"
Gammel 06-06-2012, 09:51   #1
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansund
Alder: 28
Meldinger: 431
Standard Gravid Sørgis?

Hei!
Jeg har en sørgegekko jeg mistenker kan bære egg nå. Den er blitt kjempestor på kort tid og i går kveld skimtet jeg to hvite 'kuler' i magen hennes mens hun klatret på glasset. Jeg har ikke fått egg av disse før, så jeg er ganske enkelt ut etter en bekreftelse av noe som kanskje har litt mer peiling på akkurat dette.

Her er et bilde jeg fikk tatt i går, men det er mobilkamera, mørkt og generelt ganske utydelig, men man kan skimte det jeg mener kan være egg..

Hun er 1,5 år gammel nå. Den andre sørgisen hun bodde med døde uventet for ikke lengere enn 1 uke siden, om det er til hjelp. Den andre var veldig liten og absolutt ikke på nær så bred som denne er.

Dersom det skulle være at det er egg der inne, har dere noen gode råd og tips til å hvordan gekkoen og eggene får det best mulig? Temp, fuktighet, mat osv.. Eller er det bare å fortsette som før?
Gammel 06-06-2012, 10:08   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2011
Sted: Hordaland
Alder: 33
Meldinger: 8
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (3)
Standard

Vanskelig å se på bildet, men dersom du ser to hvite kuler så er det egg ja
Sørgisene legger selv eggene på en egnet plass, og da trenger du ikke gjøre noe med eggene. Bare la de henge der som sørgisen har lagt de, så vil de klekke av seg selv ca 2-3mnd etter at de er lagt.
Du trenger ikke gjøre noe annerledes enn slik du har det nå så lenge de står i en grei temperatur, ca 25 grader er fint.

Har du foresten kjøpt sørgisen av meg? Eg har avlet sørgiser lenge og solgt mange, så det hadde vært kult om den kom fra meg
Ragnarok86 er offline   Svar med sitat
Gammel 06-06-2012, 10:27   #3
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Ragnarok86 Vis post
Vanskelig å se på bildet, men dersom du ser to hvite kuler så er det egg ja
Sørgisene legger selv eggene på en egnet plass, og da trenger du ikke gjøre noe med eggene. Bare la de henge der som sørgisen har lagt de, så vil de klekke av seg selv ca 2-3mnd etter at de er lagt.
Du trenger ikke gjøre noe annerledes enn slik du har det nå så lenge de står i en grei temperatur, ca 25 grader er fint.

Har du foresten kjøpt sørgisen av meg? Eg har avlet sørgiser lenge og solgt mange, så det hadde vært kult om den kom fra meg
Ok, da er alt bra i buret i såfall!
Hvor foretrekker de som regel å legge eggene? Vi planla å legge inn korkbakgrunn i buret (nå er det standard exo-terra bakgrunn) Tror du hun vil foretrekke at vi bytter før hun legger eggene?

Du, nå ble jeg veldig usikker her på hva brukernavnet til selger var og jeg finner ingen gammel info heller Men jeg ble tilsendt 4 stk via post, hvor 2 var døde ved ankomst og fikk i tillegg med planter til terraet. Hørtes det kjent ut? Salg via gamle repti.net.
Gammel 06-06-2012, 11:27   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2011
Sted: Hordaland
Alder: 33
Meldinger: 8
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (3)
Standard

Ok, da var det ikke meg du kjøpte av
Ragnarok86 er offline   Svar med sitat
Gammel 06-06-2012, 11:29   #5
Reptilfreak

E.repti sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Østfold
Alder: 25
Meldinger: 625
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Hignoria Vis post
Ok, da er alt bra i buret i såfall!
Hvor foretrekker de som regel å legge eggene? Vi planla å legge inn korkbakgrunn i buret (nå er det standard exo-terra bakgrunn) Tror du hun vil foretrekke at vi bytter før hun legger eggene?

Du, nå ble jeg veldig usikker her på hva brukernavnet til selger var og jeg finner ingen gammel info heller Men jeg ble tilsendt 4 stk via post, hvor 2 var døde ved ankomst og fikk i tillegg med planter til terraet. Hørtes det kjent ut? Salg via gamle repti.net.
Tror du kan vendte med å bytte bakgrunn. Det blir mye stress for dyret da dere må ta ho ut etc. Også skal ho komme til et "nytt" sted. De legger eggene som regel skjult og i sprekker. Ikke alltid, men ofte. Gjerne der det er nok fuktighet.
Gammel 06-06-2012, 12:25   #6
Reptilfreak

Hignoria sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av E.repti Vis post
Tror du kan vendte med å bytte bakgrunn. Det blir mye stress for dyret da dere må ta ho ut etc. Også skal ho komme til et "nytt" sted. De legger eggene som regel skjult og i sprekker. Ikke alltid, men ofte. Gjerne der det er nok fuktighet.
Ja det var dette med stress jeg tenkte på. Vi venter med å bytte, så ser vi hva som skjer! Dette blir spennende

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Sp. om alder og egg - sørgis tsrebel Gekkoer 10 11-08-2012 18:49
Vivarium for snegler og sørgis tsrebel D.I.Y Gjør det selv 23 14-06-2012 07:52
Mitt sørgis terra :D nicco88 Vivarier 8 20-06-2011 09:33
Sørgis er stukket av! Hignoria Gekkoer 30 29-01-2011 14:57
Sørgis formering john Gekkoer 10 08-01-2007 17:29

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:39.