"
Gammel 09-03-2010, 14:34   #1
Guest

Medlem siden: Mar 2010
Meldinger: 0
Smile Hjelp, skjeggagam

Hei, nå har jeg funnet ut at jeg skal kjøpe en Skjeggagam.

jeg har et akvarium som er 222L.

og jeg lurer på hva jeg trenger å ha i buret? og hvis noen vet om noen norske sider som det står en del fakta om dem ville det vært fint.

et spørsmål til: hva slags uv lysrør trenger jeg + pris. skal jeg bruke vramematte eller varmekolbe til og varme på buret?
Mvh: zander
Game er offline   Svar med sitat
Gammel 09-03-2010, 15:06   #2
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 32
Meldinger: 1,111
Standard

bruk søke funskjonen på reptilfreaks.. er ufattelig mange tråder som dette her inne allerede..
Gammel 09-03-2010, 15:29   #3
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Alder: 29
Meldinger: 1,489
Standard

Ikke bruk akvarium, gjorde det selv en gang for lenge siden og det ble alt for dårlig lufting, i tillegg til at det ble sykt varmt bare jeg slo på varmen. Terrarium er tingen!

Varmekolbe er bare å glemme, som regel er varmekolber slik at de ikke kan stå over vann, da kan det begynne å brenne, elementene brennes ihvertfall på vanlige varmekolber altså. Varmekolber hører til i akvarium med vann.

Varmelampe og lysspot bruker jeg nå. Varmematte eller varmekabler kan også brukes.

Kjøp Repti-glo UVB 10.0 og 2.0 eller 5.0 lysrør, bør som regel ha to, pga med bare en blir det gjerne litt ekkelt lys for skjeggisen har jeg hørt, og lyset blir litt rart ("ensidig" lys). En UVB-spot anbefales også, da skjeggagamer trenger mye UVB.
Gammel 09-03-2010, 15:57   #4
Guest

Standard ok

ok, men jeg trur at jeg må bruke akvarium, lokket skal jo være ganske luftig og det går an og lage hull. hvis man bruker glassskjærer????? vert ikke helt. hva er ca. pris på lysrør og hvor får du kjøpt det..
Gammel 09-03-2010, 16:00   #5
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Trondheim/Stavanger
Alder: 29
Meldinger: 1,489
Standard

Prisene på lysrør er forskjellige fra størrelse til størrelse. De lengste må du ut med rundt 300 kroner for tror jeg det var.. Sjekk her for priseksempler:
http://webzoo.no/default.pl?showPage=194
Edit: du kan også kjøpe lysrør hos div dyrebutikker.
Gammel 09-03-2010, 16:01   #6
Guest

Medlem siden: Nov 2009
Meldinger: 432
Standard

Lysrør er ikke det billigste så en 300kr pr lysrør må du nok regne med og du får kjøpt det på de aller fleste dyrebutikker.

Kjøp et terrarie du, nesten uansett hvor luftig toppen er så tror jeg ikke det blir bra nok.. Luften blir alt for stilleståendes og da kommer fort mugg og andre ulumskheter
s_ er offline   Svar med sitat
Gammel 09-03-2010, 16:03   #7
Reptilfreak

leo77 sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 1,743
Standard

Kjøp deg denne boken her (svensk)

Søk - Capris bokhandel

Les her

CBreptiles - Att köpa skÀggagam

Teo, en Skäggagam
leo77 er offline   Svar med sitat
Gammel 09-03-2010, 18:52   #8
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av zander Vis post
Hei, nå har jeg funnet ut at jeg skal kjøpe en Skjeggagam.

jeg har et akvarium som er 222L.
Som tidligere nevnt - akvarium er ikke veien å gå. Du får ikke en tilstrekkelig sirkulasjon, så luften blir utrolig dårlig og det er lettere og større sjans for f.eks overoppheting. Akvarium er for fisker, terrarium er for herptiler.
Skal du på død og liv uansett gå for akvarium må du i det minste installere vifter. (PC)Viftene må kobles via en adapter og igjen settes på timer og helst en termostat. Det blir fort mye elektrisk knot og koster litt ekstra. Et terrarium er mye mer praktisk.
En annen ulempe med akvarium er at når du skal sette inn mat, eller plukke opp dyrene, kommer du inn ovenfra. Dette er en vinkel dyrene ikke er helt komfortable med - mange dyr er ekstra varsomme for ting som kommer ovenfra og skvetter ofte til når man nærmer seg fra denne vinkelen.

222L er forøvrig ALT for lite. Har du ikke plass til større bør du legge fra deg alle tanker du har om skjeggagamer og heller satse på noe mindre, som f.eks leopard gekko.
Et skjeggagam-terra skal MINIMUM være 150x60x60 cm (lengde x bredde x høyde) - det tilsvarer minst 540 liter (vi snakker aldri om liter i terrariehobbyen, for det sier oss ingenting om hvor stort terraet faktisk er - et 250L terra kan være 100x50x50 eller det kan være 50x50x100 - det er STOR forskjell). Du må huske på at når skjeggagamen blir voksen blir de 50+ centimeter. Da er det litt stusselig å bo i et terra den knapt kan snu seg i.. Skjeggagamer er også temmelig aktive, så de trenger litt boltreplass.

Sitat:
og jeg lurer på hva jeg trenger å ha i buret? og hvis noen vet om noen norske sider som det står en del fakta om dem ville det vært fint.
Skjeggagamer liker noe å klatre på og de elsker å ligge i høyden, hvor de kan ha oversikt over hva som skjer både i og utenfor terraet. En god utkikksplass med gode UVB og varmeforhold er ypperlig. Her er mine to skjeggagamterras med klatrebar terra-bakgrunn;
Repti.net / Carl

Sitat:
et spørsmål til: hva slags uv lysrør trenger jeg + pris. skal jeg bruke vramematte eller varmekolbe til og varme på buret?
Mvh: zander
Som nevnt kan du bruke lysrør som ReptiGlo 10.0 i KOMBINASJON med ReptiGlo 2.0. ReptiGlo 10.0 har et fælt og ganske sterkt, blålig lys. Det er ubehagelig å se i, både for deg og agamen. ReptiGlo 2.0 vil utlikne dette blålyset og gi et pent, naturlig lys. Pris i butikk 350-450 kr har jeg sett dem for.
I tillegg anbefaler jeg å installere flere lys, som f.eks Life Glo 2 lysrør. Prisen for disse ligger rundt 250-300 kr.

Lysrørene sender imidlertid ikke ut så mye UVB stråler, så dyrene må komme innenfor en radius på 10 cm fra UV røret for at det skal ha effekt!!
Alternativer til Lysrørene er som sagt UV spotter. Da har du disse å velge mellom;
Lucky Reptile Bright Sun Desert (Lucky Reptile Bright Sun UV Desert 70w)
Til denne trenger du også en controller og keramisk sokkel (fås også på www.terrariehobby.no)

Powersun, fra ZooMed
Mega-Ray

Den største forskjellen på disse 3, er at de to sistnevnte produserer mer varme enn førstnevnte - og det kan både være positivt eller negativt, avh av hvordan du setter opp terraet.

Ang ytterligere varme. Kolbe fungerer ikke - det er til akvarier. Mon tro om den ikke vil svi opp om den ligger i løs luft og ikke i vann. Varmematte fungerer, men selv foretrekker jeg personlig varmekabler - de kan man legge akkurat som man vil og evt støpe inn i bakgrunnen..
Gammel 09-03-2010, 19:21   #9
Guest

Standard ok

angående vifte, jeg kan vel bruke Ps2 vifte??
Gammel 09-03-2010, 19:28   #10
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 1,016
Standard

Du skriver at du har et 222L akvarium. Jeg regner med at det er dette du har tenkt å bruke. Problemet er at det er alt for lite og er slett ikke egnet til skjeggagamer, både pga størrelse og ventilasjon. Du trenger med andre ord å kjøpe/bygge et nytt - og da kjøper/bygger du et terrarium og ikke et akvarium. Enkelt og greit..
Svar

Emner
hjelp, skjeggagam, Øgler, Skjeggagam

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
hei trenger hjelp :) (skjeggagam) leander999 Øgler 16 20-01-2010 10:03
Lys til skjeggagam Jafi Reptiler 1 25-07-2009 09:15
Syk skjeggagam Mack Helse og sykdommer hos reptiler 26 27-11-2006 16:59
Trenger litt hjelp her.. Skjeggagam! Miss_Loca Agamer 3 04-02-2006 10:34
Syk skjeggagam sola Helse og sykdommer hos reptiler 4 27-07-2005 10:05

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 04:36.