fag som heter IKT i næringslivet.
Vi skal i dette faget jobbe gruppevis og min gruppe har fått i eksamensoppgave å utbrodere artikkelen på wikipedia.org om reptiler.

Det vi skal i hovedsak gjøre er å lage en under-overskrift "reptilhold i Norge".
Vi skal også utbrodere andre plasser hvor det er mangelfull informasjon.

Planen nå er at jeg skal høre med dere om dere har noen ønsker i forhold til hva dere savner av info i denne artikkelen.
Jeg kan ikke bruke fakta-opplysninger uten kildehenvisninger så hvis dere kommer med spesifike fakta trenger jeg en tilhørende kilde.

Så, folkens! Hvis dere skulle søkt opp reptiler på wikipedia (norsk side), hva ville dere ønsket sto der av info? :)

Tusen tusen takk for hjelpen.

PS; Vi kommer til å bruke både dyrleger, spørreundersøkelser, og andre faglige instanser når vi skriver denne artikkelen.

Sluguru 18-09-2013 22:58

Ingen som har noen forslag? :) Vi trenger bare litt ideer for å komme igang :)

CamStatic 19-09-2013 14:36

Jo, dette burde vi da få til. Send meg en PM (eller post det her om du vil) om hva slags temaer og slikt dere har tenkt ut så langt, så skal jeg idemyldre litt om hva man ønsker å ha i en slik tekst!

Bluemarble 19-09-2013 15:32

enig med CamStatic.
"Reptilhold i norge" det er et utrolig vidt og enormt tema må nesten spesifisere litt. Jeg tror ikke noe annet dyreslag er omringet av så mye "mystikk" som de... Samtidig både beundret og hatet av mange.... samt mye uvitenhet ang denne type dyr også... Eller tenker du på ALT ang amfibier/reptiler i norge? :)
Er det arter på posetivlisten, er det hvilke arter som er mest vanlige og hold av dem, er det avl av reptiler i norge, er det ang. totalforbudet eller kanskje forholdet dyr/mennesker har til hverandre og andre etiske "tinger" Slik som f.eks dyrevernalliansens uetiske skremselspropaganda mot reptil eiere? ... Må nesten spesifiseres ellers så kan det bli litt vanskelig å komme i gang :-)

Sluguru 19-09-2013 17:34

Hei :)
Takk for svar!!!

Det er akkurat dette med å spesifisere vi trenger hjelp til!

Godkjent tema er som sagt "reptilhold i Norge". Under dette tenker vi jo på:
- reptiler som kjæledyr
- Hva er vanlig?
- Er det vanlig i Norge med reptiler som kjæledyr
- Er det noen problemstillinger eller positive sider ved reptiler som kjæledyr
- Hvordan er det med tilgang på vetrinær
- Hvem har reptiler i Norge i dag?
- Hvem vil kjøpe reptiler hvis de blir lovlige
- konsekvenser hvis de blir lovlige, eller forblir ulovlige
- Hva krever reptiler

Men det er akkurat som dere sier, det er et utrolig stort tema og vi har bare 2 mnd på oss til å lage spørreundersøkelser, foreta intervju og skrive artikkelen. Derfor trenger vi litt hjelp for å begrense oss og kanskje dere kommer på noe som er lurt og ta med som vi ikke har tenkt på. :)
Jeg synes jo det er en spennede mulighet. Det er nok mange sjeler som har lyst på reptiler som kan lite og søker på det på google. Da hadde det jo vært fint å få et greit treff på wikipedia med linker som kan videreføre deg til sider som er trygge og informative.

Sluguru 19-09-2013 17:38

Jeg tenker jo at det skal være en kort men informativ tekst som tar opp flere viktige punkter og kan linke videre for å utdype det vi skriver om. Men selvfølgelig, det finnes flere måter å gjøre ting på og derfor er det så kjekt å få litt hjelp ;)

Bluemarble 19-09-2013 18:28

Åh ja jeg forstår veldig stort tema. hehe :)

...Jeg vet faktisk ikke helt hva jeg skal skrive synes du kommer med gode pungter her.

Reptiler er blit svært vanlige dyr, ofte jeg ser reptiler til salgs på f.eks finn . no eller kjøpe/selge sider på facebook... Det er faktisk ikke alle som er klar over at de er ulovlige... Utstyret/ mat er veldig enkelt å få tak i og kan kjøpes i de fleste dyrebutiker eller bestilles på nett og leveres på døra di om du vil. Siden de fleste kjente og store levrandører til zoobutikkene også fører utstyr til reptiler... Kjøttetende reptilers føde består stort sett av gnagere og de kan bestilles frossne og vakumpakket i stort antall og få levert til hjemme adr. Det finnes mye fint og flott utstur å få kjøpt. Får til og med kjøpt systemer som overvåker tempratur og fultighet m.m og sender deg varsjel på tlf/pc om noe går galt o.l

Reptiler er faktisk så vanlige at det ikke er noe problem å få tak i (hvertfall de vanligste artene) i Norge. Disse reptilene er somftest også født/kleket ut i Norge. Og med "vanlige" tenker jeg mest på de dyrene som er på posetivlisten + noen til. Disse er også de vanligste artene som beslaglegges hvert åa av mattilsynet. Kanskje få men en eventuel statestikk over dette (helst så fersk som mulig)

De fleste av disse avles i norge jeg synes at det kanskje også er viktig å få med at det avles mange forskjellige oppdrettsvarianter "morper" og at det finnes særiøse oppdrettere hvor dyrene de selger kommer med 4 ledds stamtavle (eller mer) og at dette slettes ikke er vilde dyr fra naturen. Dyr med stamtavle kan også være microchippet for å bevise at det er riktig dyr stamtavlen omtaler...

Det som også er viktig er å finne gode argumenter og fakta om hvordan totalforbudet i Norge i dag påvirker dyrevelferden og (i mine øyne) virker mot sin hensikt. som i utgangspungtet var for å beskytte disse dyrene noe den slettes ikke gjør! ...Kanske ta kontakt med NHF Norsk herpetologisk forening ang dette.

Totalforbudet skalder også zooforhandlere da det faktisk finnes dyrebutikker langs grensen til sverige som spesialiserer seg på å selge reptiler og utstyr til nordmenn. Du kan eventuellt kontakte norges zooforhandlers bransjeforening for en uttalelse på emnet.

Veterinærer er det faktisk god tilgang på, men kunnskapen er noe variabel...

Det er helt normale mennesker i alle aldersgrupper som har reptiler i norge. både pensjonister, barneskoleelever, lærere, advokater og sykepleiere er blandt oss :)

reptiler krever som alle andre dyr en ansvarsfull eier som intriserer seg for dyret sitt. Reptiler er (siden de er kalblodige) avhengig av sitt miljø, tempratur og luftfuktighet. Derfor holdes de ofte i et glass terrarium og med riktig utstyr som gjenskaper dette miljøet.

Det jeg også ville ha tatt med er at reptil eiere (som alle andre dyr) har et ansvar for å ikke være til sjikane for andre, slik som f.eks å påtvinge andre et dyr de er redde for o.l

Jeg ville også ha tatt kontakt med DVA/PETA og fått deres synspungt på denne saken. Samt også norsk herpetologisk forening... For å få en nøytral avsluttning liksom..

Hum... Jeg vet ikke helt om dette hjelper men jeg prøver hvertfall :-)

CamStatic 19-09-2013 18:57

Sitat:

Opprinnelig postet av krissyeiler (Innlegg 201342)
Reptiler er (siden de er kalblodige)

Reptiler er ikke kaldblodige, men vekselvarme dyr.

Sluguru, jeg sender deg en PM iløpet av det kommende døgnet hvis det er i orden.

Bluemarble 19-09-2013 18:59

Sitat:

Opprinnelig postet av CamStatic (Innlegg 201343)
Reptiler er ikke kaldblodige, men vekselvarme dyr.

Sluguru, jeg sender deg en PM iløpet av det kommende døgnet hvis det er i orden.

ja okei ynskyld vekselvarme da sjø :P

Sluguru 19-09-2013 20:28

Veldig fint svar, takk krissyeiler :)

Der er jo et så spennende tema, skulle gjerne tatt for meg hele men det blir jo mye :P

Gjør det CamStatic ;)
Er det greit for dere at jeg linker tråden på gruppen til arbeidsgruppen min på facebook? Den er lukket :)

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 20:31.