"

Generelt om reptiler Omhandler pass og stell av reptiler - slanger, øgler, skilpadder etc.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-06-2013, 14:11   #1
Reptilfreak

Lenxx sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Bergen
Meldinger: 947
Standard *Frustrert*

Beklager først at ikke overskriften er av de mest forklarende, men jeg visste ærlig talt ikke hva annet jeg kunne skrive...

Saken er den at jeg har en datter på 11 år. Hun har såklart venner og venninner som de fleste på hennes alder har.
Jeg har til dags dato ikke nektet henne å være med noen barn, men har faktisk nå for første gang satt ned forbud mot at hun holder seg med et søskenpar i nabolaget.

For en ukes tid siden (+-) kom hun nemlig hjem og kunne fortelle meg at ene barnet i familien hadde tatt med seg hjem en huggorm-baby, og hadde denne i et akvarium i hjemmet. Der håndterte han den med en pinne og viste frem til resten av barna i nabolaget. Min datter hadde reagert på dette, og sagt at de måtte slippe den ut igjen, det var et fredet dyr og ikke greit å ha disse i fangenskap (kan jeg få lov å si jeg var stolt over henne da?!?)
Beskjeden hun da hadde fått, av bestemor til gutten... var at hun var ikke velkommen hos dem når hun kunne si noe så dumt...

Jeg vet at samme familie har hatt noe reptiler før, deriblant en skjeggagam, så da tenker jeg at det i utgangspunktet finnes noen voksne som (forhåpentligvis) kan litt om deres behov.
Når da disse godtar at barnet på 8-9 år fanger og holder en huggorm på knappe 10-15 cm i et akvarium til den dør (ja, min datter kom opprørt hjem i dag etter skolen, og fortalte at hun fikk vite den var død), så er det faktisk ikke greit.

Jeg kjenner jeg blir kraftig provosert over at reptil-eiere kan opptre så uansvarlig, både mtp å holde et fredet dyr i fangenskap, for ikke å snakke om å la så unge barn håndtere en giftig orm. Når jeg hører slikt, så kan jeg faktisk forstå dem som ikke ønsker å ha reptiler lovlig/slanger i fangenskap i nabolaget.
Uansvarlige *******!

Så ja, for første gang har jeg nektet min datter å ha omgang med barn, på bakgrunn av dette.

Og hvis den/de som hadde denne huggormen i fangenskap tilfeldigvis leser dette....

Get a Grip!!!

Dette er faktisk ikke greit!
Lenxx er offline   Svar med sitat
Følgende 2 medlemmer liker Lenxx sitt innlegg:
Gammel 14-06-2013, 15:10   #2
Reptilfreak

jungeljens sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Sted: Stavanger
Alder: 39
Meldinger: 836
Standard

Forstår din frustrasjon, men å nekte barn omgang med noen på deres egen alder er sjelden noen god ide.

Syns heller du bør konfrontere foreldre(og besteforeldre?) enn å skyve barna forran i "konflikten".
jungeljens er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til jungeljens
Gammel 14-06-2013, 15:25   #3
Reptilfreak

Lenxx sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av jungeljens Vis post
Forstår din frustrasjon, men å nekte barn omgang med noen på deres egen alder er sjelden noen god ide.

Syns heller du bør konfrontere foreldre(og besteforeldre?) enn å skyve barna forran i "konflikten".
På hvilken måte skyver jeg barna foran i "konflikten", egentlig...?
Og hvilken "konflikt" snakker du egentlig om?
(For å klarere, så kjenner jeg ikke til disse i forkant, og vi har ingenting uoppgjort fra før...)

Jeg har ingen interesse av at min datter skal utsettes for fare eller lære at dette er en måte enkelte voksne godtar at dyr blir behandlet.
Når dette er måten de lærer barna opp på (og irettesetter andres barn for å faktisk komme med sannheten), så ser jeg egentlig ikke hvordan det ville blitt bedre av at jeg troppet opp på døren i tillegg. Huggormen er død, "faren" over.
Og min datter (og kanskje flere?) lærte at ikke alle tar like godt vare på dyrene som hun selv gjør.

Men dersom dette gjentar seg, så kommer jeg til å ta kontakt med foreldrene selv, ja.
Følgende medlemmer liker innlegget til Lenxx
Gammel 14-06-2013, 15:45   #4
Reptilfreak

jungeljens sin avatar

Standard

Så nå er det "nei, jeg får ikke lov å være med deg av mamma..."?
Gammel 14-06-2013, 15:52   #5
Reptilfreak

Lenxx sin avatar

Standard

*Ler litt*

Neeei, jeg har forklart henne hvorfor, og hun får gjerne være med dem... bare ikke hjemme hos dem.
Og der har hun allerede fått beskjed av deres bestemor om å holde seg unna.

Men nå var egentlig ikke det poenget mitt, da.

(Se, jeg kan også rulle med øynene )

Edit, beklager hvis jeg ble krass og useriøs her nå, det er virkelig ikke meningen...
Jeg blir bare så oppgitt over enkeltes holdning til dyrene vi har rundt oss... og det er strengt tatt ikke din feil, Jungeljens...
Jeg har aldri før nektet datteren min å være med noen, det er ikke helt min stil...
Men denne gangen nektet jeg henne å gå hjem til dem, fordi jeg rett og slett var redd hun skulle bli bitt (før den nå døde) og jeg ønsker ikke at hun trenger se andre voksne ha en så slett holdning ovenfor levende dyr.
Følgende medlemmer liker innlegget til Lenxx
Gammel 14-06-2013, 17:16   #6
Reptilfreak

jungeljens sin avatar

Standard

Jo, skjønner den. Sånne folk kan være provoserende, selv foretrekker jeg å smile og late som de ikke er der inntil det åpner seg for en giftig kommentar.

Men jeg mener en legger opp til at noen blir satt utenfor eller enda verre blir mobbet, ved å legge ned regler om hvem som får være med hjem og hvem ungene får være med hjem.

Selvfølgelig hadde jeg gjort det samme i ditt tilfelle med huggormen, kansje supplert med anmeldelse til politi.
Gammel 14-06-2013, 18:30   #7
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard

Tror jeg også ville sendt en anmeldelse til politiet i dette tilfellet her.. de piner jo dyr til døde. Ifølge dyrevernloven har man jo meldeplikt på sånt.
CamStatic er offline   Svar med sitat
Følgende 2 medlemmer liker CamStatic sitt innlegg:
Gammel 15-06-2013, 14:28   #8
Reptilfreak

Lenxx sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Tror jeg også ville sendt en anmeldelse til politiet i dette tilfellet her.. de piner jo dyr til døde. Ifølge dyrevernloven har man jo meldeplikt på sånt.
Ja, det er sant.
Dersom dette skjer igjen, kommer jeg til å ta en telefon dit.
Gammel 16-06-2013, 16:01   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Bor i Bergen
Meldinger: 196
Standard

Det eneste rette er faktisk å konfrontere både foreldre og besteforeldre med den slags oppførsel som faktisk er forbudt. Og det er tragisk at voksne mennesker som denne bestemoren bruker barna på denne måten. Viser bare hvor lite selvinnsikt enkelte har.
Avicularia er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Avicularia
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Frustrert: Er dyreholdet mitt bra nok? Frogger Reptiler 35 29-10-2009 12:28
Frustrert. Haplopelma lividum joborg Taranteller 3 07-10-2008 10:28

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 19:59.