"
Gammel 03-05-2010, 14:10   #1
Guest

Medlem siden: Mar 2010
Meldinger: 0
Standard Leopard gekko, terrarium, innredning og div.

Hei, jeg har lenge hatt lyst på en øgle og jeg fikk veldig lyst på en Skjeggagam.

nå har jeg kjøpt et akvarium på 120*45*45, og vi har laget skyvedører på det.

men så så jeg litt på Leopard gekkoer, og fant ut at jeg kunne gjøre livet til en leopar gekko mye bedre.

så nå har jeg rasert bakrunnen på akvariumet og skal lage et nytt et. og så lurer jeg på om dette skvariumet er for stort for en Leopard gekko.

+ hva må jeg ha til en leopard gekko, og kan jeg bade en LG, på samme vis som en Skjeggagam.

Mvh: Sander

Ps. unnskyld for skivefeil.
Game er offline   Svar med sitat
Gammel 03-05-2010, 14:20   #2
Reptilfreak

Galil sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Buskerud
Meldinger: 641
Standard

Leosen skal ha en varm (29-32) og en kald (25-27) side.

ha minst 2 gjemmesteder pr leos.

den skal også ha en fuktboks som hjelp til hamskifte.

og på den terrarie størrelsen kan du nok ha en avlstrio (1 hann og 2 huer).
Galil er offline   Svar med sitat
Gammel 04-05-2010, 11:05   #3
Guest

Standard OK

Ok, tusen takk for svar, vi får se om det blir flere en en, men LG vil ikke bli stresset av så mye plass???

Mvh.Sander
Gammel 04-05-2010, 20:19   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2010
Alder: 24
Meldinger: 12
Standard

Nå er ikke jeg en proff på det her , men så lenge du har nok gjemmesteder. Og lager et fint og ''trygt'' hjem til den/de så skal det nok gå bra, Men det er det jeg tror da
jan thomas er offline   Svar med sitat
Gammel 04-05-2010, 20:27   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2010
Alder: 24
Meldinger: 12
Standard

Og vis du lurer på hva du trenger og åssen de skal ha det og slikt, så kan du jo lese her Leopard gecko og her LEOPARDGECKO.COM | Leopard Gecko Care
jan thomas er offline   Svar med sitat
Gammel 04-05-2010, 20:36   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Asker
Alder: 46
Meldinger: 56
Standard

Om du får en leo's som beibi, så bør du ikke ha så stor plass da leo'sene fort kan bli stresset av for stor plass.
Akkurat hvor lenge du bør vente før du putter den i et stort terra er jeg ikke sikker på, men det er sikkeret andre her inne som kan svare på det.

Hva du bør ha til en leo's er: 2 huler minst. en på varm side og en på kald side. fukt hule er også VELDIG VIKTIG, varme matte som skal dekke minst 1/3 del av terraet, eventuellt en varme lampe, men det ser du om du oppnår den riktige tempen uten. Vann skål, planter, steiner og en rot. S å kan du jo innrede litt som du ønsker det. Steiner og røtter kan du finne ute, bare husk at steinene må du koke og røttene må stekes i steke ovn på 70 grader i ca 10 min. Da blir du kvitt bakterier som ikke skal inn i terraet.
Lys er ikke kjempe viktig siden det er natt dyr, men vil anbefalle uv rør fordi det kan øke vitamin D3 opptaket med opptil 8% avhengig av hvordan uv lys du bruker. Multi vitamin og calsium pulver må du også ha.

En liten leo's skal IKKE gå på noe annet en avis papir/tørkepapir frem til den er ca 6 mnd. Da kan du gå over til en jord/sand blanding.

Tror dette skal dekke det meste, men gå inn på amzon.com og bestill en bok som heter The Herpetoculture of Leopard Geckos. Der står det aller meste du trenger og vite
skippy1972 er offline   Svar med sitat
Gammel 05-05-2010, 00:02   #7
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Egentlig tror jeg ikke en leo unge vil bli stresset av formye plass, men av mangel på hjemmesteder i forhold til plassen man gir dem.
Med det mener jeg at når man innreder et stort terrarie så er det veldig lett å tenke på at de skal ha plass å bevege seg på og dermed gir dem flere åpne områder. For en liten Leo unge blir slike åpne områder kjempestore og kjempefarlige, noe som kan føre til at den kan føre til litt ekstra stress da den tross alt er nederst i næringskjeden inntil den blir litt større.

Problemet med å ha en liten gekko i et stort terrarie er at det vil være vanskligere å få fatt i den/håndtere den om det skulle bli behov for noe slikt. I praksis vil den med andre ord bli mer vill.
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 06-05-2010, 14:25   #8
Guest

Standard Takk Takk

Tusen takk for alle svar
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
For til leopard gekko skippy1972 Gekkoer 38 25-01-2010 17:18
leopard gekko? scarabid Lover og regler 14 18-12-2007 20:34
Leopard gekko mr-repti Leopardgekkoer og andre Eublepharis 23 25-07-2007 21:08

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:15.