"
<!-- google_ad_section_start -->Leopard gekko og hamskift<!-- google_ad_section_end -->
Leopard gekko og hamskift
Published by CamStatic Kvinne
10-06-2010
Standard Leopard gekko og hamskift

Hamskift hos en leopard gekko

En leopardgekko, som til likhet ved andre reptiler, skifter regelmessig ham. Hos en leopardgekko kan dette skje et par ganger i måneden til annenhver måned, alt ettersom om gekkoen er juvenil og voksende, eller en voksen.

Som regel skal man egentlig være heldig om man får sett en leopardgekko skifte ham. Det tar ikke veldig mange timer fra huden deres blir blass og helt hvit, til huden har blitt revet av. Og du vil sikkert undre litt på hvor hammet ble av, men dette har leopardgekkoen som oftest spist.

Fuktboks
For at gekkoen skal kunne skifte ham riktig og ”smertefritt”, så trenger den en fuktboks å ligge i. Dette er en type boks som kan lages av hva som helst, alt fra vasket iskrembokser til andre plastikkbokser man lett kan kutte hull i, og som har et lokk. Fuktboksen kuttes en inngang i, enten på siden eller i toppen (gekkoer er nysgjerrige dyr, og de vil lett finne inngangen selv), og så fyller du noen cm med enten perlite, vermeculite eller mose. De to førstnevnte kan fåes kjøpt i de fleste plantasje-butikker, og mose kan bestilles online hos en butikk som har reptilting, eller i en dyrebutikk. Eller du kan plukke selv fra naturen.
Denne fuktboksen skal plasseres på den varme delen i terrariet, og fuktes et par ganger i uken. Den skal alltid stå i terrariet, selv når gekkoen tilsynelatende ikke er i hamskift.

Hamskift som sitter fast
Av og til går hamskift litt feil. Det var ikke fuktig nok i fuktboksen, eller hvis gekkoen bor sammen med flere gekkoer, så kan det hende at den ikke fikk tid nok til å myke seg opp under hamskiftet i fuktboksen før den ble jaget vekk. Eller kanskje du ikke har fuktboks til den i det hele tatt? (Isåfall, prosjekt til deg _asap_!)

Uansett, hamskift skal vekk så fort som mulig. Å la hamskift sitte fast på gekkoen din i ukesvis/månedsvis er uakseptabelt og er helseskadelig om det sitter for lenge.

Som jeg viser på bildet nedenfor her, så er det bilde av en frøken som har hatt hamskift sittende fast på tærne sine. Dette må av fort, fordi den døde huden blir hard, og vil tilslutt kutte blodtilførsel til tærne, og tærne vil råtne, dø og falle av.
Om hamrester sitter fast på noe annet sted på kroppen og blir sittende lenge nok, kan det føre til andre helseskadelige sykdommer, som infeksjoner. Derfor, gjør noe med det så fort du ser det!

Hva gjør jeg?
Det første du gjør, er å fylle en hvilken som helst boks med vann. Vær sikker på at gekkoen ikke klarer å klatre ut av vannet, og kanskje lurest å sette på et lokk. (Petbokser er perfekte til dette, da de har luftehull i lokket.)
Vannet skal ikke være høyere enn til ca albuene på dyret. Dyret skal kunne fint stå i vannet uten at den ”flyter”. Om dyret ser ut til å mistrives sterkt ved å ikke ha noe fotfeste, så kan det være lurt å legge nedi noe den kan gripe fast i, som litt ruglete småstein eller noe flat gummi.
Temperaturen skal være lunkent, men ikke varmt. Det skal være kaldere enn din kroppstemperatur. Rundt 26 grader er greit.
Her skal gekkoen sitte i 20-40 minutter. IKKE gå fra et dyr, vær sikker på at du kan gripe inn om noe skulle skje. Ikke vær forbauset om gekkoen går på do i vannet også.

30 minutter har gått, og huden har nå gått fra å være hard til myk, og skal kunne lett pelles av. På ømfintelige steder så bør det brukes en Q-tip til å pelle av med. Hvis du er stø på hånden og har litt negler, kan du forsiktig prøve å pelle av med fingrene. Husk, hvis du merker at huden fremdeles sitter litt fast, så har ikke gekkoen badet lenge nok. Ikke riv av hamrester som sitter godt fast, det kan skade gekkoen.
Om det er veldig mye hud som skal av også, så vil resten av huden etterhvert stivne igjen om du bruker lang tid på å få av hamskiftet. Da bader du bare gekkoen igjen i 15-20 minutter for å ta av resten.

Bakfoten før:

Og etter!

Gekkoen vil ikke sitte stille!
Hvis ikke gekkoen din er av den rolige typen, så vil den antageligvis sprelle litt når du prøver å holde den fast. Den har nok også kanskje blitt litt stresset etter å ha blitt plassert i en boks med vann opp til skuldrene de siste 30 minuttene. Og du er kanskje også litt nervøs for å holde den for hardt fast ettersom man vil ikke forårsake at halen detter av.

Nå skal det sies at det skal litt til for at de mister halen. (men aldri hold den fast i halen!)
Gekkoen jeg har tatt med som eksempel i denne artikkelen er litt midt på når det kommer til hvor mye hun tolererer at jeg pirker på henne. Stort sett er hun veldig rolig, men ble litt stresset og prøvde å marke seg unna hendene mine.

Jeg har funnet et grep som fungerer på leopardgekkoene mine når jeg må ha dem til å sitte stille mens jeg pirker på dem. Men det krever at gekkoen er vandt med å bli håndtert, og ikke blir stresset under ellers vanlig håndtering.

Helt rolig, tar man bare å fletter fingrene rundt gekkoen, starter med pekefingeren og tommelen plassert på hver sin side av nakken.

Og så flytter du resten av fingrene under gekkoen, og støtter den godt opp under både magen, og under ”rumpa”.

Så løfter du den opp, og har et fast, men veldig forsiktig og løst grep om gekkoen. Du holder den ikke FAST, men du støtter den opp mer slik at den ikke får så mye albuerom til å marke seg unna.
Nå skal gekkoen kunne sitte helt stille og tålmodig mens du gjør deg ferdig med å fjerne gammelt ham.

Hvis gekkoen begynner å marke seg ut, så setter du den rolig ned igjen, og kanskje lar den få løpe ferdig ”raptusen”, før du prøver å plukke den opp på samme måte igjen. Vær beredt på at du kanskje må gjøre dette 1-3 ganger under fjerning av hamskift, alt ettersom hvor vandt gekkoen din er med håndtering.

Og om du kommer for nær munnvikene til gekkoen din, så vil den mest antageligvis begynne å gape.
Den er en slags auto-mekanisme mange gekkoer har, og ser kanskje litt skremmende ut, men hittil har jeg ikke opplevd at de har snudd seg etter meg for å bite.

Og da var alt av hammet av. Lykke til!

Skrevet av CamStatic
Bilder av CamStatic

Article Tools

Comment

Emner
hamskift

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
For til leopard gekko skippy1972 Gekkoer 38 25-01-2010 17:18
Leopard Gekko ! (= cece Leopardgekkoer og andre Eublepharis 22 30-11-2009 20:05
Leopard Gekko Augina Leopardgekkoer og andre Eublepharis 3 12-11-2009 22:03

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:36.