"
Gammel 23-05-2010, 07:52   #1
Reptilfreak

Riotbaby sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Akershus
Alder: 27
Meldinger: 54
Exclamation Hjelp med leo!

Hei!

Jeg har 2 leopard geckoer. Eine er ca 9 mnd gammel og den andre ble født 16 april i år.

I går skulle jeg mate den lille, som vanlig, og ble plutselig kvalt av maten, jeg tok den med engang ut av munnen hennes.(Melorm) Men hun ble forsatt kvalt og mista pusten, jeg klarte å få liv i henne igjen. Hun fikk litt kramper/skrekk eller noe lignende etter hendelsen.
Hun ble bedre utover kvelden, så fikk i henne 4 små kakkelakker og hun var bedre i form.

Men i dag da jeg skulle ta henne opp i hånda, så hadde hun ennå slike kramper og plutselig ble hun kvalt igjen av ingen ting. Var vanskeligere å få liv i henne. Skulle egentlig bort i dag, men bestemte meg for å bli hjemme for å holde øye med denne.

Hva kan jeg gjøre? Hva er det som skjer?
Gammel 23-05-2010, 10:35   #2
Reptilfreak

Busy sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Rogaland
Alder: 32
Meldinger: 38
Standard

Huff da, så utrolig ekkelt.. Kan dessverre ikke hjelpe med noe, men håper noen som er flinke på leoser kan svare deg. Alternativt ta turen til veterinæren? Håper den kommer seg og at det ikke skjer noe mer.
Busy er offline   Svar med sitat
Gammel 23-05-2010, 11:03   #3
Reptilfreak

Riotbaby sin avatar

Standard

Ekke no særlig nei..Den puster ennå, men er veldig slapp av seg stakkar..Har prøvd å ringe til dyrlegen, fikk nr til ei som heter Monika, men er stengt i dag. Redd for at dette kan skje flere ganger, utrolig skummelt. Og se den ikke ha det bra er utrolig vondt..Jeg håper den kommer seg på beina igjen, nekter å gi opp. Den er veldig sterkt, som holder ut, flaks at den overlevde natten og håper den overlever.

Får håpe at den kommer seg igjen ja og får håpe at det er noen flinke som kan svare meg :(
Gammel 23-05-2010, 11:32   #4
Reptilfreak

Riotbaby sin avatar

Standard

Flaks..Sjekket til henne nå, og det samme hendte igjen. Gikk fort over... Gyaaaah!!
Gammel 23-05-2010, 14:33   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 492
Standard

Har desverre ingen hjelpende råd å komme med jeg heller,men kanskje du bør prøve å legge henne i en varm fuktboks? Og kanskje prøve å få i henne vann jevnlig? Høres ikke bra ut dette altså:( Håper hun holder ut til du får tatt henne med til dyrlegen! Hold oss oppdatert Lykke til!
ederlezi er offline   Svar med sitat
Gammel 23-05-2010, 15:21   #6
Reptilfreak

Riotbaby sin avatar

Standard

Flyttet på hula med fuktboksen hennes og la henne i den. hun ble der ca 1 time, så begynte hun å våkne til litt mer. I tilegg tok jeg en lampe rett over, lyser rett ned for å få mer varme hos henne samtidig. Hun bevegde en del på seg, og litt seinere for litt sia, gjorde henne fra seg. Nå er henne i vanlig hula si på den "kalde" siden.

Fikk melding av en kompis i stad, som sa at jeg ikke skulle mate henne på 1 - 2 dager, og se etter henne innemellom. Hun er så litta også, så ekke så lett å gjøre så mye med henne. Så er det å krysse fingrene for at hun kommer seg raskt på beina igjen. Når dyrlegen er oppe igjen, tenkte jeg å ta meg en tlf hvis hun ikke blir bedre, kanskje uansett. Fæle sakter, vil ikke miste lille frøkna mi

Det skal jeg gjøre vett! Takk!
Gammel 23-05-2010, 15:27   #7
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Riotbaby Vis post
Flyttet på hula med fuktboksen hennes og la henne i den. hun ble der ca 1 time, så begynte hun å våkne til litt mer. I tilegg tok jeg en lampe rett over, lyser rett ned for å få mer varme hos henne samtidig. Hun bevegde en del på seg, og litt seinere for litt sia, gjorde henne fra seg. Nå er henne i vanlig hula si på den "kalde" siden.

Fikk melding av en kompis i stad, som sa at jeg ikke skulle mate henne på 1 - 2 dager, og se etter henne innemellom. Hun er så litta også, så ekke så lett å gjøre så mye med henne. Så er det å krysse fingrene for at hun kommer seg raskt på beina igjen. Når dyrlegen er oppe igjen, tenkte jeg å ta meg en tlf hvis hun ikke blir bedre, kanskje uansett. Fæle sakter, vil ikke miste lille frøkna mi

Det skal jeg gjøre vett! Takk!
Det kan jo ha vært mageproblemer som har forårsaket problemet? Siden hun begynte å bevege seg mer når hun fikk mer varme og fukt og da gjorde i fra seg? Det er jo det som er med reptiler at kroppen trenger varme heletiden for at de skal fungere,og fordøyelsen er avhengi av en viss temperatur for at de skal klare å gjøre i fra seg,ellers kan det føre til forstoppelse. Følg rådet til kompisen din og lavær å mate henne som han sa,det kan være til hjelp Ha henne i fuktboks med varme igjen om noen timer,så kanskje er det et håp for at alt blir bra igjen
Det er ikke godt når dyra blir syke nei:( Nervepirrende og trist
Gammel 23-05-2010, 16:24   #8
Reptilfreak

Riotbaby sin avatar

Standard

Ja kan godt hende at det kunne ha vært mageproblemer. Merkelig at det ikke har hendt før. Hatt henne siden 21/22 april. Og hun har alt hun trenger, akkurat som den andre. La henne rask tilbake i fuktboksen sin akkurat nå. Ja får håpe det er et håp

Nei det er ikke godt når dyra blir syke :( Ja utrolig også, og i tilegg er det ikke så mye man får gjort enn å bare vente og håpe
Gammel 23-05-2010, 18:20   #9
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Riotbaby Vis post
Ja kan godt hende at det kunne ha vært mageproblemer. Merkelig at det ikke har hendt før. Hatt henne siden 21/22 april. Og hun har alt hun trenger, akkurat som den andre. La henne rask tilbake i fuktboksen sin akkurat nå. Ja får håpe det er et håp

Nei det er ikke godt når dyra blir syke :( Ja utrolig også, og i tilegg er det ikke så mye man får gjort enn å bare vente og håpe
Det er ikke lett å si nei,de får jo ikke akkurat til å si det selv heller de stakkar så:S
Det vil nok gå seg til igjen Men jeg ville egentlig vurdert dyrlegen uansett om hun blir frisk igjen,slik at du kan få noe svar på hva det var

Du tar deg nå godt av henne,det er jo flott det Nei,det er ikke mye man kan gjøre,men lesing og undersøking hjelper en del
Gammel 23-05-2010, 19:48   #10
Reptilfreak

Riotbaby sin avatar

Standard

Nei det som er synd også
Skal kontekte dyrlegen uansett ja, alt for lille go jenta mi. Bedre å spørre om hva det er/var, enn å la det ligge som et spørsmål i hue

Får håpe det,at hun blir til deg selv igjen

Ja så klart tar jeg godt vare på henne hehe ^^ ja, er bare ikke så lett å finne slike informasjoner, noen svar burde man finne ^^

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hjelp!!! Jeg trenger seriøst hjelp nå! Chibi Snoker 12 15-03-2007 00:30

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 19:49.