"

Generelt om reptiler Omhandler pass og stell av reptiler - slanger, øgler, skilpadder etc.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 30-09-2010, 14:47   #1
Reptilfreak

Renor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bærum. Uhuhu.
Meldinger: 455
Standard Følge regelverket?

Hei.

Jeg holder for øyeblikket på med en artikkel til nettavisen Brostein om muligheten for regelendring mht. hold av herptiler. I den anledning lurer jeg på:

Hvis den foreslåtte positivlisten går gjennom, ville du fulgt den, eller ville du fortsatt holdt arter som var forbudte?
Gammel 30-09-2010, 14:52   #2
Reptilfreak

thedan sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Hordaland
Meldinger: 803
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (3)
Standard

Ville fremdeles hatt mine to, som er på positivlisten. Ingen planer(ei heller samtykke av samboer) om å skaffe meg flere.
Gammel 30-09-2010, 15:04   #3
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 30
Meldinger: 327
Standard

Ville nok aldri hatt noe grunn til å skaffe dyr som IKKE sto på positivlisten. Poenget med listen er jo at man skulle kunne ha mulighet til å holde reptiler privat. Ikke for å holde på farlige eller truede dyrearter.

Blir litt samme som om hunder skulle vært ulovlig. Åsså stilt spørsmålet, "Ville du smugla inn en farlig kamphund om hunder ble lov?".

Det vil alltid være folk som skal helle mot den ulovlige siden av forskjellige årsaker. Men folk flest vil bare ha mulighet til å ha lovlig hold av reptiler.
tannkrem er offline   Svar med sitat
Gammel 30-09-2010, 15:07   #4
NHF Styremedlem

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Bergen
Alder: 26
Meldinger: 713
Standard

Hei!
Jeg har to terrapiner som ikke står på positivlisten, og disse har jeg hatt siden før jeg i det hele tatt hadde hørt om positivlisten.

Av den grunn kommer jeg nok til å være av de som fortsetter å bryte loven, da jeg ikke vil kvitte meg med skilpaddene mine. Uansett lovvendring eller ikke. Hadde ikke antallet terrapiner i Norge vært så stor, ville jeg nok sett etter muligheten å få omplassert disse ved en lovendring, men her er kapasiteten sprengt i samtlige reptilparker.

Vil forøvrig ikke anskaffe andre dyr som ikke er på lista, da jeg mener at om vi er så heldig å få en lovendring, så bør vi være fornøyd med det

Lykke til med artikkelen, og jeg håper du ikke vil vinkle den i samme grad som media ellers har en tendens til!
Gregoris er offline   Svar med sitat
Gammel 30-09-2010, 15:13   #5
Reptilfreak

Renor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bærum. Uhuhu.
Meldinger: 455
Standard

Jeg må innrømme at min personlige mening nok kommer til å skinne gjennom. Vi var på Akvariet i Bergen i dag og tok bilder og fikk holde en helt utrolig sjarmerende KP og et par skjeggagamer og leoser. : ) Så det kommer nok til å være en sak som stemmer for lovforslaget.
Gammel 30-09-2010, 15:18   #6
NHF Styremedlem

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Bergen
Alder: 26
Meldinger: 713
Standard

Det er godt å høre! Var selv på akvariet for første gang i går, og selv om jeg ikke holdt noen dyr, så er det en fantastisk opplevelse, som jeg tror kan forklare hvorfor vi har en så sterk interesse for dette
Gregoris er offline   Svar med sitat
Gammel 30-09-2010, 16:03   #7
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard

Jeg ville fulgt listen, til en viss grad.
Men det mener jeg at jeg har vel ett dyr som ikke er på positivlisten som jeg er veldig glad i (gargoyle gekko), og siden den er så lik crested gekko (som er på positivlisten, hvor stell og mating er prikk likt) så kommer jeg til å fortsette å ha gargoyler uansett.

Ellers er det viktig for meg å kunne drive dyrehold lovlig, det ville vært en helt fantastisk befrielse å ikke få hjertestopp hver gang noen banker på døra..
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 30-09-2010, 17:39   #8
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 907
Standard

Jeg ville holdt meg til positivlista. Som Gregoris hadde jeg et par omplasseringsterrapiner i kosten, men jeg fikk omplassert disse for et år siden (kunne ikke lenger ha dem av diverse årsaker). Hadde jeg fortsatt hatt dem, ville ikke positivlista fått mye å si for meg, jeg ville fortsatt vært en lovbryter. Jeg har dog ingen planer om å smugle inn eller avle på arter som ikke står på lista.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline   Svar med sitat
Gammel 30-09-2010, 18:01   #9
Reptilfreak

Mori sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Sted: Royal Tunbridge Wells, United Kingdom
Alder: 45
Meldinger: 342
Standard

Nå er jeg nok en edderkoppmann og har i utgangspunktet ingen personlig holdning til spørmålet, men på et mer generelt, strategisk nivå vil jeg nok sagt ja.
Det er helt klart i alle reptilentustiasters interresse å holde seg til denne listen så snart lovverket endres.
Veien deretter blir kortere for senere endring og utvidelse av listen.

"Only a biker truly understands why a dog sticks it's head out of the window of a moving car."

Mori er offline   Svar med sitat
Gammel 30-09-2010, 18:04   #10
Reptilfreak

gurine sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Meldinger: 122
Standard

Ja helt klart! jeg hadde ikke importert ulovlige dyr om positivlisten ble godkjent i Norge.
gurine er offline   Svar med sitat
Svar

Emner
regelendring spørsmål

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
For de som liker å følge med.. KarlKanibal Lover og regler 564 11-08-2013 11:48
dødsfall som følge av giftslange i fangenskap i Norge? straymond Helse og sykdommer hos reptiler 3 22-10-2005 14:23
til de som har peil på regelverket. straymond Lover og regler 1 08-03-2005 13:55

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 19:59.